کد خبر: ۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
پتانسيل هاي هدر رفته؛
شايد همگان براي يك بار هم كه شده چهره او را در تلويزيون ديده باشند . استیون‌هاوکینگ، فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس بریتانیایی دانشگاه کمبریج که کارهای علمی‌اش سابقه‌ای بیش از چهل سال دارد.
به گزارش روزنامه تجارت، او از سنين نوجواني پس از ورود به دانشگاه در رشته رياضيات علائم بیماری بسیار نادر و درمانناپذیری ALS را نشان داد. این بیماری بخشی از نخاع و مغز و سیستم عصبی را مورد حمله قرار میدهد و به تدریج اعصاب حرکتی بدن را از بین میبرد و با تضعیف ماهیچهها فلج عمومی ایجاد میکند به طوری که به مرور توانایی هر گونه حرکتی از شخص سلب میشود. بيماري مهم معلولان كه هر كسي بجز او را ميتوانست به كام مرگ بكشاند اما او در برابرش مقاومت كرده و همچنان هم مقاومت ميكند. طبق آمار بهداشت جهانی حدود 10 درصد از جمعیت جهان دچار نوعی معلولیت هستند. به عبارت دیگر می توان گفت معلولان بزرگترین اقلیت جهان هستند که بر اساس این آمار در حال حاضر بیش از 600 میلیون نفر از ساکنان جهان به علل مختلف جسمی، روانی و اجتماعی دچار ناتوانی و معلولیت هستند.متاسفانه عقب ماندگی و سطح پایین خدمات بهداشتی و پزشکی موجب شده است که 80 درصد این افراد در کشورهای جهان سوم زندگی کنند و از هر 10 نفر آنها هشت تن زیر خط فقر باشند.معلوليت علل و دلايلي دارد كه بيشترين نوع و شايعترين انها فلج مغزي است اين نوع فلجي ميتواند در اثر زايمانهاي بد در اتاق زايمان باشد كه بيشتري عامل فلجي يكطرفهانداميرا تشكيل ميدهد يا ميتواند به گفته رئیس انجمن سکته مغزی ایران، سکتههای مغزی را عامل معلوليتهاي اغلب بزرگسالان دانست.ناتواني دراندامهاي حركتي معلولان و در گويايي آنها بيش از همه باعث دوري ايشان از محيطهاي اجتماعي ميشود هرچند با وجود مدارس و حمايتهاي آموزش و پرورش استثنايي در كشور ايشان به تعليم و تربيت ميپردازند و باسواد شده و ميتوانند يكسري از فعاليتهاي بدني را در محيطهاي باز تواني بياموزند و مستقل از حمايت خانواده انجام دهند اما هميشه در دامنه ياري ديگران قرار دارند. در حال حاضر اقدامات مناسبي براي اين جمعيت به نسبت كثير اجتماعي ايران درنظر گرفته شده است.

توانبخشی کاملا رایگان و توسط افراد متخصص

12 آذر ماه مصادف با روز جهاني معلولان در ايران را با خبر خوشايند معاون امور توان بخشی سازمان بهزیستی دكتر يحيي سخنگويي که به مناسبت روز جهانی معلولان ارائه شده بود، تبريك گفت. اين خبر شامل ورود تکنولوژی مدرن به زندگی معلولان است. نويد اينكه عملکرد ما مانند کشورهای پیشرفته که معلولان در کنار خانوادههایشان هستند، خواهد شد. مژده اي كه بايد به معلولان داد اينست كه: در حال حاضر توانبخشی مبتنی بر خانواده کاملا رایگان و توسط افراد متخصص انجام میشود.معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه معلولان ضایعه نخاعی هزینه زیادی بر دوش خانواده، سازمان و جامعه تحمیل میکنند، گفت: یکی از برنامههای دیگر سازمان بهزیستی جلوگیری از بروز ضایعه نخاعی است. سخنگویی در ادامه در مورد کاشت حلزون گفت: قبل از سال 90 پشتنوبتی زیادی در این زمینه وجود داشت اما اکنون ظرفیت کشور از 500 نفر به بیش از 600 نفر رسیده است و چهار میلیارد تومان بودجه برای این امر اختصاص داده شده است.

رفع مشکل سرویس و بیمه دارویی

از طرف ديگر رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نيز با بيان اينكه ۸۰ درصد معلولیتها قابل پیشبینی است، گفت: تحقیقات نشان میدهد تا 10 درصد جمعیت در شرایط طبیعی با دیگران متفاوت هستند و تفاوتهای فردی مانند کمشنوایی، نابینایی، مشکلات رفتاری و یا کسانی که دارای مشکل جسمی و حرکتی هستند و اختلالات یادگیری دارند، جزو این گروه هستند.

وي گفت: ما نزدیک به 7 گروه را خدمات میدهیم که رویکرد ما در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، جداسازی نیست. مجيد قدميیادآور شد: رویکرد دانشآموزان با نیاز ویژه این است که در کنار دیگران قرار گیرند و نزدیک به 38 هزار نفر در این سیستم در کنار بچههای عادی و 72 هزار نفر در مدارس خاص هستند.قدمی اضافه کرد: بالغ بر 1600 مدرسه در سیستم خاص وجود دارد، یعنی 72 هزار نفر در این تعداد مدارس حضور دارند و بیشترین گروه کمتوان ذهنی هستند وی ادامه داد: اگر بهره هوشی بین 70 تا 90 باشد، آنها دیرآموز یا مرزی هستند و اینها حدود 50 هزار نفر بودند که در سنجش سلامت سال گذشته شناسایی شدند.وی تصریح کرد: دیرآموزها با نگاه آموزش عادی جایشان در فراگیر است، اما در نظام عادی باید معلم آموزش ببیند و امسال با همکاری معاونت آموزش ابتدایی در این خصوص برنامهریزی کردهایم.نويد ديگر قدمياين بود كه سعی شده تا مشکل سرویس و بیمه دارویی برطرف شود.

توانمندسازی مبتنی بر خانواده

در همين رابطه رییس سازمان بهزیستی کشور از بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان خبر داد و گفت: بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب شده و به زودی از طریق دولت به مجلس ارائه میشود تا به رای گذاشته شود. همایونهاشمی در روز جهانی معلولان، با بیان اینکه این سازمان در سه حوزه تخصصی پیشگیری، توانبخشی و خدمات اجتماعی دارای وظیفه است، افزود: تاکید ما امسال در حوزه توانبخشی و توانمندسازی است. تامین رویکرد در هر سازمان مستلزم ایجاد شرایط و ادبیات منسجم و ایجاد یکپارچگی است.

هاشمی خبر داد: اقدام دیگر ایجاد طرح نوین در حوزه توانمندسازی مبتنی بر خانواده است. میزان خدمات در منزل برای 4200 نفر طراحی شده بود که اکنون از مرز شش هزار نفر هم عبور کرده است.رییس سازمان بهزیستی کشور به اجرای طرح ترخیص معلولان از مراکز شبانهروزی خبر داد و گفت: اجرای طرح ترخیص از مراکز شبانهروزی بیماران مزمن و سالمندی از اقدامات دیگر سازمان بود که در مرحله پایلوت آن دو میلیارد تومان به آن بودجه تخصیص داده شد.

ساخت 40 هزار مسکن برای معلولان تا پایان سال

هاشمی در ادامه از ایجاد مجتمع مسکونی ویژه کارمندان و مسکن معلولان خبر داد و گفت: در طول 30 سال گذشته 10 هزار واحد مسکونی معلولان در کشور وجود داشت که فقط در شش ماه اخیر، بیش از 20 هزار مسکن معلولان تحویل دادیم و تعهد کردهایم تا پایان سال این میزان دو برابر شود.وی در ادامه به استقرار برنامه بینالمللی ICF اشاره کرد و توضیح داد: کلاسبندی معلولان به روش سنتی صورت

افتتاح اولین مرکز تخصصی توانبخشی ضایعه نخاعی هفته اول دیماه

وی با بیان اینکه پلاک تخصصی ویژه معلولان و پارکینگ تخصصی برای معلولان در سی سال گذشته تعبیه شد، افزود: اولین مرکز تخصصی توانبخشی ضایعه نخاعی هفته اول دیماه افتتاح خواهد شد و در این مرکز همه فعالیتهای تخصصی و فوق تخصصی به بیماران ضایعه نخاعی ارائه خواهد شد.

استخدام معلولان

هچنين «همایونهاشمی» در روز معلولان از استخدام معلولان خبر داد و افزود: با بازنگری این قانون، 16 ماده موجود به 63 ماده افزایش یافت که در یکی از آن موارد می توان به استخدام معلولین در دستگاهها دولتی اشاره کرد. در قانون جدید سه درصد استخدام معلولین به پنج درصد در دستگاهها دولتی افزایش یافته است.وی در ادامه گفت: سازمان بهزیستی در شش ماهه اخیر در دولت یازدهم توانسته 20 هزار مسکن ویژه معلولین را احداث و به متقاضیان واجد شرایط واگذار کند و با برنامه ریزیهایی که انجام داده ایم تا پایان سال نیز همین تعداد واحد را پیش بینی کرده ایم. رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان برای نخستین بار توانست پلاک شخصی ویژه معلولین را برای متقاضیان واجد شرایط صادر کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار