کد خبر: ۴۶۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
نرخ بيمه؛ بهانه ای جديد براي افزايش قيمت ها
هرچند گزارش‌هاي رسمي منتشر شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان نشان دهنده افزايش ميزان توليد خودرو طي سال‌هاي گذشته است، اما بررسي وضعيت بازار به خوبي نشان مي‌دهد كه خبري از رونق خريد و فروش در بازار خودروهاي داخلي قابل مشاهده نيست.
گرانی چراغ خاموش خودرو
تجارت آنلاین: هنوز هم نشانه‌هاي ركود در بازار خودرو به خوبي قابل مشاهده است. هرچند گزارش‌هاي رسمي منتشر شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان نشان دهنده افزايش ميزان توليد خودرو طي سال‌هاي گذشته است، اما بررسي وضعيت بازار به خوبي نشان مي‌دهد كه خبري از رونق خريد و فروش در بازار خودروهاي داخلي قابل مشاهده نيست. از ابتدای امسال و به رسم هر سال، خرید و فروش خودرو (چه داخلی‌ها و چه خارجی‌ها) به رکودی سنگین فرو رفت و آنطور که فعالان بازار می‌گویند، فعلا خبری از رونق در بازار نیست. جدا از اینکه رکود فصلی در هفته‌ها و حتی ماه‌های ابتدایی سال طبیعی بوده و مورد عجیبی به‌شمار نمی‌رود.
با اين حال این روزها مشتریان ایرانی چندان توجه و علاقه‌اي به بازار خودرو نشان نمي‌دهد و با کاهش مراجعه آنها به نمایشگاه‌های خودرو، سایه رکود سنگین و سنگین‌تر شده است. اما اتفاق مهم دیگری که این هفته در بازار خودرو رخ داد، افزايش قیمت برخي خودروها بوده است. در حالی که خرید و فروش خودرو در رکود به سر می‌برد، افزايش قيمت خودروها موضوعي است كه در عمل مي‌تواند به عميق‌تر شدن ركود دامن بزند. به‌عبارت بهتر، قیمت‌ها در شرایط کاهش تقاضا بالا رفت و مشخص شد دلیل این اتفاق عجیب، تصمیم خودروسازان برای کاهش عرضه بوده است. با این حال طی هفته جاری با توجه به افزایش عرضه خودروهای داخلی، قیمت آنها بازهم تا حدودي افزايش پيدا كرده است.

*نرخ بيمه، بهانه جديد براي گراني خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در رابطه با افزايش قيمت برخي خودروهاي داخلي در بازار گفت: قیمت خودروهای تولید داخل واقعی نیست و بسیار بیشتر از قیمت واقعی آن تعیین می‌شود. سعید موتمنی با اشاره به رکود در بازار خودرو ایران گفت: افزایش قیمت هم رکود در این بازار را افزایش می‌دهد. وی با اشاره به افزایش قیمت برخی خودروها از ۳۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزود: خودروسازان علت این افزایش قیمت را ناشی از افزایش ۵۰ تا ۷۰ هزار تومانی نرخ بیمه خودرو اعلام می‌کنند. وی با بیان اینکه عملکرد خودروسازان امروز به بانک‌دارای شبیه است تا تولید خودرو گفت: پرداخت سود مشارکت ۲۲ تا ۳۳ درصدی مانع از نصب قطعات باکیفیت در خودروها می‌شود. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به تفاوت قیمت خودروها در کارخانه و بازار افزود: سمند LX در کارخانه ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در بازار ۴۱ میلیون تومان، ساندرو اتوماتیک در کارخانه ۴۹ میلیون و ۶۰ هزار تومان و در بازار ۵۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، استپ وی در کارخانه ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در بازار ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. وی با بیان اینکه برخی از خودروهای تولید داخل کشور امروز در بازار بین‌المللی از رده خارج محسوب می‌شوند گفت: مصرف‌کنندگان خواهان کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروهای تولیدی هستند اما هیچ‌گونه افزایش کیفیتی در خودروهای داخلی دیده نمی‌شود.

*گراني چراغ خاموش خودرو در بازار
رییس اتحادیه نمایشگاه‌دارن اتومبیل همچنين گفت: در حالی که بیمه خودروها در سال جدید افزایش چند 10 هزار تومانی داشته است، خودروسازان داخلی از این موضوع بهانه پیدا کردند تا خودرو را چند 100 هزار تومان گران‌تر عرضه کنند. سعید موتمنی در گفتگو با اقتصاد آنلاین درخصوص وضعیت بازار خودرو در سال‌جاری گفت: بازار خودرو به طور کلی در رکود کامل به سر می‌برد و خرید و فروش در نمایشگاه‌های اتومبیل به صفر رسیده است. وی افزود: یکی از دلایل کاهش معامله‌های خودرو در نمایشگاه‌ها، خارج شدن خودرو از سبد سرمایه‌گذاری خانواده‌هاست. در حالی که در گذشته برخی افراد به منظور سرمایه‌گذاری، خرید و فروش خودرو را انتخاب می‌کردند و با پیش ثبت‌نام خرید خودرو از کارخانه، در نمایشگاه اتومبیل آن را به فروش می‌رساندند. امروز این موضوع به‌طور کامل از بین رفته است. که در این زمینه می‌توان به بالا بودن سود مشارکت درخواستی کارخانه‌ها اشاره کرد. کارخانه‌ها در گذشته سود مشارکتی کمتر از بانک‌ها در نظر می‌گرفتند و بسیاری افراد ترغیب می‌شدند از طریق خرید و فروش خودرو اقدام به کسب سود کنند، اما در حال حاضر سود دریافتی کارخانه‌ها بین 23 تا 26 درصد است.
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تصریح کرد: عامل دیگری که در سال‌جاری سبب شده تعداد معامله‌های خودرو در نمایشگاه‌های اتومبیل کم شود، گران شدن چراغ خاموش خودرو به بهانه افزایش قیمت بیمه خودرو است. در این بخش شاهد هستیم نرخ بیمه اتومبیل تنها چند 10 هزار تومان افزایش داشته است، اما خودروسازان در برخی انواع خودروها افزایش یک میلیون تا یک و نیم میلیونی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. موتمنی با بیان اینکه تنظیم بازار خودرو در انحصار خودروسازان بزرگ داخلی است، تاکید کرد: سیاست این خودروسازان در بازار تامین و توزیع خودرو به صورت قطره چکانی است. با این روش شرکت‌ها به سود هنگفتی می‌رسند. در حالی که باید این روند حفظ شود و شرایط رقابتی در بازار فراهم شود. وی ادامه داد: بسیاری از خودروهای داخلی با ارزش قیمتی پایین‌تر 50 میلیون تومان، فاقد کیفیت است، در این بخش می‌توان با جایگزینی واردات مدیریت شده، تولیدکننده‌ها را هم ترغیب کرد که تولید خود را در شرایط رقابتی ارتقا دهند. از طرفی به مردم هم حق انتخاب داده می‌شود تا خودروی خودشان را انتخاب کنند.
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بسیاری از واحدهای صنفی فروش اتومبیل تعطیل شده‌اند، اظهار داشت: شرایط در بازار خودرو به گونه‌ای است که تنها خودروسازانی می‌توانند ادامه حیات دهند که به صورت سبدهای میلیاردی از شرکت‌های خودروساز، یا شرکت‌های مونتاژکار خرید داشته باشند. در این بخش نمایندگی‌های خودروسازان، کارگزاران و تعدادی نمایشگاه اتومبیل فعال هستند. خرید این سبدها در بازار گاهی منجر به اختلاف قیمت می‌شود. چراکه بعد از تحویل خودرو، عرضه کننده آن علاوه بر سود دریافتی از کارخانه می‌تواند اقدام به نرخ‌گذاری جدید شود. این روند برخلاف کشورهای پیشرفته است. در این کشورها کارخانه‌ها این خریداران عمده را مجبور می‌کنند براساس سود مصوب اقدام به فروش کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار