کد خبر: ۵۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
با اجماع کشورهای منطقه علیه اقلیم کردستان صورت گرفت
تجارت آنلاین: سخنگوی فرماندهی نیروهای پلیس کرکوک اعلام کرد که بنا به دستوراستانداری کرکوک وفرمانده پلیس منع آمد شد خودروها و وسال نقلیه را داخل این استان تا اطلاع ثانوی اجرا می کند.

سخنگوی فرماندهی نیروهای پلیس کرکوک اعلام کرد که بنا به دستوراستانداری کرکوک وفرمانده پلیس منع آمد شد خودروها و وسال نقلیه را داخل این استان تا اطلاع ثانوی اجرا می کند.به گزارش مهر،همه پرسی استقلال اقلیم کردستان تاکنون با واکنش های بسیاری در عرصه های داخلی و خارجی مواجه شده است.«سیروان بارزانی فرمانده نیروهای پیشمرگه در گفتگو با خبرگزاری نووستی گفت: در حال حاضر در شرایط بسیار پیچیده ای به سر می بریم چرا که شاهد مرحله انتقالی در تاریخ کردها هستیم.وی افزود: ما هرگز کسانی را که از ما حمایت جدی به عمل آوردند از جمله اسرائیل فراموش نخواهیم کرد. ما با اسرائیل مرزهای مشترک و حریم هوایی مشترک نداریم بنابراین هیچ کمک نظامی از سوی آنها دریافت نکردیم بلکه تنها حمایت سیاسی و معنوی دریافت کردیم. ما از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به دلیل این حمایت تشکر می کنیم.در میان مخالفتهای منطقه ای و جهانی تنها رژیم صهیونیستی با برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق موافق بود.

*ترکیه شبکه کُردی را از «ترک‌ست» حذف کرد
 رووداو اعلام کرد که شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه روز دوشنبه ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ پخش شبکه کُردی رووداو را بر روی ماهواره «ترک‌ست» متوقف کرده است.بر اساس این گزارش؛ شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه با حذف شبکه اقلیم کردستان از ترکست موافقت کرده است.این شبکه اخبار مربوط به همه پرسی را به طور گسترده پوشش می دهد.

*منع آمد و شد وسایل نقلیه در کرکوک
 «افراسیاب کامل» سخنگوی فرماندهی نیروهای پلیس کرکوک اعلام کرد که بنا به دستور استانداری کرکوک و فرمانده پلیس منع آمد شد خودروها و وسال نقلیه را داخل این استان تا اطلاع ثانوی اجرا می کند.از سوی دیگر خبرنگار المیادین گزارش داد که نیروهای پیشمرگ تجهیزات نظامی خود را به پایگاه نظامی مخمور واقع در شرق موصل ارسال می کنند.پیشتر نیز منابع عراقی از اعزام شمار زیادی از نیروهای حشد شعبی به سوی طوزخورماتو به منظور مقابله با حوادث احتمالی خبر دادند.با وجود تمام مخالفتهای منطقه ای و جهانی اقلیم کردستان عراق امروز همه پرسی جدایی خود را از این کشور اجرا کرد.

*اقدامات اجرایی دولت عراق ضد همه پرسی
یک منبع دولتی عراقی اعلام کرد که دولت عراق شروع به اجرای مصوبات شورای امنیت ملی درباره همه پرسی اقلیم کردستان کرده است.این منبع بیان کرد: در این راستا هماهنگی های لازم با کشورهای مربوطه برای توقف همکاری با اقلیم درباره گذرگاههای مرزی، فرودگاه و صادرات نفت به عمل آمده است و ما از این کشورها خواستیم که فقط از طریق دولت مرکزی تعامل کنند و این کشورها نیز موافقت خود را به عمل آورده اند و اقدامات در این زمینه به عمل آمده است. دستور العملی هایی به دستگاههای نظارتی و قضائی برای پیگیری اموالی که در حساب اقلیم و برخی سیاستمداران از فروش نفت اقلیم بدون هماهنگی با دولت مرکزی است، داده شده است.منبع مذکور تاکید کرد: هیچ مذاکره ای با اقلیم کردستان به دنبال همه پرسی غیرقانونی به عمل نمی آید. اقدامات عملی در مناطق تحت سیطره اقلیم که در آن سیاست امر واقع به عمل آمده، اتخاذ خواهد شد. اقدامات قانونی ضد کارکنانی که در اجرای همه پرسی اقلیم مشارکت داشته اند به عمل خواهد آمد و اقدامات دیگری علاوه بر تصمیمات شورای امنیت ملی برای حفظ وحدت اراضی عراق و حمایت از شهروندان به عمل خواهد آمد.

*اعزام نیروهای حشد شعبی به طوزخورماتو
 یک منبع امنیتی در استان دیالی از گسیل شدن نیروهای حشد شعبی به سوی طوزخورماتو در استان صلاح الدین از بیم هر حادثه غیرقابل پیش بینی پس از همه پرسی خبر داد.این منبع بیان کرد:شمار زیادی از نیروهای تیپ ۲۳ حشد شعبی عازم طوزخورماتو در استان صلاح الدین شده است.منبع مذکور اعلام کرد: نیروهای حشد شعبی که عازم طوزخورماتو شده اند به منظور حمایت از نیروهای امنیتی و حشد شعبی در آن مناطق در صورت بروز حوادث غیرقابل پیش بینی و هر گونه تنش احتمالی با نیروهای کُردی است.«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس دقایقی پیش با انتشار یک پیام توئیتری به اظهارنظر درباره همه پرسی امروز جدائی اقلیم کردستان از دولت عراق پرداخت.وزیر خارجه انگلیس در این خصوص اعلام کرد: از همه طرف ها  می خواهیم با حفظ آرامش در تلاش برای شکست داعش با یکدیگر همکاری کنند.جانسون ادامه داد: آینده عراق در گرو گفتگو قرار دارد. انگلستان نیز آمادگی خود را برای کمک در این زمینه اعلام می کند.لازم به ذکر است، اقلیم کردستان عراق علیرغم مخالفت های گسترده منطقه ای و بین المللی امروز ۲۵ سپتامبر در حال برگزاری همه پرسی جدائی از دولت مرکزی عراق است.

*گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان
 «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای خود به صورت تلفنی گفتگو کرد.بر اساس این گزارش، دو طرف در جریان این گفتگوی تلفنی در خصوص آخرین تحولات سوریه و عراق بحث و تبادل نظر کردند.طبق اعلام رسانه های عربی، پوتین و اردوغان در جریان این تماس تلفنی بر لزوم حراست از وحدت اراضی عراق تأکید کردند.گفتنی است، مقامات عراقی برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان را برای وحدت اراضی این کشور تهدیدآمیز می دانند.مقتدا صدر رهبر جریان صدر بیانیه ای درباره همه پرسی کردستان صادر کرد و از دولت عراق خواست که بر همه منافذ زمینی، هوایی مسلط و از مرزهای حمایت کند.وی از دولت خواست که نیروهای امنیتی را به حالت آماده باش درآورد.رهبر جریان صدر خواستار نشست شیعی-سنی فراگیر و در اسرع وقت درباره همه پرسی اقلیم کردستان شد و از کشورهای عربی و اسلامی خواست که نشست فوق العاده در عراق برگزار کنند.

*در صورت اقدام علیه ترکمن‌های اقلیم وارد عمل می‌شویم
 «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه درباره هرگونه اقدام علیه ترکمن‌ها در اقلیم کردستان عراق به مقامات این منطقه هشدار داده است.وزیر خارجه ترکیه در این خصوص گفت: در صورت وقوع هرگونه اقدام علیه ترکمن‌ها در اقلیم کردستان عراق، آنکارا برای عملیات نظامی تردید نخواهد کرد. یک منبع پارلمانی عراق از تصمیمات اتخاذ شده از سوی کمیته پارلمانی مکلف به اقدامات ضد همه پرسی اقلیم کردستان خبر داد.این منبع بیان کرد: کمیته تصمیماتی اتخاذ کرده است که حاکم الزاملی رئیس کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق در داخل جلسه پارلمان که امروز برگزار شد آنرا قرائت کرد. این تصمیمات شامل بستن همه منافذ مرزی با کردستان، عدم تعامل با شرکت های فعال در مناطق مورد مناقشه و به ویژه شرکت های نفتی و قطع حقوق کارکنانی که در همه پرسی مشارکت کرده اند، است.به گفته این منبع؛ همچنین بر اساس این تصمیمات، فرمانده کل نیروهای مسلح ملزم به استقرار نیروهای نظامی عراق در همه مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک که قبل از ۱۰/۶/۲۰۱۴ نیروهای عراقی در آن مستقر بودند، شده است.این منبع بیان کرد: پارلمان عراق به همه تصمیمات رای داد.

*مسئولان شرکت کننده در همه‌پرسی اخراج می‌شوند
 «حاکم الزاملی» رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از اتخاذ گام های جدیدی علیه همه پرسی استقلال اقلیم کردستان خبر داد.حاکم الزاملی در این خصوص تصریح کرد: تمامی مسئولان دولتی و امنیتی شرکت کننده در همه پرسی استقلال اقلیم کردستان از کار اخراج خواهند شد.گفتنی است، پارلمان عراق حیدر العبادی نخست وزیر این کشور را ملزم به استقرار نیروهای عراقی در همه مناطق مورد مناقشه کرده است.

*بارزانی رأی خود را به صندوق انداخت
«مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق در دقایق اولیه آغاز همه پرسی استقلال این اقلیم از دولت مرکزی بغداد، رأی خود را به صندوق انداخت.استاندار کرکوک نیز پس از مسعود بارزانی، رأی خود را به صندوق انداخت.رأی گیری در اقلیم کردستان تا ساعت ۱۸ به وقت محلی ادامه کرد.

*نتیجه همه پرسی هیچ گونه اثر قانونی نخواهد داشت
«سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق ضمن تاکید بر حفظ وحدت و تمامیت ارضی این کشور اعلام کرد که همه پرسی اقلیم کردستان بر انتخابات آینده تاثیر خواهد گذاشت.الجبوری گفت: وحدت عراق دغدغه اصلی ماست و از آن کوتاه نخواهیم آمد. ما به باقی ماندن کردها در چارچوب یک میهن اهتمام داریم. نمایندگان کرد نسبت به حفظ وحدت عراق قسم یاد کرده اند.
رئیس پارلمان عراق افزود: در پیش گرفتن سیاست های اشتباه باعث شده است تا خفقان ایجاد شود و کار به جایی برسد که هم اکنون شاهد آن هستیم.وی ادامه داد: مرحله تروریسم پایان یافت و وارد مرحله سازندگی شدیم اما موضوع همه پرسی ما را غافلگیر کرد. حل مشکلات عراق از طریق گفتگو بین تمام طرف ها میسر است.الجبوری اظهار داشت: اگر وحدت را حفظ نکنیم همگی زیان می بینیم. چارچوب دموکراتیک تنها راه حفظ وحدت عراق در مقابل خطرات است.وی افزود: همه پرسی بر انتخابات آینده تاثیر خواهد گذاشت و کشور را وارد مرحله جدیدی می کند. نتایج همه پرسی هیچ گونه اثر قانونی به همراه نخواهد داشت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار