کد خبر: ۵۱۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
۳ عامل ژئوپلتیک که می‌تواند قیمت طلای سیاه را افزایش دهد
یک تحلیلگر ارشد نفتی وال استریت معتقد است، ۳ عامل ژئوپلتیک وجود دارد که ممکن است «در ماه اکتبر رخ دهند» و تاثیراتی بر بازارهای نفت بر جای بگذارند.
قیمت نفت زیر سایه ایران، ونزوئلا و اقلیم کردستان
یک تحلیلگر ارشد نفتی وال استریت معتقد است، ۳ عامل ژئوپلتیک وجود دارد که ممکن است «در ماه اکتبر رخ دهند» و تاثیراتی بر بازارهای نفت بر جای بگذارند.
به گزارش پایگاه خبری بیزنس اینسایدر، یک تحلیلگر ارشد نفتی وال استریت معتقد است، 3 عامل ژئوپلتیک وجود دارد که ممکن است «در ماه اکتبر رخ دهند» و تاثیراتی بر بازارهای نفت بر جای بگذارند.
به گفته هلیما کرافت، تحلیلگر موسسه کپیتال مارکتس، این سه عامل ریسک برانگیز از فضای مبهم و غبار آلود حول اقلیم کردستان عراق، توافق هسته ای ایران و بحران کنون در ونزوئلا ناشی می شوند.
وی در خصوص این 3 عامل ژئوپلتیک گفت: «هفته گذشته شهروندان اقلیم کردستان عراق در یک رفراندوم غیرالزام آور در زمینه جدایی از عراق شرکت کردند. این اقدام، وا واکنش شدید مخالفان این اقدام مواجه شد و این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است عرضه مقدرا قابل توجهی نفت از این منطقه مختل شود.»
وی در خصوص عامل دوم اظهار داشت: «دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا توافق هسته ای با ایران را یکی از بدترین توافق های مذاکره شده خوانده و بارها گفته که این توافق را پاره خواهد کرد. ترامپ روز 15 اکتبر این فرصت را خواهد داشت تا با عدم تایید پایبندی ایران به برجام این وعده خود را عملی کند. این تصمیم می تواند منجر به وضع تحریم های مجدد فراسرزمینی از سوی کنگره علیه ایران گردد که مانع از سرمایه گذاری در بخش بالا دستی نفت ایران می شود و کشورهای دیگر را وادار می سازد تا خرید نفت از ایران را کاهش دهند.»
هلیما کرافت گفت، حتی اگر ترامپ توافق هسته ای را هم حفظ کند، احتمال وضع تحریم های جدید به بهانه های غیرهسته ای باز هم وجود دارد.
وی همچنین گفت، کاخ سفید بارها گفته که قصد اعمال فشار اقتصادی بر دولت نیکولاس مادورو در ونزوئلا را دارد. کرافت افزود: «تحریم های جدید آمریکا بدون شک کار را برای شرکت نفت دولتی ونزوئلا برای حفظ سطح تولید خود و بازپرداخت بدهی هایش سخت خواهد کرد» این می تواند بر بازار نفت تاثیرگذار باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: