کد خبر: ۳۸۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
سعيد قليچي
روزنـامه‌نگار
Saeedg6@gmail.com

در حالي كه اكثر گــــــمانه‌زني‌ها و پـــيش‌بيني‌هاي رسانه‌اي درباره نتيجه انتخابات آمريكا نشان از حضور اولين رئيس‌جمهور زن در اين كشور داشت، روز گذشته دونالد ترامپ به‌عنوان چهل و پنجمين رئيس‌جمهوري آمريكا راهي كاخ سفيد شد. انتخاب ترامپ به‌عنوان رئيس‌جمهوري جديد آمريكا تاثير محسوسي در روند بازارهاي جهاني داشت. از طرف ديگر اظهار نظرهاي پيش از انتخابات موجب برخي نگراني‌ها درباره آينده قراردادهاي بين‌المللي در كشور شده است. با اين حال اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بعید است نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب ترامپ تاثیر چندانی بر مذاکرات خودرویی داشته باشد. هرچند این احتمال وجود دارد که سخت‌گیری‌های بیشتری در جریان همکاری‌ها و مذاکرات شرکت‌های خودروساز خارجی با ایران ایجاد و در روند اجرای قراردادهای با مشکلات و موانع بیشتری روبرو شود.
در اين ميان بايد بپذيريم كه روند اجرای قراردادهاي جديد ممكن است با مشکلات و موانعی بیشتری مواجه خواهد شد. ضمن اینکه تاحدودي قابل پيش‌بيني است كه مشکلاتی در جریان همکاری بانک‌های خارجی و نقل و انتقال پول و جریان سرمایه‌گذاری وجود داشته، تشدید خواهد شد. با اين حال در نگاهي اجمالي و ساده به نظر نمي‌رسد كه تغییر رئیس‌جمهوری آمریکا، مشكلي را براي قراردادهای اخیر خودرویی ايجاد كند.
البته کارشکنی‌ها در جریان همکاری‌ها بیشتر خواهد شد. هرچند پیش‌بینی می‌شود اروپایی‌ها همکاری لازم را در این جریان نداشته باشند. از طرف ديگر با حضور رئیس‌جمهور جدید آمریکا قطعا کار برای اقتصاد ایران و سرمایه‌گذاری‌ها مشکل‌تر خواهد شد. همچنين تمایل برخی از شرکت‌های خودروساز خارجی برای همکاری با بخش خصوصی همچنان ادامه دارد و اين اميدواري در ميان خودروسازان داخلي هست كه كمپاني‌هاي خارجي هرچند همراه با برخي مشكلات و دشواري‌ها، اما همچنان براي حضور در ايران اقدام كنند. مسلما تغییرات صورت گرفته موجب می‌شود شرکت‌های خارجی با تامل بیشتری برای مذاکره با ایران اقدام كنند. از طرف ديگر با توجه به ترسی که تا پیش از این در سرمایه‌گذاران وجود داشت طبعا با شرایط جدید این ترس بیشتر و سرمایه‌گذاری‌ها کمتر و اجرای قرارداد و مبادلات بانکی با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.
با اين حال اگر بخواهيم نگاهي كلي و واقع‌بينانه به قضيه انتخاب شدن ترامپ به‌عنوان رئيس‌جمهوري جديد آمريكا نمي‌تواند تاثير خاصي بر روند قراردادهاي امضا شده و يا حتي قراردادهاي آينده در صنايع مختلف، به ويژه صنعت خودروي داشته باشد. حتي به نظر مي‌رسد افت شديد شاخص‌هاي بازار سرمايه كه روز گذشته در تالار بورس تهران شاهد آن بوديم بيش از هر عامل ديگري، تحت تاثير شرايط رواني و هيجان‌هاي كاذب اتفاق افتاده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار