کد خبر: ۴۳۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳
تجارت آنلاین- فاطمه مهتدی: بازارهای بورس آسیا دیروز با رکورد بالای فروش معاملات در بازارهای جهانی روبرو شدند. این امر همزمان با خوشبینی سرمایه گذاران به تولید بخش کارخانجات اروپا وبهبود معاملات وال استریت شده است.
دراین میان کاهش ارزش دلار آمریکا که در پنج روز گذشته علارقم سخنان اطمینان بخش مقامات بانک مرکزی آمریکا درباره افزایش بهره بانکی  باعث سود در بازارهای آسیایی و وال استریت شد.به گزارش رویترز، بسیاری در انتظار شکوفایی بازارهای بورس کالا در آلمان و فرانسه هستند.شاخص سهام بازارهای منطقه آسیا پاسیفیک 0.6 درصد رشد داشت که به دنبال رشد معاملات بورسی جهان بود. سهام کشورهای کره جنوبی 0.15 درصد و سنگاپور 0.7 درصد رشد داشت. سهام نیکی ژاپن 0.1 درصد افزایش نشان داد. سهام داوجونز 0.6 درصد بالاترین رکورد را ده هشت هفته اخیر داشت.اخبار رشد بخش تولید در آلمان و فرانسه به بالاترین سطح خود در دوسال اخیر باعث رونق بازار بورس کالای اروپا شد. درعین حال ارزش یورو رشدی نداشت و این واحد پولی ممکن است با لرزهای سیاسی در منطقه پولی یورو کاهش یابد. یورو در روز گذشته 0.7 درصد کاهش داشت. نظرسنجی ها نشاندهنده آن است که پیشروی مارین لوپن نامزد راست افراطی حزب جبهه ملی در رقابت های انتخاباتی فرانسه و احساسات مخالف وی با اتحادیه اروپا بر ارزش یورو تاثیر گذاشته است. بازارهای مالی جهان درانتظار سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) درباره افزایش بیشتر نرخ بهره بانکی هستند. پیشتر مقامات ارشد بانک مرکزی آمریکا با اشاره به آمار خوب بهبود وضعیت اقتصادی از افزایش نرخ بهره درصورت تداوم این امر خبر داده بودند با این حال بازار همچنان نسبت به این افزایش بدبین است.  در بخش بورس کالا ، قیمت نفت با رشد روبرو شد که به دلیل خوشبینی اوپک نسبت به تولید نفتی روسیه بود. نفت برنت با 0.4 درصد رشد 56.91 دلار و نفت خام آمریکا بشکه ای 54.51 دلار به فروش رسید.

*ادامه تاثیر تقابل چین و آمریکا بر بازارها
بسیاری از سرمایه گذاران جهانی از سرمایه گذاری در بازارهای بورس چین خودداری می کنند امری که از نشانه های احتمالی برخورد میان آمریکا و چین برسر سیاستگذاریهای مالی در پرجمعیت ترین کشور جهان است.به گزارش وال استریت ژورنال، شاخص بازاربورس چین امسال افزایش 11.6 درصدی داشته و چهارمین کشور با اجرای خوب در میان 23 کشور حاضر در بازاربورس جهانی محسوب می شود با این حال سرمایه گذاری خارجی دراین بازارها درسطح مطلوبی نیست.قیمت طلا نیز به دلیل نگرانی از تصمیم گیری فدرال رزرو و بی اعتمادی به بازارهای چین کاهش داشت. باوجودی که وزیرامور خارجه آمریکا و همتای چینی اش از تقویت همکاریها میان دو کشور سخن گفتند ، انعکاس سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره سیاستگذاریهای مالی چین بر ارزش یوآن و موضوع "چین واحد"همچنان باعث عقبگرد سرمایه گذاران شده است. قابل ذکر است قیمت بنزین، اجاره خانه و هزینه های پزشکی و حتی  بلیط هواپیماها افزایش داشته است. اگرچه قیمت طلا با کاهش روبرو شده است کارشناسان گلدمن ساشز از رشد معاملات طلا خبر دادند که یکی از دلایلش افزایش تورم در آمریکاست. براساس گزارش مجله فوربز کشورهای چین و هند تا سال 2050 کشورهای پیشرو در معاملات طلا در اقتصاد جهان خواهند بود.چین و هند دو مصرف کننده بزرگ طلا هستند و انتظار می رود که در ده های آینده سود اقتصادی خوبی در این زمینه داشته باشند.و تقاضای بازار طلا را بیشتر کند چین به تنهایی 2 هزار متریک تن طلا در سال 2016 مصرف کرده که برابر با 60درصد طلای تولیدی جهان در سال است. انتظار می رود میزان درآمدها در چین تا سال 2027 افزایش یابد این باعث می شود تا این سال جمعیت چین افزایش بیشتری داشته باشد.چین به دنبال دوری از بحران مالی و بدهی بیشتر است اما این امر نیازمند انتقال سرمایه گذاری به سطحی بالا است درحال حاضر چین بر مصرف و بخش خدمات تمرکز کرده است و باید بر بخش تولید تاکید بیشتری داشته باشد. دونالد ترامپ با خارج کردن نام آمریکا از پیمان تجارت آزاد ترنس پاسیفیک باعث شد تا چین از این فرصت برای رهبری تجارت جهانی استفاده کند و با توجه به مخالفت ترامپ با جهانی سازی مذاکرات تجاری آمریکا با دیگر کشورها به زودی رخ نخواهد داد و این فشار بر روی سرمایه گذاران و انتخاب چین به عنوان جایگزین منعکس خواهد شد.دراین میان تنش سیاسی میان آمریکا و چین می توان این عکس العمل را کم یا زیاد کند.چین درحال ساخت جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی است که به گفته مقامات آمریکا قادر به تبدیل شدن برای پایگاه موشکی است. درحالی که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا سعی دارد از ایجاد تنش بیشتر با چین دوری کند ده کشور عضو انجمن همکاریهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) و دیگر کشورهای منطقه امیدوارند چین و آمریکا صلح و امنیت را حفظ کنند. امری که بر آینده اقتصادی این منطقه و جهان تاثیرگذار خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: