کد خبر: ۳۹۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
در آستانه برگزاری دو رویداد مهم در اروپا یعنی همه پرسی درباره اصلاحات قانون اساسی در ایتالیا و انتخابات ریاست جمهوری در اتریش آشفتگی بر بازارهای بورس اروپایی حاکم بوده است.
ارزش سهام در پایان کار روز جمعه بازار بورس لندن افتی معادل ۰.۳۳ درصد داشته است. این افت ارزش سهام در بازار بورس فرانکفورت ۰.۲ درصد گزارش شده است.به گزارش گاردین، سهام در بازار بورس میلان هیچ تغییری نداشت ولی بازارهای بورس پاریس و فرانکفورت با ضرر همراه بود.

انتشار آمار مثبت از بازار کار در ایالات متحده آمریکا و بالارفتن احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی این کشور در اجلاس سیزدهم و چهاردهم دسامبر سال جاری دیگر عامل افت ارزش سهام در تالارهای بورس اروپایی بوده است. نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکا به پایین ترین حد خود طی ۹ سال اخیر رسیده و ۴.۶ درصد جمعیت فعال این کشور را شامل می شود. در عرض یک ماه ۰.۳ درصد از نرخ بیکاری در آمریکا کاسته شده است.

یکشنبه سرنوشت ساز در اروپا

اتریش در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶ به رشد اقتصادی ۰.۴ درصدی رسیده و در بازه زمانی یک ساله نیز تولید ناخالص داخلی آن رشد ۱.۲ درصدی داشته که یکی از بهترین آمارها در حوزه پولی یوروست. ۱۵ درصد این رشد مدیون فعالیت صنعت گردشگری این کشور است.اکنون باید دید در صورت پیروزی نامزد راست افراطی در انتخابات ریاست جمهوری این روند بسیار مثبت ادامه خواهد داشت یا خیر؟ نوربرت هوفر اعلام کرده که درصورت پیروزی در انتخابات ، اتریش در اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند با این حال رویکرد افراطی و پوپولیستی این نامزد انتخاباتی می تواند باعث کاهش جذب سرمایه گذاری شود. نتایج رفراندوم  روز یکشنبه  در ایتالیا نیز می تواند در آینده اتحادیه اروپا نقش داشته باشد.

این همه پرسی به درخواست ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا صورت می گیرد که خواستار کاستن نقش سنا و افزایش قدرت مرکزی است.نمایندگان دو مجلس قانونگذاری در ایتالیا با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند و قدرتی برابر دارند. دولت می خواهد تعداد نمایندگان سنا و شمار مناطقی را که به این مجلس نماینده می فرستند کمتر کند. به گزارش گاردین، شکست ماتئو رنتزی در رفراندوم منجر به کناره گیری وی از قدرت و بحران سیاسی در کشور خواهد بود. این امر همچنین باعث ضربه شدید به اقتصاد ایتالیا گردد که اکنون در چالش بحران بانکی قراردارد و میتواند منجر به خروج ایتالیا از منطقه پولی یورو شود.  

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار