کد خبر: ۴۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۰
سفر رهبران افغانستان براي اصلاحات اقتصادي به اروپا؛
رهبران جدید افغانستان ديروز به منظور ارائه طرح‌های اصلاحات خود برای تقویت اقتصاد و فراهم کردن زمینه بازگشت به صلح در بحبوحه نگرانی از موج حملات طالبان یک ماه مانده به پایان مأموریت رزمی ناتو در این کشور، راهی اروپا شدند.

اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان پنجشنبه در کنفرانس کمک کننده‌ها در لندن شرکت می‌کنند.اين كنفرانس با هدف همدردي و حمايت اقتصادي جامعه جهاني از افغانستان تشكيل شده است.

 اين دو مقام تلاش خواهند کرد علنا وحدت حکومت جدید افغانستان را به نمایش بگذارند.

به گزارش فارن پالسي، افغانستان با اقتصادي شكننده درچالش است و كاهش كمك‌ها با خروج نيروهاي ناتو از اين كشور دور از ذهن است و اشرف غنی و عبدالله عبدالله ماه سپتامبر در مورد تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیدند اما با گذشت دو ماه هیچ وزیری انتخاب نشده است.

از زمان سقوط طالبان در افغانستان،كنفرانس بين‌المللي كمك كنندگان يازده بار برگزار شده است و استراتژي‌هاي مختلف اقتصادي سياسي براياين كشور مطرح شده است. در آخرين كنفرانس بين‌المللي بيش از 4 ميليارد دلار كمك اقتصادي به افغانستان ارائه شد ولي تاثيراتاين كمك‌ها در بازسازي وضعيت اقتصادي افغانستان سئوال برانگيز بوده است.

همچنين قابل ذكر است مسائل امنيتي ، سياسي و اقتصادي بسياري به عنوان چالشي مهم براي  دولت وحدت ملي قرار دارد. درعين حال با توجه به روند ركود اقتصادي در كشورهاي ثروتمند جهان منابع كمك‌هاي اقتصادي براي افغانستان محدودتر خواهد بود. چگونگي عملكرد تيم اقتصادي رئيس جمهور تازه افغانستان در استفاده ازاين كمك‌ها نيز مسئله ديگري است.

 اشرف غني كه تجربه رياست در بانك جهاني را دارد . متوجه اهميتاين امر و نياز كشورش به جذب سرمايه گذاري بيشتر از سوي اعضاي سازمان تجارت جهاني در منابع معدني افغانستان است. درعين حال تاكنون سياست‌گذاران افغان در بازسازي چشم اندازي براي اقتصاد اين كشور ناموفق بوده اند.ولي گفته مي‌شود غني در تيم اقتصادي و سياست خارجي خود با استفاده از افراد كارآمد اشتباهات مقامات پيشين را تكرار نمي‌كند.

به گزارش خبر گزاري فرانسه، حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان روابط متشنجی با ناتو و آمریکا داشت اما اشرف غنی بیشتر تلاش میکند روابط با این شرکای خارجی را نزدیکتر کند. افغانستان در سال آینده با توجه به خروج سربازان ناتو از این کشور پس از 13 سال و احتمال تشدید حملات طالبان، با چالش‌های بزرگی مواجه خواهد بود..

بنا بر آماری که پنتاگون اعلام کرد بیش از 4600 سرباز و مأمور پلیس افغان امسال در نبردها کشته شدند. اشرف غنی به منظور برقراری ثبات در کشور در شرایطی که ناتو نیروهای خود را در این کشور کاهش می دهد، طالبان را به مذاکره دعوت کرد اما نزدیکی بین این دو در شرایط کنونی بعید به نظر می رسد.  

 بنا به گزارش بولتن سازمان ملل متحد، هفته گذشته 405 ميليون دلار كمك‌هاي بشردوستانه را به‌اين كشور اختصاص يافت. در جريان درگيري ها 9 ماه اخير دراين كشور 7هزارو900 نفر كشته شده اند كه 20 درصد آنها كودك بودند و تخمين زده شده 100 هزار نفر مجبور به ترك كشورشان شده اند. سازمان ملل از ديگر كشورهاي حاضر در كنفرانس كمك كننده‌ها در لندن كه چهارشنبه و پنجشنبه برگزار خواهد شد خواست تا كمك هاي بشردوستانه خود را به‌اين كشور ارائه دهند.
 
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: