کد خبر: ۴۳۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
بیت کوین رکورد فروش هزار دلاری را شکست
تجارت آنلاین: نیم نگاهی به افزایش روزافزون استفاده از پول مجازی در برخی سایت ها و رکوردشکنی قیمت های نجومی و سرسام آور آن در فضای مجازی نشان از بحرانی تازه در مراودات مالی و اقتصادی مبتنی بر وب و شبکه های مجازی در کشور دارد.
فروش
تجارت آنلاین: امروز رییس پلیس فتای ناجا با تاکید بر لزوم بازنگری قوانین در حوزه جرایم سابیری از بازار سیاه خرید و فروش یک نوع پول مجازی در کشور خبر داد تا یکبار دیگر بیت کوین زنگ های خطر را در جامعه به صدا درآورد.
بیت کوین چند وقت است به عنوان یک علامت سوال در بازار مالی و پولی رسمی کشور به شمار می آید در حالی است که حالا مدتهاست بسیاری از مراودات مالی در فضای مجازی به جای پرداخت آنلاین به این شیوه انجام می گیرد.
محبوبیت این شیوه پرداخت تا جایی پیش رفته است که سردار هادیانفر امروز در حاشیه اولین همایش رویارویی با جرائم سایبری و در جمع خبرنگاران گفت: در دنیا 63 نوع پول مجازی وجود دارد که برخی از کشورها آزاد و در برخی از کشورها ممنوع است، اما در کشور ما هنوز قانون خاصی وجود ندارد و مشاهده می‌شود که یک نوع از این پول در بازار سیاه کشور ما تا 1000 دلار هم به فروش می‌رود.
وی با بیان اینکه بعضی از قوانین بازدارندگی مناسب را ندارند، اظهار کرد: در گذشته برخی از جرائم در چهار روز کشف می‌شد اما امروزه جرایم نوظهوری داریم که طی 44 روز کشف می‌شود و این نشان‌دهنده پیچیده شدن جرائم است.
هشدار این مقام پلیس فتا و نیم نگاهی به افزایش روزافزون استفاده از پول مجازی در برخی سایت ها و رکوردشکنی قیمت های نجومی و سرسام آور آن در فضای مجازی نشان از بحرانی تازه در مراودات مالی و اقتصادی مبتنی بر وب و شبکه های مجازی در کشور دارد.

*پول مجازی یا بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؟
حتما تا به حال اسم "بیت کوین" به گوشتان خورده است ولی ممکن است که دقیقا نتوانید توضیح دهید که بیت کوین چیست و چگونه کار می کند. قیمت بیت کوین ابتدای سال میلادی حدود ۱۳ دلار بود و تا نوامبر ۲۰۱۳ به ۱۱۲۴ دلار رسید! همین رشد فوق العاده ی قیمت بیت کوین باعث جذابیت فراوان آن در دنیا شد.

*بیت کوین و خالق اسرار آمیزش
بیت کوین (Bitcoin)  نوعی واحد پول دیجیتال و در واقع واحد پول رایج در شبکه است. اما واقعاً بیت کوین چیست و از کجا آمده است؟ این پدیده اولین باراوایل فوریه سال ۲۰۰۹، در پی مقاله ای که توسط برنامه نویس ژاپنی به نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) منتشر، و به دنیا معرفی شد. این برنامه نویس مرموز که تا کنون هیچ گونه اطلاعات شخصی از خود در دسترس قرار نداده در وب‌سایت (P2P Foundation) برای اولین بار از پول دیجیتال حرف زد و نوشت:
«من یک سیستم پرداخت الکتریکی متن‌باز (Open Source) ایجاد کرده‌ام که بیت کوین نامیده می‌شود، با سیستم کنترل‌کننده‌ی غیرمتمرکز، بدون سرور مرکزی یا تکیه بر نهادهای‌ اعتباری.»
ناکاموتو واحد پولی ای  خلق کرد و آن را بیت کوین نامید که ترکیبی از کلمات بیت به معنای واحد اطلاعات کامپیوتری و کوین که به معنی سکه است. البته پول اختراع شده توسط او هیچ شباهتی به سکه یا اسکناس نداشت، هیچ اثری از کاغذ، مس، نقره یا طلا در ساخت این پول عجیب نبود، فقط ۳۱ هزار خط برنامه و یک اعلامیه اینترنتی. ناکاموتو ادعا کرده بود که مردی ۳۶ ساله اهل کشور ژاپن است و اعلام کرده بود که بیش از یک سال وقت صرف نرم افزاری به نام بیت کوین کرده و انگیزه خود از این کار را خشم زیاد از وضعیت فاجعه بار اقتصادی برشمرد. وی افزود که می خواسته واحد پولی اختراع کند که تحت تاثیر سیاست های غیر قابل پیش بینی مالی، دزدی های بانکداران و سیاست نباشد.

*بیت کوین چگونه تولید می شود؟
اختراع ناکاموتو به طور نرم افزاری کنترل می شود و در طول ۲۰ سال آینده، ۲۱ میلیون بیت کوین تولید خواهد کرد، به این صورت که هر ده دقیقه یک بار سکه ها از طریق مکانیزمی شبیه به لاتاری به بازار عرضه می شوند. کسانی که به دنبال این سکه ها هستند، بارها و بارها در این لاتاری شرکت می کنند و سریع ترین کامپیوتر بیشترین پول را خواهد برد و سایرین هم به نسبت سرعت خود سهمی خواهند داشت.
 بیت کوین به گونه ای طراحی شده است که مشکل چاپ بی پشتوانه پول توسط دولت ها را حل کند. پیچیدگی مسائل به صورتی تغییر می کند  که میزان بیت کوین ها به طور مداوم به گونه ای کاهش یابد که هر چهار سال یک بار میزان بیت کوین های جدید نصف شود، بدین صورت تعداد بیت کوین ها تا سال ۲۱۴۰ در مرز ۲۱ میلیون ثابت خواهد شد.
اختراع عجیب ناکاموتو توجه زیادی را به خود جلب کرد طوری که بسیاری از مردم در این لاتاری شرکت کردند و صرافی های آنلاین بسیاری به وجود آمد تا مردم بتوانند بیت کوین ها را با پول های رسمی مثل دلار و یورو تعویض کنند. هر کسی قادر به خرید بیت کوین است. قیمت بیت کوین در ابتدا کمتر از یک پنی بود، اما کم کم با پذیرش آن در پایان سال ۲۰۱۰ افزایش قابل توجهی پیدا کرد و در ژانویه سال ۲۰۱۱ هر بیت کوین ارزشی بیش از ۲۹ دلار داشت. البته این روند ادامه پیدا نکرد و در سپتامبر همان سال به ۵ دلار سقوط کرد. با این وجود هم چنان حدود ۷ میلیون بیت کوین در گردش بود که با این حساب ساتوشی ناکاموتو ۳۵ میلیون دلار دارایی تولید کرده بود.
با وجود این، شخص ناکاموتو هنوز در پرده ای از ابهام باقی مانده بود. قبل از پدیده بیت کوین هیچ اثری از برنامه نویسی به این نام نبود، وی از ایمیل و وب سایت غیر قابل ردیابی استفاده می کرد. در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ ناکاموتو صدها پست به انگلیسی روان در وبسایتش منتشر کرد و با وجود این که از برنامه نویسان دیگر برای بهبود بخشیدن بیت کوین کمک خواسته بود و با برخی در ارتباط بود اما هرگز جزییاتی از هویت و زندگی شخصی خود برای کسی فاش نکرد. وی سرانجام در ایمیلی که به یکی از این برنامه نویسان فرستاده بود اعلام کرده بود که دیگر بیت کوین در حوزه فعالیت هایش نیست و از آن زمان به بعد ناپدید شد. بعد ازآن صدها داستان و نظریه در مورد هویت واقعی ناکاموتو و محل زندگی اش ساخته و پرداخته شد، سوال اصلی این بود که آیا می توان به وی اعتماد کرد؟
 
* کجا می توان از بیت کوین استفاده کرد؟
شایع ترین استفاده ی بیت کوین در فضای اینترنت برای خرید و فروش کالا و خدمات است. هرچند که روز به روز به تعداد مکان های فیزیکی مختلف که بیت کوین را به عنوان وجه پرداخت قبول می کنند افزوده می شود. از مغازه ها و رستوران های مختلف گرفته تا دانشگاها (اخیرا یکی از دانشگاه های قبرس شروع به پذیرفن بیت کوین کرده است).  گفته می شود از جمله دلایل افزایش چشم گیر قیمت بیت کوین افزایش محبوبیت آن در کشور چین و بالا رفتن مبادلات آن است. از دلایل دیگر آن شاید وبسایت راه ابریشم باشد که در ازای بیت کوین مواد مخدر خرید و فروش می کرد.

*آینده بیت کوین
علت معروفیت بیت کوین به خاطر امنیت، سرعت و بی نام بودن تراکنش های آن است. مطمئنا اگر نقصی در سیستم بیت کوین پیدا شود یک شبه ارزش خود را از دست خواهد داد ولی در حال حاضر به نظر می آید که توسط بسیاری به عنوان گزینه ی مناسبی برای پرداخت انتخاب شده است. تعداد کل بیت کوین ها عدد محدودی است و  اگر بیت کوین همین روال را ادامه دهد قیمت آن در آینده به بالا رفتن ادامه خواهد داد و طبق پیش بینی ها هر بیت کوین حتی نزدیک به نیم میلیون دلار هم خواهد رسید! آیا این پیش بینی ها به حقیقت می پیوندد؟ باید صبر کرد و دید.


نام:
ایمیل:
* نظر: