کد خبر: ۴۴۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
تحريريه فايننشال تايمز
ترجمه: فاطمه مهتدي
اين بيانيه اي درباره دستاوردهاي بانک‌هاي مرکزي در مبارزه با رکود اقتصادي درسالهاي اخير است که اکنون به از بين بردن محرک‌ها به جاي تمديد آنها تبديل شده است.
اين هفته اعلام شد که فدرال رزرو آمريکا نرخ ترازنامه خود را کاهش دهند که در زمان تسهيل مالي با فشار زيادي روبرو شدند. دراين ميان ماريو دراگي رياست بانک مرکزي اروپا به سرعت گمانه زني‌ها درباره پايان نرخ منفي بهره‌ها و تسهيل مالي را رد کرد و اعلام کرد اين برنامه تا پايان سال 2017 ادامه خواهد داشت.هردو سازمان اقدامات منطقي را داشتند. فدرال رزرو رويکرد سختگيرانه داشته است و بانک مرکزي اروپا نيز نيازمند تاکييد بر ادامه محرک‌ها است. در هردو ، تصميم گيري بايد براساس قضاوت جهان کنوني باشد و نه يک بازگشت محاسبه شده که به طور عادي ديگر ممکن است وجود نداشته باشد. تسهيل مالي و نرخ منفي بهره پاسخي به شرايط غيرعادي بود که به دنبال بحران مالي جهاني رخ داد.
 اما حتي حال پس از گذشت ده سال از بحران مالي اين امر غيرممکن است که اقتصادهاي پيشرفته به راحتي از شرايط بحران به قبل بحران بازگردد. به طور عادي سياست نرخ بهره در آمريکا و اروپا افزايش داشته است بسياري تخمين زده‌اند که افزايش نرخ بهره با سرعت بسيار کمي‌همراه خواهد بود. برخلاف بانک مرکزي اروپا ، فدرال رزرو به راحتي درباره ديدار کميته اش در بازار صحبت کرد و از شروع کاهش در ترازنامه در پايان سال خبر دادند. فدرال رزرو نيز نبايد براي افزايش بهره نبايد عجله کند. بانک‌هاي مرکزي به خوبي عمل کردند و محرک‌هاي اضطراري را تغيير دادند اما با اينکار بايد هوشيارانه عمل کنند تا دچار تکنوکراسي که در ابتدا باعث اين امر شد نشوند.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار