کد خبر: ۳۹۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com

مشترکان برق در کشور در آخرین قبوض ارسالی خود شاهد افزایش10 درصدی تعرفه برق مصرفی بودند. امری که گمانه‌زنی‌های زیادی را برانگیخت و با واکنش‌های متفاوت و بعضا تندی مواجه شد. این در حالی است که هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو گفته بود که موضوع افزایش تعرفه از ابتدای سال وجود داشته اما به دلیل مصرف بالای مشترکان درفصل تابستان و در پی ان افزایش هزینه‌های خانوار، انجام نشده بود.
این در حالی است که مطابق گفته مسئولان وزارت نیرو، به موجب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قرار بر این بوده است که سالانه بهای حامل‌های انرژی به میزان یک‌پنجم افزایش یابد (یعنی 20 درصد)، تا تعرفه این حامل‌های انرژی به قیمت تمام‌شده نزدیک شود. همچنین مسئولان وزارتخانه می‌گویند که در سال گذشته نیز وزارت نیرو افزایش قیمتی در تعرفه‌های برق نداشت.
ایران یکی از پایین‌ترین و در عین حال ارزان‌ترین تعرفه‌های برق دنیا را دارد و این موضوعی است که سالیان متمادی مسئولان مختلف به آن اشاره کرده‌اند. اما مسئولان دولتی باید به این نکته نیز توجه کنند که مهم‌ترین مشکل پیش روی صنعت برق کشور وجود شبکه‌های فرسوده برق و نیز اتلاف انرژی به همین دلیل است. به عبارتی از طرفی 33 میلیون مشترک صنعت برق باید همگام با سیاست‌های دولت سعی در بهینه‌سازی مصرف برق داشته باشند و مسئولان نیز باید با جدیت بیشتری به فکر مدیریت و رفع مشکلات ناشی از فرسودگی شبکه‌های برق باشند.
 این دو امر به موازات هم پیش خواهد رفت و برآورده شدن یکی از این خواسته‌ها همزمان و همگام با برآورده شدن خواست دیگر خواهد بود. این دو امر لازم و ملزوم یکدیگرند و در صورت عدم تحق هریک از آنها، از طرفی کشورمان با مشکلات نقدینگی مواجه خواهد شد و از طرف دیگر مشترکان نیز شاهد مشکلات فراوان در برق مصرفی خود از قبیل قطعی‌های بی‌مورد، افزایش بی‌وقفه تعرفه‌ها و ... خواهند بود.
حال بد نیست به برخی تناقض‌گویی‌ها در این زمینه توجه کنیم. روز گذشته و پس از نشست خبری قائم مقام وزیر نیرو، هوشنگ فلاحتیان معاون برق و انرژی این وزارتخانه در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها عنوان کرده بود که افزایش 10 درصدی تعرفه برق در سال 1395 از ابتدای مهرماه اعمال شده و در تابستان به دلیل بالا بودن مصرف برق و افزایش هزینه خانوارها، افزایش تعرفه نداشته‌ایم. اما در همین روز احمد ایزدی معاون مدیریت مصرف برق توانیر در گفتگو با یک خبرگزاری اظهار داشته که 10 درصد افزایش قیمت برق از ابتدای مرداد ماه امسال لحاظ شده است!
جالب اینجاست که هر دو مسئول نیز با اشاره به تاکید وزارت نیرو بر عدم افزایش قیمت برق در تابستان، اظهار داشته اند که آخرین افزایش تعرفه برق در سال 1393 انجام شده است. نکته جالب اشاره هر دو مسئول به تاکید وزارت نیرو بر عدم افزایش تعرفه بوده است، امری که به نظر نادرست است چراکه بنابر گفته یکی از معاونان وزیر نیرو، افزایش تعرفه برق از ابتدای امسال تصویب و در قبوض لحاظ شده بود. از طرفی اظهارات دو مسئول فوق در اصل یکی است، به عبارتی دیگر هر دو این مسئولان به صورت غیر مستقیم از افزایش تعرفه و لحاظ آن در قبوض در فصل تابستان و در اوج گرما سخن گفته‌اند و با زیرکی خاص و تغییر لحن و نوع گفتار خود و نیز با بازی با کلمات به گونه‌ای القا می‌کنند که گویی دولت افزایش تعرفه‌ها را در فصل تابستان لحاظ نکرده است.
این در حالی است که قبص مهر ماه، برای مصرف برق در ماه‌های پایانی تابستان است. این تناقض آشکار در صحبت‌های مسئولان نشان از عزم و اراده انها برای دفاع محض از برخی اقدامات دولت است.
 اقداماتی که شاید اگر به صورت کاملا واقعی و بدون پرده‌پوشی بیان شود، به احتمال زیاد از نظر سیاسی نیز به ویژه با نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری، برای هیات دولت گران تمام شود.  در پایان باید به این نکته نیز توجه داشت که از دلایل اصلی ارسال یک یا یک و نیم ماهه قبوض برق، سنگین نشدن تعرفه آن در یک قبض برای شهروندان است. بنابراین بهتر است مسئولان بدون سرپوش گذاشتن بر برخی اتفاقات و افزایش قیمت‌ها، واقعیت را آنگونه که هست، نمایان و بیان کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار