کد خبر: ۴۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
تلاش هاي بانك مركزي اروپا براي اعمال محرك هاي مالي
زمان براي نجات اقتصاد راكد اروپا به سرعت در حال گذر است. 18 كشور اتحاديه اروپا درگير براي رهايي از بحران بدهي هستند كه با تاثير اقتصادي تحريم روسيه نيز تشديد شده است.
نيلوفر مهتدي- روزنامه تجارت؛ تورم و رشد كم اقتصادي به زير يك درصد رسيده است درحاليكه بيكاري 11 درصد باقي مانده است. حتي كشور آلمان نيز با كاهش رشد اقتصادي روبرو شده و فرانسه و‌ايتاليا در ركود فرو رفته اند و بودجه‌هاي خود را كاهش داده اند كه باعث نگراني در بروكسل و برلين شده است. ماريو دراگي رئيس بانك مركزي اروپا از تلاش براي احياي تورم با حداكثر سرعت سخن گفت كه نشانگر سستي وضعيت اقتصادي در منطقه اروپا ست. پايين آمدن نرخ تورم باعث كاهش نرخ سودهاي بانكي و برنامه‌هاي وام‌هاي بانكي شده است . ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا در جریان یک کنگره بانکی که در فرانکفورت برگزار شد، از تشدید تدابیر حمایتی بانک مرکزی برای مقابله با نرخ تورم بسیار پایین در حوزه پولی یورو خبر داد.یکی از این اقدامات، خرید اوراق قرضه دولتی خواهد بود. بانکهای مرکزی ژاپن، آمریکا و یا بریتانیا برای حمایت از اقتصاد خود به این تدابیر روی آورده اند.با انتشار این خبر، ارزش یورو در بازار مبادلات ارزی در برابر دلار آمریکا کاهش یافت. از سوی دیگر شاخص سهام در اکثر بازارهای بورس اروپایی در واکنش به این موضع بانک مرکزی اروپا افزایش یافت. ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت آمارهای این هفته نشان خواهد داد که نرخ تورم در اقتصاد 13 تریلیون دلاری حوزه یورو به چه رقم خطرناکی کاهش یافته است. دراگي در 27 نوامبر در هلسينكي درباره فرصت نهايي براي سياست گذاري صحبت خواهد كرد.اين مقام بانك مركزي پيشتر درباره اقدام خريد اوراق قرضه توسط دولتهاي عضو اتحاديه را پيشنهاد داده بود ولي بدون رشد اقتصادي و بيكاري اتحاديه اروپا در خطر قرار دارد و نياز به اتخاذ سياست جديد اقتصادي امري ضروري است . انتظار مي‌رود ماريو دراگي دستور عملكرد براي توافق مالي تازه را مطرح كند. رئيس بانك مركزي اروپا خواستار تركيبي از ادقامات بودجه ملي درميان كشورهاي عضو اتحاديه شده است تا تقاضا و سرمايه گذاري بهبود يابد و اقتصاد ساختاري اصلاح شود.رياست كميسيون اروپا ژان كلود يانكر وعده برنامه سرمايه گذاري 300 ميليارد يورويي در بخش عمومي‌چون حمل و نقل ، انرژي و شبكه‌هاي ديجيتال را داداه است كه از بودجه‌هاي سرمايه گذاري اتحاديه اروپا خرج خواهد شد. دراين ميان سياستهاي بانك مركزي اروپا با مخالفتهاي آلمان روبرو شده كه خواهان سرمايه گذاري در بخش زيرساختي هستند و وعده كمك 10 ميليارد يورويي را داده اند و فرانسه و‌ايتاليا به دنبال اعمال محرك در بازار كار مي‌باشند. با‌اين وجود رهبران اروپايي به سوي توافقي نامشخص مي‌روند كه تغيير بنياديني در سياستهاي اقتصادي نخواهد داد سياستهايي كه موفق به رشد اقتصاد نشده اند.

احزاب پوپوليست چالشي برنظم اروپا

درجريان ديدار سران اتحاديه اروپا در 18 دسامبر فرصتي براي يافتن راهكاري براي ركود اقتصادي و افزايش بيكاري را فراهم مي‌سازد . موضوعات اخير باعث افزايش قدرت احزاب مخالف اتحاديه اروپا شده است.‌اين بخش به عنوان تهديدي بر هويت اتحاديه اروپا محسوب مي‌شود كه در كشورهاي بريتانيا، فرانسه،‌ايتاليا ، اسپانيا و يونان رشد يافته اند. هفته گذشته حزب مستقل انگلستان دومين كرسي پارلمان را در دست گرفت و در اسپانيا حزب پودموس كه گروهي پوپوليست راست افراطي است موقعيت بالايي را در بين مردم پيدا كرده و در فرانسه حزب راستي جبهه ملي دولت فرانسوا اولاند را مورد انتقاد قرار داده و اكثر‌اين جنبش‌ها خواهان خروج كشورهاي خود از اتحاديه هستند. با توجه به‌اين امر حساسيت يافتن راهكار براي رهايي از ركود اقتصادي براي سياستمداران اروپايي ضروري است كه سياستهاي درست اتخاذ كنند.

منبع:رويترز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار