به گزارش روزنامه تجارت، نكته مهمي كه ذكر آن در اينجا لازم است اين است كه در كشور ما به دليل وجود تنوع آب و هوايي نوع قير به كار گرفته شده درجادهها بايكديگر متفاوت است.زيرا قير به دليل آنكه تحت تاثير كاهش و افزايش دما تغيير شدن ميدهد و گاه جاده با روكش قير در هواي سرد دچار شكنندگي ميشود ديگر روكش مورد اطميناني براي جادهها نيست.البتهاينكه در تماميدنيا انواع و اقسام مختلفي از گريدهاي قير وجود دارد موضوعي است كه نميتوان از كنار آن به سادگي گذشت.در راهسازي و جاده سازي كشورهاي دنيا از نزديك به 12 گريد قير كه براي دماهاي مختلف طراحي شده اند استفاده ميشود اما در كشور ما تنها 4 يا 5 نوع گريد قير وجود دارد كه از آنها براي روكش جادهها استفاده ميشود.اينكه نوع قير به كار رفته ميتواند در سلامت جاده و تعيين عمر آن بسيار مهم باشد نيز نكته بسيار مهمياست.هر چه قير به كار رفته براي روكش جاده با آب و هواي جاده و منطقه سازگارتر باشد به همان نسبت عمر جاده نيز بيشتر خواهد شد.كمتر از يك ماه پيش بود كه معاون وزير راه و شهرسازي در امور راهسازي روستايي از وارادت گريدهاي جديدتر قير به كشور خبر داده بود.ميرشفيع همچنين وعده داده بود كه قرار است در هريك از جادههاي كشور بنا بر نوع آب و هوا و دوري و نزديكي آن به كوير و دريا از گريد خاصي از قير استفاده شود.همزمان بااين اظهارنظرها بود كه بسياري از كارشناسان و همچنين برخي نمايندگان مجلس نيز اعلام كردند كه بهتر است سيمان و فرآوردههاي بتوني جايگزين قير در راهسازي كشور شود.بنابر گفتهاين كارشناسان با استفاده از سيمان براي روكش جاده ديگر نگراني براي تغيير شكل آن و كاهش عمر جاده وجود نخواهد داشت و از آنجايي كه در كشور ما كارخانههاي فرواني در زمينه توليد سيمان وجود دارد ديگر براي استفاده از سيمان براي روكش جادهها به مشكل برنخواهيم خورد.روز گذشته نماينده كرمان در مجلس شوراي اسلامينيز در خصوص استفاده از سيمان در ساخت آسفالت و جاده باشد گفت: ما نگران استفاده از محصولات سیمانی نیستیم، ظرفیت صادراتی همه شرکتها فعال است و تصور میکنیم این ظرفیتها در داخل کشور برای تولید سیمان بسیار بالا است.پورابراهیمی افزود: از یک سال و نیم قبل پیگیریهای صورت گرفته و در نهایت مصوب شد تا طرح جایگزینی سیمان را همراه با فعالیت فعلی آغاز کنیم و اگر دو سال دیگر به هر دلیل با یک مشکلی مواجه شدیم، این خط تولید متوقف نشود و نام و برند سیمان که یکی از افتخارات واحدهای صنعتی ما در استان کرمان است، دچار چالش نشود.وی بیان کرد: امروز به نظر میرسد توسعه فعالیتهای سیمان به دلیل محدودیتهایی که در تولیدات دیگر برای کالاهای فعالیتهای اقتصادی مطرح میشود، میتواند جایگزین خوبی برای صنعت ساخت آسفالت و جاده باشد.وی با بیان اینکه با توجه به شرایطی که در کشور داریم، شاید راهاندازی آن زمان ببرد، گفت: ما نگران استفاده از محصولات سیمانی نیستیم، ظرفیت صادراتی همه شرکتها فعال است و تصور میکنیم این ظرفیتها در داخل کشور برای تولید سیمان بسیار بالا است.پورابراهیمی بیان داشت: هزینه این طرح جایگزینی ۱۷۰ میلیارد تومان برآورد شده که طی یک دوره زمانی بین یک تا سه سال از زمان کلنگزنی به بهرهبرداری میرسد.نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما الان نیازمندیم تصمیمات جدی در مورد مطالبات بانکهای دولتی را از دولت بگیریم و توسعه و فعالیت خیلی از بانکهای دولتی مانند بانک ملی که اصلیترین بانک دولتی در کشور محسوب میشود به دلیل محدودیتهای ناشی از عوامل مختلف دچار یک چالش است.این مسئول افزود: اقدامات بانک ملی در کشور به چند دلیل دچار چالش است که نخستین دلیل اینکه از سال ۹۱ به دلیل شک ارزی در کشور شاهد کاهش ارزش پول ملی بودهایم و دومین دلیل این است که ظرفیت وامدهی بانکهای دولتی و خصوصی بعد از سال ۹۱ به دلیل کاهش ارزش پول ملی به یک سوم کاهش پیدا کرد، یعنی اگر بخواهند میزان وامدهی را به قبل سال ۹۰ برسانند، باید افزایش سرمایهای معادل سه برابر داشته باشند تا بتوانند این ظرفیت را حفظ کنند.پورابراهیمی بیان کرد: نه تنها افزایش سرمایه در بانکهای دولتی اتفاق نیفتاد، بلکه مطالبات بانکهای دولتی از دولت هم وصول نشده است، ۷۰ هزار میلیارد تومان مجموعه مطالبات بانکهای از دولت است که ۱۶ هزار میلیارد تومان آن تنها از بانک ملی است.نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته دولت نه تنها به بانکهای دولتی بدهکار است، بلکه حدود ۱۵ میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است.وی با اشاره به اینکه افزایش سرمایه یکی از مشکلات بانکها است، تصریح کرد: در شرایط فعلی وامها و تعهداتی که بر عهده بانکهای ملی و یا سایر بانکها گذاشته میشود.پورابراهیمی بیان داشت: تفاوت نرخ سودها به نحوی است که سالانه حدود ۳ هزار میلیارد تومان این تفاوت در بانک ملی فشار ایجاد میکند.طی یک ماه گذشته و با توجه به قیمت سرسام آور قیر که دیگر بودجه عمرانی کشور پاسخگوی خرید و تامین حجم مورد نیاز آن نیست و با توجه به حجم پروژههای راه سازی نیمه کاره از دولت قبل و همینطور طرحهای عمرانی جدید، پدیده جدیدی به نام بتن غلطکی در رسانهها نمایان شد، به طوری که حتی وزیر راه و سایر مسئولان عمرانی کشور از استفاده و جایگزینی آن به جای قیر در روسازی جادهها استقبال کرده اند.