کد خبر: ۴۴۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
مذاکره براي بازگشايي بازارچه مرزي، خط لوله انتقال گاز و گردشگري ادامه دارد
قرار است يک هيات پاکستاني در ماه مه‌امسال (فرودين - ارديبهشت) به تهران سفر کند تا درباره ايجاد خط لوله گاز ميان دو کشور رايزني کنند.
قرار است يک هيات پاکستاني در ماه مه‌امسال (فرودين - ارديبهشت) به تهران سفر کند تا درباره ايجاد خط لوله گاز ميان دو کشور رايزني کنند. به نقل از ايرنا، بر اساس اطلاعات دريافتي از احتمال مذاکره پاکستان و ايران در حوزه گاز، قرار است يک هيات پاکستاني در ماه مه‌امسال (فرودين - ارديبهشت) به تهران سفر کند تا درباره ايجاد خط لوله گاز ميان دو کشور رايزني کنند. دولت پاکستان نزديک به 382 ميليون دلار در سال جاري مالي براي توسعه زيرساخت‌هاي گاز اين کشور از جمله خط لوله گاز ايران - پاکستان اختصاص داده است. مقام‌هاي دو کشور سال گذشته نيز درباره اين پروژه مذاکره کرده بودند اما به علت تحريم‌هاي بين المللي عليه ايران، اجراي آن به تاخير افتاد و اکنون با توجه به لغو تحريم‌ها، پاکستان اعلام کرده که‌اماده است در مدت 30 ماه ساخت پروژه را به پايان برساند.
به نقل از پايگاه خبري اي پي پي، اين هيئت پارلماني پاکستان در حال برنامه ريزي سفر به ايران در ماه مي‌است تا در مورد بازگشايي 3 بازارچه مرزي، خط لوله انتقال گاز و گردشگري با مقامات ايراني ديدار و گفت وگو کند. يک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود گفت: «يک هيئت پاکستاني در حال برنامه ريزي براي سفر به ايران است و کسب نظر موافق مقام صلاحيت‌دار براي انجام اين سفر در حال پيگيري است.» در جريان سفر اخير رئيس جمهوري ايران به پاکستان موضوع پروژه خط لوله انتقال گاز مورد بحث قرار گرفت. دو طرف توافق کردند که در مورد اجراي اين پروژه پس از لغو تحريم‌ها مذاکره کنند. اين منبع آگاه گفت: «تصميم گرفته شده که همه مسائل باقي مانده از جمله اصلاح موافقتنامه خريد و فروش گاز براي تعيين يک برنامه اجرايي قابل اجرا، حل و فصل شود.» دولت پاکستان گفته که به محض لغو تحريم‌هاي ايران آماده تکميل بخش پاکستاني اين خط لوله در عرض 30 ماه است. دولت پاکستان در بودجه سال پيش روي خود جهت توسعه زيرساخت‌هاي گازي و از جمله اين خط لوله، 25 ميليارد روپيه اختصاص داده است. اسلام آباد همچنين از ايران خواسته که به منظور تمديد مهلت تکميل اين خط لوله، موافقتنامه خريد و فروش گاز بين دو کشور اصلاح شود. همچنين وزير کابينه دولت پاکستان در امور پارلماني با حضور در جمع نمايندگان پارلمان اين کشور اعلام کرد دولت روند اجرايي کردن طرح خط لوله گاز ايران-پاکستان (آي-پي) را پيگيري مي‌کند. راديو دولتي پاکستان روز نيز سه شنبه به نقل از شيخ آفتاب احمد اعلام کرد: در شرايط کنوني و به دليل برخي مسائل بين المللي، کار بر روي اين طرح را نمي‌توان آغاز کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: