کد خبر: ۴۶۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
گمرک درباره محموله توقیف شده توضیح داد
علیرغم ممنوعیت واردات خرما، این میوه وارد مرز کشور شده؛ آن هم از اسرائیل! در این رابطه یک مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات از جزئیات موضوع ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: هنوز جزئیات این موضوع توسط گمرک به ما اعلام نشده است.
پشت پرده ماجرای خرماهای اسرائیلی در مرز ایران
مدیر کل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور درباره واردات خرماهای اسرائیلی به مرز کشور گفت: هنوز جزئیات این موضوع توسط گمرک به ما اعلام نشده است.
به گزارش تجارت آنلاین از مهر،  علیرغم ممنوعیت واردات خرما، این میوه وارد مرز کشور شده؛ آن هم از اسرائیل! در این رابطه یک مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات از جزئیات موضوع ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: هنوز جزئیات این موضوع توسط گمرک به ما اعلام نشده است.
اکبر آهنگران با بیان اینکه خرماهای اسرائیلی وارد شده به مرز کشور قاچاق نبوده است، اظهارداشت: این محموله شامل ۹ کامیون خرما بوده که وارد گمرک بازرگان شده و به صورت قانونی نیز قرار بوده وارد کشور شود، این در حالی است که واردات خرما به کشور ممنوع است و اینکه چگونه قرار بوده این واردات انجام شود، مشخص نیست.ضمن اینکه اساسا هرگونه وارداتی از مبدا رژیم اشغالگر قدس، اسرائیل، به ایران ممنوع است.
وی به این پرسش که با وجود ممنوعیت واردات خرما چگونه قرار بوده این محموله وارد کشور شود؟ اضافه  کرد: بنده از این مساله اطلاعی ندارم و مشخص نیست که پشت پرده این ماجرا چه چیزی پنهان بوده است؟ چرا که بدلیل ممنوعیت واردات خرما، ثبت سفارش برای واردات آن امکانپذیر نیست.
مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: زمانی که محموله وارد گمرک بازرگان شده حراست گمرک با همکاری اطلاعات جلوی آن را گرفته‌اند و متوجه شدند که منشا این محموله اسرائیل است و رانندگان را دستگیر کرده‌اند.
آهنگران با بیان اینکه این مساله از گمرک به دیگر بخش‌ها ارجاع داده نشده است، افزود: گمرک از دستگاه‌های دیگر نخواسته که در این زمینه نظر دهند، محموله‌ها همانجا متوقف و متخلفان به اطلاعات معرفی شده‌اند، آنها نیز در حال بررسی مساله هستند ضمن اینکه پرونده به دادگاه هم فرستاده و پیگیری شده و ظاهرا به این نتیجه رسیدند که محموله فوق باید ضبط شود.
وی ادامه داد: بهرحال این مساله اصلا به قرنطینه نرسیده که همکاران ما بخواهند در این زمینه نظری بدهند و در حال حاضر نیز محموله همچنان در گمرک بازرگان توقیف است.
آهنگران درباره اینکه آیا این محموله معدوم خواهد شد؟ گفت: این امر بستگی به نظر دادگاه دارد، اگر نظر دادگاه این باشد که محموله معدوم شود که معدوم خواهد شد اگر هم بخواهند به نفع دولت این محموله را ضبط کنند یا باید آن را برگردانند یا محموله را به کشور دیگری صادر کنند و بفروشند و یا اینکه امحا کنند .
وی تصریح کرد: «از نظر قرنطینه، این محموله‌ها اجازه فروش یا مصرف در داخل کشور را ندارند. »
وی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر آلودگی بیولوژیک این محموله‌ها نیز گفت:  براساس شنیده‌های ما این بحث از سوی غذا و داروی استان آذربایجان غربی مطرح شده است و ما نمی‌دانیم در این زمینه مستنداتی هم وجود دارد یا خیر؟

*ایران ۱۶ درصد خرمای جهان را تولید می‌کند!
حدود یک هفته قبل، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از  واردات خرماهای اسرائیلی به کشور خبر داده و گفته بود: پس از کشف این محموله که توسط ۲ شرکت ایرانی به کشور وارد شده بود، بررسی‌های دقیق در این زمینه انجام شد.
به گفته وی پس از انجام تحقیقات محرز شد که این خرماها محصول رژیم اشغالگر قدس است و مطابق با قانون منع ورود کالاهای متعلق به رژیم اشغالگر قدس، نهایتا روند رسیدگی به پرونده ادامه پیدا کرد و این محموله ضبط شد.
به گزارش مهر، طبق اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در جهان، ۷.۵ میلیون تن خرما تولید می‌شود این در حالی است که  بیش از یک میلیون تن از این محصول، در ایران تولید می‌گردد؛ به عبارتی می‌توان گفت حدود ۱۶ درصد خرمای جهان تولید کشور ما است. و معلوم نیست علیرغم ممنوعیت واردات، چگونه دو شرکت مذکور توانسته اند اقدام به ثبت سفارش واردات خرما آنهم از مبدا اسرائیل کنند.
یک منبع آگاه در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: به احتمال زیاد دو شرکت مذکور که اقدام به واردات این محموله کرده اند، در مرحله ثبت سفارش، کالای دیگری را از یک مبدا قانونی ثبت سفارش کرده اند و می خواسته اند محموله خرمای اسرائیلی را به اسم یک کالای دیگر از گمرک عبور داده و وارد کشور کنند.
وی با تاکید بر اینکه در این صورت، ابعاد موضوع پیچیده است، گفت: مانند محموله های پرتقالی که چند سال قبل با برچسب اسرائیل قصد توزیع آن در تهران وجود داشت، موضوع واردات خرماهای اسرائیلی هم احتمال زیادی دارد که با اهداف سیاسی انجام شده باشد.


*گمرک ایران درباره خرماهای اسرائیلی توضیح داد

گمرک ایران با ارائه توضیح درباره خرماهای اسرائیلی وارد شده به مرز بازرگانی توضیحاتی ارائه و اعلام کرد که ۹ کامیون خرمای مذکور با حکم قضائی امحاء شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران به ماجرای خرماهای اسرائیلی واکنش نشان داد و توضیحاتی در رابطه با این موضوع ارائه کرد.
در این توضیحات آمده است: نماینده شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ج. ر در فروردین ماه سال گذشته تعداد چهار دستگاه محموله خرما طی ردیف‌های بندری به شماره ۸۹۵۲۷۴، ۸۹۵۲۸۷، ۸۹۹۹۹۲ و ۹۰۰۰۱۹ به محوطه بندری گمرک بازرگان حمل می‌کند. پس از چند روز نماینده شرکت طی درخواستی، خواستار مرجوع نمودن کالا به علت نداشتن مجوزهای لازم را نمود که با توجه به اینکه پیش از این محموله به گمرک اظهار نشده بود و در محوطه بندری قرار داشت لذا طبق قانون می‌بایست جهت ارجاع محموله، ارزیابی و بازرسی از کالا صورت می‌گرفت.  
در مرحله ارزیابی کالا جهت مرجوع شدن توسط مأموران گمرک مشخص شد، محموله‌های وارده به مارک Jordanrover, Medjoul محصول اسرائیل می‌باشد. همچنین نماینده شرکت حمل‌ونقل ر. م.ش نیز تعداد دو دستگاه تریلر محموله خرما به محوطه بندری مرز بازرگان وارد و بعد از چند روز خواستار مرجوع نمودن کالا شد که مأموران گمرک وفق مقررات محموله مرجوعی را بازرسی و ارزیابی نموده و در ارزیابی به عمل آمده مشخص شد که محموله خرما از همان مارک و محصول اسرائیل است.  
مضافاً نماینده شرکت حمل‌ونقل بین‌الملی آ. خ تعداد یک دستگاه کامیون محموله‌ی خرما برابر ردیف شماره ۹۱۰۸۱۶ در اردیبهشت ماه سال گذشته به محوطه بندری مرز بازرگان حمل نمود و مشابه محموله‌های قبلی اعلام کرد که به علت عدم اخذ مجوزهای ورود خواستار مرجوع نمودن محموله است که مجدداً در ارزیابی محموله جهت مرجوع نمودن توسط مأموران گمرک بازرگان معلوم گردید که کالا به مارک Medjoul و اسرائیلی بوده ولی برچسبی که بر روی کارتن الصاق شده کالا را محصول کشور آفریقای جنوبی ذکر نموده است.  
باتوجه به اینکه مکرراً این محموله‌ها به محوطه بندری مرز بازرگان حمل شده بود و همگی محصول اسرائیل بودند لذا حراست گمرک بازرگان موضوع را به دستگاه‌های اطلاعاتی اعلام و پس از اطلاع یافتن مراجع نظارتی از ورود کالاهای اسرائیلی به محوطه‌های بندری مرز بازرگان دستور توقیف کامیون‌ها توسط شعبه بازپرسی دادسرای ماکو حسب نامه شماره بایگانی ۹۵۰۰۵۸-۱۵/۲/۹۵ صادر و اداره کل گمرک بازرگان دراجرای دستور مرجع قضایی نسبت به توقیف کالا و کامیون به تعداد ۷ دستگاه مربوط به شرکت‌های مذکوراقدام و نتیجه به شعبه رسیدگی‌کننده اعلام می‌گردد.
در بررسی‌های به عمل آمده تعداد دو دستگاه کامیون دیگر نیز حامل خرمای محصول رژیم غاصب صهیونیستی بوده و توسط شرکت ر. م.ش وارد محوطه بندری مرز بازرگان شده بود. در مجموع برای تعداد ۹ دستگاه کامیون حامل خرما قبض انبار صادر می‌گردد و پس از رسیدگی پرونده در مرحله بازپرسی پرونده جهت ادامه رسیدگی به شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری شهرستان ماکو ارجاع و طبق دادنامه صادره از شعبه مزبور دستور به رفع توقیف تعداد ۹ دستگاه کامیون حامل صادر و محموله‌های خرما به علت تعلق کالا به رژیم غاصب صهیونیستی به نفع دولت ضبط و دستور امحاء خرماها (به علت قطعیت حکم صادره) صادر شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: