محور فیروزکوه که یکی از سه محور اصلی فعال در مسیر اتصال مرکز کشور به خصوص تهران به استانهای شمالی به حساب میآید به دلیل حجم بالای سفرهای ثبت شده در طول آن در بخشهای مختلفی از مسیر نیاز به بازسازی ، نوسازی و تعریض دارد.
از این رو از سال های قبل وزارت راه طرحهایی را درزمینه بهبود وضعیت این جاده پرتردد ارائه کرده که به نظر می رسد حالا با دستور وزیر وارد مرحلهای جدید شده است.
این اولویت دادن به پروژه فیروزکوه – قائم شهر در حالی صورت می گیرد که وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر چند پروژه موازی دیگر را دراین استان نیز پیگیری می کند.
تعریض و چهار خطه شدن محور هراز و پایان دادن به طرح توسعه آزادراه قزوین – رشت از جمله این طرحها است که با دستورات ویژه مسوولان دولت یازدهم در حال پیش روی است. در کنار این طرحها آزادراه تاریخی تهران – شمال نیز پس از سال ها بلاتکلیفی چند روز قبل با حضور معاون اول رییس جمهور و رییس بنیاد مستضعفان تعیین تکلیف شد تا نشان از توجه ویژه دولت به محورهای شمالی کشور داشته باشد.
استان مازندران با توجه به جایگاه خاصی که در گردشگری ایران دارد هر ساله تعداد بسیار زیادی سفرهای جادهای را در خود ثبت می کند که آماده نبودن جادههای این استان و فراهم نبودن شرایط لازم برای پذیرایی این مسافرتها سالها است به ترافیکهای عجیب و قریب و طولانی مدت تبدیل شده است.