کد خبر: ۵۵۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
نسخه جایگزین نمایندگان مجلس برای حذف یارانه بگیران ارایه شد
مجلس با اصلاح لایحه، اقشاری از قبیل رانندگان، کارمندان کم درآمد و در مجموع آن‌هایی که زیر ۴ میلیون تومان درآمد دارند، را از یارانه‌بگیری حذف نخواهد کرد و مجلس با تعدیل پیشنهاد دولت زمینه حذف حداکثر ۱۲ میلیون نفر مرفه را فراهم خواهد آورد.
قطع یارانه افراد با درآمد بالای ۴میلیون تومان
دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده، پارلمان‌نشینان را در آستانه یک آزمون بزرگ قرار داده؛ آزمونی که حذف ۳۵ میلیون نفر از فهرست ۷۶ میلیون نفری یارانه‌بگیران را به عنوان جدی‌ترین گام در هدایت یارانه‌های نقدی به جامعه هدف، مدنظر دارد تا بدین وسیله برخورد کج‌دار و مریز دولت‌ها را با این قانون از سال ۸۹ تاکنون اصلاح کند.
این در حالی است که نمایندگان، پیشنهاد دولت را در لایحه بودجه سال آینده مبنی بر حذف ناگهانی ۳۵ میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیری، اقدامی خطرناک و توأم با ریسک محاسباتی بالا دانستند و تأکید کردند کمیسیون تلفیق با تعدیل این پیشنهاد، زمینه حذف حداکثر ۱۲ میلیون نفر مرفه را فراهم خواهد آورد.
 بر اساس اظهارات عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، اگرچه اصلاح قانون، الزامی است، اما کاهش ۳۵ میلیون نفری یارانه‌بگیران آن هم وقتی که دولت این کار را به شکل گام به گام انجام نداده، شوک بزرگی به جامعه خواهد بود و به طور قطع با مقاومت مجلس روبه رو خواهد شد.
مهرداد بائوج لاهوتی معتقد است: ظاهراً دولت فقط مایل است به مستمری‌بگیران کمیته امداد، بهزیستی، روستاییان (نه همه روستاییان) و قالیبافان یارانه بدهد. دولت در این لایحه کارمندان را ذکر نکرده که این نقصی بزرگ محسوب می‌شود، چرا که کارمندان و کارگران زیادی در کشور، حداقلی‌بگیر و زیر خط فقر هستند و مجلس نواقص این لایحه را مرتفع خواهد کرد.
 وی با بیان اینکه شناسایی اقشار مرفه به آسانی امکان‌پذیر است، ادامه داد: مجلس با اصلاح لایحه، اقشاری از قبیل رانندگان، کارمندان کم درآمد و در مجموع آن‌هایی که زیر ۴ میلیون تومان درآمد دارند، را از یارانه‌بگیری حذف نخواهد کرد. به گفته وی درسال آینده یارانه ۱۲ میلیون نفر حذف می‌شود.
در همین راستا نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم با تأیید حذف یارانه ۱۲ میلیون نفر در سال آینده می گوید: رسیدن به سن ۶۰ سالگی و نداشتن بیمه و نگرفتن مستمری از هیچ سازمانی جزو شرایط تحت پوشش قرار گرفتن از سوی نهادهای حمایتی است با این شرایط بسیاری از بازنشستگان حداقلی‌بگیر و کارمندان و کارگران با حقوق یک میلیون تا یک و نیم میلیون تومانی از فهرست یارانه حذف خواهند شد و اگر چه دولت گفته نیازمندان را حذف نمی‌کنیم، اما خطر حذف این گروه‌ها بالاست.
 ناصر موسوی لارگانی ادامه داد: براحتی می‌توان سه دهک بالای جامعه یعنی همان کسانی که ۷۰ درصد انرژی را مصرف می‌کنند، شناسایی کرد. همان‌طور که سازمان مالیاتی با سر کشیدن به تراکنش‌های بانکی سال ۸۸ و ۸۹ تلاش کرد از مرفهان مالیات بگیرد، امروز هم دولت این حق را دارد که به صاحب درآمد چند ده میلیونی یارانه نقدی ندهد اگر چه متأسفانه نه دولت نهم و دهم و نه یازدهم و دوازدهم نشان دادند توان اجرای درست قانون را ندارند.
 وی با ابراز نگرانی از احتمال بالای حذف ناحق نیازمندان بر اساس لایحه دولت، اظهار داشت: تاکنون هم افراد زیادی به ناحق حذف شده‌اند که وصل مجدد یارانه آن‌ها بسیار سخت است؛ بنابراین مجلس با توجه به وضعیت فعلی کشور، اجازه این اقدام پرریسک را نخواهد داد و مردم به هیچ وجه نگران نباشند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار