کد خبر: ۵۵۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
رییس هیات مدیره بانک صادرات ایران بکار گیری اصول حاکمیت شرکتی در این بانک را ابزاری موثر برای پاسخگویی به ذینفعان متعدد عنوان و بر رعایت ضوابط و مقررات کنترل های داخلی موثر تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک صادرات ایران، غلام سوری با اشاره به نیاز مستمر به ارزیابی و کنترل اثربخش فعالیت ها در بانک، تقویت مکانیزم حاکمیت شرکتی (CORPORATE GOVERNANCE) در بانک را خواستار شد و با بیان اینکه بخش مهمی از کارکردهای حاکمیت شرکتی متوجه کنترل های داخلی است، گفت: رعایت اصول این مکانیزم در صنعت بانكداري با توجه به حساسيت و پيچيدگي‌هاي اين حرفه از اهميت بالايي برخوردار بوده و در نتيجه بانك‌هاي مركزي در كشورهاي مختلف، كميته بال و ... مطالعات مختلفي را در مورد كنترل هاي داخلي انجام داده و اصولي را مطرح و بانك ها را ملزم به رعايت آن كرده اند.

رئیس هیأت مدیره بانک صادرات ایران در خصوص حاكميت شركتي افزود: حاکمیت شرکتی در برگیرنده و تبیین کننده روابط و مسئوليت‌ها در ميان ذينفعان مختلف شامل سهامداران، هيات مديره و مديران است و براي ترويج عملكرد مطلوب و رقابتي، دستيابي به اهداف موسسه، استفاده مطلوب و كارآمد از منابع و تامين منافع گروه‌هاي مختلف اجرا می گردد. 

بعلاوه به‌سادگي قابل درك است كه حاكميت شركتي با كنترل داخلي و مديريت ريسك ارتباطي نزديك دارد. وجود مديريت ريسك، تطبيق و كنترل داخلي در یک موسسه، مويد کارکرد حاكميت شركتي در آن است.

وی افزود: پايه و اساس بانكداري ايمن و سالم، ‌كنترل هاي داخلي موثر است که بدون وجود آن نمي توان به ارائه خدمات بانکی پرداخت. وجود يك سيستم كنترل داخلي اعم از مالي و عملياتي كه به طور بايسته طراحي شده و با ثبات اجرا شود به هيات مديره كمك مي كند كه منابع بانك را حفظ نمايد، گزارشهاي مالي قابل اعتماد ارائه كند، فعالیتش مطابق قوانين و مقررات باشد، امكان خطاها و دور زدن مقررات را كاهش دهد و خطاها و فقدان مقررات را تشخيص دهد.

سوری با اشاره به اینکه بانک مرکزی يكي از نهادهاي پیگیر رعايت كنترل هاي داخلي موثر می باشد، گفت: این تأکید بانک مرکزی باعث هدایت بانكها به سمت فعاليت امن و سالم و تهيه گزارش های مالي صحيح و مطابق با قوانين و مقررات می شود. 

عمدتا الزامات بانك مركزي به بانكها در خصوص كنترل هاي داخلي شامل تطبيق، ريسك و حسابرسي داخلي و ارائه به موقع و صحيح گزارش های مالي و رعايت مقررات و قوانين پولي و بانكي است. همچنین بانك ها را ملزم به ارائه گزارشات مالي حسابرسي شده مي نمايد.

وی پیشنهاد کرد: با تقویت فرهنگ كنترل داخلي شامل خودكنترلي و پيشگيري، می توان ضمن دقت در بررسي ها، گزارش هایی بر اساس انصاف و بدور از موضع گيري جانبدارانه ارائه کرد که به هيچ وجه قابل تغيير و تبديل نبوده و در هنگام انتشار نیز خللي بر آن وارد نگردد.

نام:
ایمیل:
* نظر: