کد خبر: ۴۳۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳
مهرداد لاهوتي نماينده لنگرود و عضو کميسيون برنامه و بودجه؛
صندوق خسارت‌هاي بدني در دولت يازدهم رونق دوباره يافته و در راستاي عدالت اجتماعي تغيير رويکرد متناسبي داشته است.
صندوق خسارت‌هاي بدني در دولت يازدهم رونق دوباره يافته و در راستاي عدالت اجتماعي تغيير رويکرد متناسبي داشته است. اين صندوق نه تنها با استفاده از سيستم‌هاي هوشمند موجب افزايش شفافيت مالي و اجرايي خود شده، بلکه در تسهيل مهمترين اصل خود يعني کمک به اعضاي اين صندوق هم تاثير مثبت گذاشته است. بواسطه اين صندوق و با بهره‌گيري از نتايج بازدهي مناسب سرمايه صندوق، افزون بر 20 هزار نفر در 2 سال و نيم گذشته با استفاده از منابع صندوق يا از زندان آزاد شده يا با وجود محکوميت به زندان راه پيدا نکردند. مهرداد لاهوتي، نماينده لنگرود و عضو کميسيون برنامه و بودجه درباره تغييراتي که اين صندوق در سال‌هاي گذشته توضيح مي‌دهد.
*صندوق تامين خسارت‌هاي بدني با اصلاح فرايندها در صدد اصلاح چه اموري است؟ 
بايستي به اين نکته دقت کرد که بايد از ساختار سنتي عبور کنيم، امروزه ديگر ما تکنولوژي‌هاي لازم را در اختيار داريم و افراد بايد قادر باشند که فرايندهايي مانند تشکيل پرونده و پيگيري روند آن را از خانه خود دنبال کنند. اين امر موجب ايجاد شفافيت مالي و تسهيل همه فرآيندهاي تشکيل پرونده مي‌شود که تا آنجا که اطلاع دارم صندوق با راه‌اندازي و ورود به يک سيستم هوشمند به آن جامه عمل پوشانده است. از نظر من مزيت انجام اين نوع کارها در اين است که اگر بتوانيم فرآيند انجام اينگونه امور را کوتاه‌تر کنيم، تمايل مردم به ساختارهاي بيمه و استفاده از آن بيشتر خواهد شد. علاوه براين راه‌اندازي سامانه الکترونيک يکپارچه صندوق که از سال 1394 آماده بهره‌برداري بوده و در سال 1395 در راستاي تغييرات گسترده صورت گرفته، در قوانين صندوق، به روز رساني شده و موجب شفافيت بيشتر عمليات پرداخت خسارت شده است.
*اصلاح فرايندهايي که از ابتداي دولت يازدهم آغاز شده است، چقدر تواسته بر وضعيت مردم و اجراي عدالت اجتماعي موثر باشد؟
دولت يازدهم به تسهيل امور اين صندوق اهتمام داشته و تا به حال هم خوب پيش رفته است. يکي از اقداماتي که صورت گرفته اين است که در دولت يازدهم تلاش شده که شعب مختلف صندوق در 20 استان و شهرستان داير شود. تا به حال نيز در برخي از استان‌ها اين شعب راه‌اندازي شده که اين امر اين کمک شاياني به تسهيل روند برطرف کردن مشکلات مردم مي‌کند. بايد اين موضوع را در نظر داشت که مردم براي دريافت خسارت خود از صندوق، با زحمت زيادي روبرو هستند و برخي بايد براي دريافت کارهاي پرونده خود به تهران سفر کنند. با بهبود اين روند و پيشبرد برنامه‌هاي مدنظر دولت، هم پاسخگويي و هم شفاف‌سازي نظام اجرايي ارتقا مي‌يابد و هم در وقت افراد صرفه‌جويي مي‌شود و کارها با سرعت بيشتري پيش مي‌رود.
* بنابراين، به نظر شما راه‌اندازي سامانه الکترونيک يکپارچه صندوق چقدر توانسته به پيشبرد اهداف اين صندوق کمک کند؟
قطعا تاثير چشمگيري داشته است؛ به عنوان مثال تنها به اين موضوع دقت کنيد که در بسياري از مناطق که مردم تمايل و رويکردي به عضويت در بيمه نداشتند، با انجام اينگونه امور و اقدامات، ترغيب شده‌اند و آمار هم اين را نشان مي‌دهد. در کنار اينها با پيشي گرفتن روش‌هاي هوشمند، با يک سيستم شفاف روبرو هستيم که شرکت‌ها و نهادها نسبت به پرداخت منابع اين صندوق رويکرد متفاوتي را پيش خواهند گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر: