کد خبر: ۴۲۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸
نرخ ارز در پایان سال 95 چقدر خواهد بود؟
در حالی اقتصاد ایران در سال 95 روزهای پایانی خود را تجربه می‌کند که به نظر می‌رسد وعده تک نرخی شدن ارز از سوی سیف و دولت تا پایان عمر دولت یازدهم محقق نخواهد شد.
به گزارش تجارت آنلاین، در حدود دو ماه گذشته نوسانات شدیدی به بازار آزاد ارز وارد شد و در طی کمتر از دو هفته ارزش دلار از 3500 به 3900 تومان رشد کرد، ارزشی که حتی بعد از چند روز سودای دلار 4100 تومانی را در ذهن خود پرورش داد و تا یک قدمی آن پیش رفت.
این نوسانات شدید ارز در حال حاضر تا حدودی فروکش کرده است اما همچنان نیم نگاهی به بازار شب عید ارز وجود دارد که آیا در نزدیکی به تعطیلات عید نوروز ارزش دلار باز هم یاد گرانی می کند؟
این در حالی است که نوسانات نرخ دلار در پنج سال اخیر حاکی از این است که تا پیش از رکوردشکنی چهار هزار تومانی نرخ دلار در دی ماه سال 94 با رقم 3673 تومان بیشترین رقم را پنج سال اخیر در بازار آزاد به ثبت رسانده است.
بررسی نرخ ارز بین سال‌های 91 تا آخر بهار سال 95 در بازار بین بانکی نشان می‌دهد که ارزش دلار در سال 91 با ارزش 1226 تومان، کمترین رقم را به ثبت رسانده و این درحالی است که نرخ ارز مبادله‌ای از 4 مهرماه 91 تا 11 تیرماه 92 از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شد.
بیشترین نرخ ارز در سال‌های ذکر شده مربوط به خرداد ماه سال 95 با رقم 3047 تومان است که بررسی قیمت‌ها روند صعودی نرخ دلار را در بازار بین بانکی نشان می‌دهد.
همچنین نرخ دلار در بازار آزاد در سال 91 با ارزش 2605 تومان کمترین رقم را به خود دیده و ارزش دلار در دی ماه سال 94 با رقم 3673 تومان بیشترین نرخ را در زمان‌های ذکر شده به ثبت رسانده است.
رکوردشکنی چهار هزار تومانی یا سقوط آزاد
رفت و برگشت دلار در کانال 4000 تومانی در زمانی رخ داد که همگان با توجه به وعده ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی که در پایان سال 1395 ارز تک نرخی خواهد شد، در انتظار ارز تک نرخی در اقتصاد ایران بودند، که البته با این شرایط باید تک نرخی شدن ارز را در محدوده 3800 تومان متصور بود.
از سوی دیگر این مباحث در حالی مطرح می شود که در چند ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و نوسانات قیمت ارز تاثیر بسزایی در رفتار مردم جامعه در انتخابات دارد.
با این شرایط به عقیده اکثر کارشناسان نرخ ارز تا پایان عمر دولت یازدهم در محدوده 3800 تومان نوسان خواهد کرد.
در این رابطه مسعود گلشیرازی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، به خبرگزاری میزان، گفت: در ایران در کنار مسائل اقتصادی بازار ارز از مقوله سیاسی تاثیر می پذیرد.
وی تصریح کرد: با نگاه به حمایت صادراتی نرخ ارز باید بیش از چهار هزار تومان در نظر گرفته شود، اما چنین نرخی تاثیرات روانی و اجتماعی بر جامعه دارد از این رو در شرایط فعلی نرخ ارز در محدوده کمتر از 4000 تومان کنترل و مدیریت می شود.
این کارشناس بازار ارز، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور نیاز به ایجاد اشتغال دارد که این موضوع مهم در تولید و صادرات محقق می شود و صادرات و تولید نیاز به نرخ بالای ارز دارد.
گلشیرازی بیان کرد: در طی دوره چهار  ساله دولت یازدهم دو دستاورد اقتصادی کنترل نرخ تورم و نرخ ارز رقم خورد که اگر یکی از این دو مهم از شرایط استاندارد خود خارج شود نارضایتی مردم را به همراه دارد و امکان دارد انتخابات ریاست جمهوری تحت الشعاع قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال نرخ دلار در محدوده 3800 تومان نوسان خواهد داشت، تاکید کرد: به نظر می رسد به طور حتم در دولت آینده نرخ ارز تک نرخی شود و به سمت واقعی شدن نرخ حرکت کند.
گلشیرازی بیان کرد: مبارزه با قاچاق کالا یکی از اصلی ترین راه های واقعی شدن نرخ ارز است.
با این تفاسیر می‌توان گفت که ارزش دلار تا پایان سال و حتی تا پایان دوره 4 ساله دولت یازدهم، در محدوده 3800 تومان نوسان خواهد داشت و از سوی دیگر در دولت آینده ارزش دلار به سمت واقعی شدن سوق پیدا خواهد کرد، که البته واقعی شدن نرخ در اقتصاد ایران بیشتر علاقه به گران کردن نرخ دلار دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار