کد خبر: ۵۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
حدادعادل:
حداد عادل با اشاره به روز 16 آذر، روز دانشجو، گفت که در دوره بعد از جنگ نقشه و برنامه‌ای برای دانشگاه ریختند که جنبش دانشجویی به اپوزیسیون و مخالفت با اصل نظام تبدیل ‌شود.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛ غلامعلی حداد عادل که در همایشی در دانشگاه امام حسین (ع) شرکت کرده بود، به طرح آمریکا و انگلیس برای پیاده کردن مقاصد خود در ایران به کمک تحریم‌ها اشاره و تأکید کرد: آمریکایی‌های دو طمع در ایران داشتند. یکی اینکه تلاش کردند با استفاده از تحریم‌ها کاری کنند که شورش‌های احتمالی در ایران شکل بگیرد و مردم را با عوامل خود تحریک کنند که به خیابان بیایند و دوم تلاش بر تأثیرگذاری روی آرای مردم است.

این نماینده مجلس همچنین از شرطی کردن مردم در برابر نتیجه مذاکرات انتقاد کرد و گفت: یکی از خطاها این است که اقتصاد را صددرصد به مذاکرات پیوند بزنیم و مردم را شرطی کنیم.

بنابر گزارش؛حداد عادل روندی تاریخی از فعالیت‌های دانشجویان در جریان پیروزی انقلاب را مورد اشاره قرار داد و افزود: بعد از انقلاب فضای دانشگاه، فضای پشتیبانی قوی از انقلاب بود. بسیاری به جبهه رفتند، شهید شدند. عده زیادی از دانشجوها در انقلاب فرهنگی، مسئولیت بر عهده گرفتند، در آن روزهای اول انقلاب که بار زمین مانده زیاد بود، دانشجویان همت کردند و با همان سن و سال کم مسئولیت پذیرفتند. خیلی از سرداران هم دانشجوی دانشگاه بودند و تا جنگ برقرار بود، دانشگاه هم مثل آموزش و پرورش یک خزانه نیرو برای جنگ بود.

او ادامه داد: بعد از جنگ احساس شد نقشه و برنامه‌ای برای دانشگاه وجود دارد و آن این بود که جنبش دانشجویی به جای اینکه متوجه دشمن اصلی باشد، آن را به مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران بکشاند، در واقع برنامه‌ریزی‌های سازمان سیا و سرویس‌های امنیتی انگلستان این بود. آنها با خودشان فکر کردند که دانشجوها نزد مردم محترم هستند و کاری کنیم که یک جنبش دانشجویی شکل بگیرد و اپوزیسیون نظام باشد و جریان مخالف نظام باشد. جریان‌های سیاسی در بیرون هم از این ظرفیت برای به قدرت رسیدن استفاده می‌کردند. در بعضی از جریانات دانشجویی، شعارهای دانشجویان شکل و معنای خاصی به خود گرفته بود. مثلاً دانشجویی که می‌خواهد درانتخابات مجلس شعار بدهد پلاکارد دستش می‌گیرد که اندکی صبر باید که سحر نزدیک است. اینها شعارهایی است که ما قبل از انقلاب اسلامی می‌دادیم.

حداد عادل خاطرنشان کرد: در این زمان استفاده ابزاری از دانشجویان شروع شد و یک عده‌ای هم از داخل به همین صورت عمل کردند. ببینید که از شروع دوره اصلاحات در سال 76 برخی از سیاسیون همین جریان چه نظراتی دارند و دانشجویان را به چه سویی هدایت می‌کردند. انجمن‌های اسلامی که پیش از این به مسائل اسلامی حساس بودند آدم‌هایی درآنها نفوذ کردند که حساسیت در عضوگیری را از دست دادند. مثلاً کسی نمازش را هم نمی‌خواند عیبی نداشت عضو انجمن باشد، یا می‌دیدیم که انجمن اسلامی از فلان شاعر که هیچ اعتقادی به خدا نداشته تقدیر می‌کردند.

او تأکید کرد: این جریان که روزنامه‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب به سمت غرب آغوش باز کرده بودند تحت عنوان جامعه مدنی سعی کرد جریانی را علیه نظام شکل دهد، به شکلی که استکبار به حرکتی از داخل دانشگاه چشم امید دوخته بود؛ البته این جریان موفق نشد و دانشجویان خودشان را به سرعت جمع و جور کردند.

به گفته حداد عادل، جریان بالنده‌ای که در دانشگاه شکل گرفت و در مقابل این به اصطلاح جنبش دانشجویی ایستاد جریان بسیج بود که توانست به عنوان یک نیروی بصیر و پابرجا به مسئولیت خود عمل کند. اینها جلوی آن حرکت را سد کردند و آن توطئه عقیم ماند؛ بسیج نیز گسترش و تقویت پیدا کرد و امروز هم دانشجویان بسیجی مراقبند چنین اتفاقی نیفتد.

این نماینده اصول‌گرای مجلس تصریح کرد: ولی به هیچ عنوان نمی‌شود آسوده بود و همواره باید توجه داشت می‌خواهند از ظرفیت‌های دانشجویی به ویژه 16 آذر برای مخالفت با اصل نظام استفاده کنند. نمونه‌اش هم 16 آذر سال 87 بود که در همان دانشگاه تهران به امام حرمت شکنی شد و بعد از تاسوعا و عاشورا و 9 دی پیش آمد. حالا هم زمزمه‌هایی هست که یک عده‌ای بر این عقیده هستند که از گل‌آلود کردن آب در دانشگاه‌ها ماهی بگیرند. البته این اتفاق نخواهد افتاد چون 16 آذر ماهیتاَ ضداستکباری است و نمی‌شود از تبار خودش جدا شود.

بنابر گزارش؛ حدادعادل بخش دیگری از صحبت‌های خود را به وضعیت امروز ایران اختصاص داد و گفت: به نظر می‌رسد آمریکا برای رسیدن به مقاصد خودش در ایران بیش از همه روی بحث اقتصاد سرمایه‌گذاری کرده است. آمریکا سالها است در صدد طراحی و اجرای خاور میانه جدید است و این جمهوری اسلامی ایران است که با اندیشه خود و گفتمان و پیام منطقی خود و اقتدارش توانسته است این نقشه را خنثی کند.

او ادامه داد: آمریکایی‌ها موضوع هسته‌ای را بهانه کرده‌اند و با کمک دوستانشان، تحریم‌ها را در شورای امنیت به تصویب رسانده‌اند و این را به عنوان اهرمی برای فشار بر ایران استفاده می‌کنند و این فشار بر ایران را از دو جهت مفید می‌دانند. یکی این‌که حرکت ایران را کند کنند و دوم از گسترش حرکت ایران در خارج از ایران جلوگیری کنند.

ای نماینده اصول ‌گرای مجلس افزود: در دوران دولت قبل نقشه‌شان این بود که با تحریم کاری کنند که شورش‌های اجتماعی در ایران شکل بگیرد که مردم نان برای خوردن نداشته باشند و به تنگ بیایند و آنها هم با عواملی مردم را تحریک کنند به خیابان بیایند و شورش‌های اجتماعی در ایران ایجاد شود. بعضی از جاسوس‌هایی که دستگیر شده‌اند اقرار کرده‌اند که مأموریتشان این بوده که برای امریکایی ‌ها گزارش کنند که آستانه تحمل مردم ایران برای تحمل فشارهای اقتصادی چقدر بوده.

حداد عادل تأکید کرد: خوشبختانه چنین اتفاقی در ایران نیفتاد که این امر دلایل گوناگونی دارد مثل ایمان و تدین مردم. آیا مردمی که این‌طور در محرم عزاداری می‌کنند برای یک ذره سختی در معیشت جلوی حکومت اسلامی می‌ایستند؟ این بدنه مردم، مردمی نیستند که به تحریک آمریکا به خیابان بیایند و برای نان و آب شورش کنند.

این نماینده اصول‌گرای مجلس تصریح کرد: طمع دیگری که آمریکایی‌ها بر تحریم‌ها دارند تأثیرگذاری روی آرای مردم است. آنها می‌دانند نظام اسلامی به آرای مردم احترام می‌گذارد و در آرای آنها تقلب نمی‌کند، یک بار هم که خواستند تهمت تقلب بزنند ناکام ماندند و دیدند که مردم در اولین انتخابات بعد از تهمت تقلب بیشتر شرکت کردند. آنها می‌خواهند گفتمانی ایجاد کنند و جریانی بر سر کار بیاید که نسبت به آمریکایی‌ها مواضع تند نداشته باشد، آنها حتی اگر یک قدم جلو بروند خوشحالند تا از این طریق بتوانند در انتخابات اثر بگذارند.

او ادامه داد: در انتخابات سال 92 که خود من هم به عنوان یکی از کاندیداها شرکت داشتم کاملاً توجه داشتم که بسیاری از کاندیداها بی‌توجه به چنین خطری گفتمان حاکم بر انتخابات را اقتصادی کرده بودند و بیشتر نامزدها خواستند به مردم بگویند اگر به من رأی بدهید مشکل تحریم‌ها را حل می‌کنم. به قدری در این کار افراط شده که هنوز هم آن فضا باقی است.

حداد عادل با بیان این‌که یکی از خطاها این است که اقتصاد را صد درصد به مذاکرات پیوند بزنیم و مردم را شرطی کنیم، گفت: مثلاً در دولت قبل مذاکرات در وین شروع می‌شد. اما در تهران همه شاخص‌های اقتصادی حول این محور بود که نتیجه مذاکرات چه می‌شود. مقدار زیادی از این مسأله روی برنامه بود و هنوز هم هست که فکر کنیم حیات و ممات ما در این است که مذاکرات به چه نتیجه‌ای می‌رسد. اگر مذاکرات و هر کس برود و مذاکرات را به نتیجه برساند قهرمان می‌شود و اگر در این مذاکرات موفق شد به پای عده‌ای نوشته می‌شود و باز عده‌ دیگری سودش را می‌برند.

او بر لزوم توجه به گفتمان اقتصاد مقاومتی که توسط رهبری مطرح شده تأکید کرد: و افزود: ایشان ما را به ارتباط بین نفت و اقتصاد ما توجه دادند، هنوز 100 میلیارد دلار پول نفتمان در بانک‌ها مسدود است و قیمت نفت با دخالت عربستان و نوکری آنها سقوط آزاد کرده، بعد بخواهند فشار بیاورند و عده‌ای از مردم هم این‌طور پیش بروند که به شخص خاصی رأی دهند این مسأله حل می‌شود.

این نماینده اصول‌گرای مجلس در قسمت پایانی صحبت‌های خود تأکید کرد: در شرایط فعلی باید هوشیار باشیم و اقتصاد مقاومتی را در کنار سبک زندگی اسلامی جدی بگیریم. بدون زندگی اسلامی به اقتصاد مقاومتی نمی‌رسیم. به جای این‌که مردم را شرطی کنیم، همه کسانی که به این واقعیت اعتقاد دارند به جای تفرقه اتحاد داشته باشند و به جای مثلاً 6 برنامه انتخاباتی یک برنامه بیرون بدهیم و بتوانیم آمریکایی که در 16 آذر و 28 مرداد و بعد از آن هم با این ملت دشمنی داشته و از هیچ دشمنی فروگذار نکرده آن هم مهربان نشده است. این حس باید در ما باشد که انقلاب تمام نشده و هر روز برنامه‌ای تازه و تاکتیک تازه‌ای پیش می‌آید.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: