کد خبر: ۵۶۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
هشدار رئیس کل بانک مرکزی در خصوص کاهش قیمت ارز
دلار ۴۶۰۰ تومانی، گران‌ترین دلار در تاریخ اقتصاد ایران محسوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری با امید به اینکه دلار قرار است از 5 هزار تومان هم بگذرد در به در به دنبال خرید دلار و سرمایه گذاری در این بخش هستند.
هجوم مردم برای سرمایه گذاری در بازار دلار
قیمت دلار تنها یک هفته پس از  دومین سالگرد اجرای برجام از مرز ۴۶۰۰ تومان عبور کرد. دلار ۴۶۰۰ تومانی، گران‌ترین دلار در تاریخ اقتصاد ایران محسوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری با امید به اینکه دلار قرار است از 5 هزار تومان هم بگذرد در به در به دنبال خرید دلار و سرمایه گذاری در این بخش هستند.
روزهای پایان سال در کنار تغییر قیمت برخی از کالاهای اساسی نوسان قیمت برخی ارزهای پرتقاضا مانند دلار به عادت رفتاری همه ساله تبدیل شده که دامنه تغییر آن بستگی به شرایط اقتصادی آن سال دارد.
در سال جاری حرکت نرم و صعودی افزایش قیمت دلار در شش ماهه دوم سال کلید خورد به گونه ای که در اولین روز مهر ماه قیمت دلار در بازه 3 هزار و 893 تومان بود که این رقم در اواسط مهر ماه به کانال 4 هزار تومان وارد شد، اواخر آبان ماه در حدود مبلغ 4 هزار و 100 تومان به فروش رسید، آذر ماه علی رغم نوسان قیمت متعدد رقم 4 هزار و 200 تومان را نیز تجربه کرد و در دی ماه به اوج خود رسید به گونه ای که در بازه زمانی 20 روزه از محدوده قیمت 4 هزار و 200 تومان به حدود 4 هزار و 500 تومان صعود کرد.
افزایش یکباره قیمت ارز آن هم در کمتر از یک ماه بازار کاذبی را در سطح شهر به وجود آورد که نتیجه آن صف های طولانی رو به رو صرافی ها است.
رویدادی که مجددا باعث شده قیمت دلار از روی تابلوهای صرافی پاک شود و قیمت آن ساعت به ساعت با هم تفاوت داشته باشد.
در بازار امروز حتی برخی از صرافی ها حجم بالا دلار را هم با رقم 100 یا 200 تومان بیش از قیمت واقعی آن به خریدار پیشنهاد می کنند.
در این بازار همچنان متلاطم بسیاری از صرافی ها معاملات را متوقف کرده و تنها جوابی که شاید تنها با بداخلاقی به مشتریان می دهند آن است که خرید و فروش نداریم. اینجا در چهارراه استانبول تنها، دلالی جواب می دهد؛ دلالانی که به هر طریقی سکان بازار ارز را به دست گرفته اند و در غفلت نبود نظارت ها و برخوردهای جدی با چنین حرکاتی تلاش دارند تا قیمت را به نفع خود بالا و پایین کنند.
گزارش میدانی خبرنگار مهر از فاصله پاساژ افشار تا میدان فردوسی این را به خوبی نشان می دهد که معاملات ارزی تا حدود زیادی قفل شده و حتی کسانی که از ساعات ابتدایی صبح مقابل صرافی های منتخب بانک مرکزی صف کشیده اند هم، امروز دست خالی برمی‌گردند.
بسیاری از صرافان حتی به خود زحمت نداده اند تا به صورت شفاهی جواب سوالات مشتریان را بدهند و در برگه های A۴ و بدون کادربندی، خطاب به مشتریان نوشته اند: «در این مغازه خرید و فروش ارز انجام نمی شود، لطفا سوال نفرمایید.» البته این رفتار آنها به بازار سکه هم سرایت کرده و این بار البته با احترام بیشتری به مشتری و در یک برگه کادربندی شده اعلام گردیده که «خرید و فروش انواع سکه های بانکی به قیمت کف بازار انجام می شود و به علت نوسانات شدید بازار، نرخ سکه را از داخل مغازه سوال بفرمایید».
در این میان برخی صرافی هایی که می خواهند خود را فعال تر نشان دهند، دلار آمریکا را تنها به قیمت ۴۵۵۰ تومان از مردم می خرند اما فروش ندارند و این در شرایطی است که برخی صرافی ها نیز که تعداد آنها به انگشتان یک دست هم نمی رسد، خرید و فروش انجام می دهند و ۴۵۴۹ تومان می خرند و ۴۵۵۹ تومان می فروشند اما به شرطِها و شروطِها. اکنون برخی از صرافی‌هایی که دلارهای منتخب را به دست مردم می‌دهند، از آنها کارت ملی و کارت بانکی به همراه رمز دوم را طلب کرده و در کنار آن، بلیت سفر و ویزا و پاسپورت هم می خواهند و در نهایت، تا سقف ۵ هزار دلار به هر مشتری می دهند که اگر البته فرد طاقت بیاورد و بروکراسی و ضوابط و شرایط را رعایت کرده و ساعتها در صف های طولانی منتظر بماند.

*هشدار سیف به خریداران دلار
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر ذخایر مناسب ارزی کشور گفت: قیمت ارز طی روزهای آینده قطعا کاهش می یابد و به مردم توصیه می شود تا برای سرمایه گذاری، دلار نخرند.
ولی الله سیف در حاشیه همایش بانکداری الکترونیک در جمع خبرنگاران با اشاره به نوسانات شدید نرخ ارز طی روزهای گذشته گفت: نرخ ارز قطعا طی روزهای آینده کاهش خواهد یافت؛ چرا که ذخایر بانک مرکزی در حد بسیار مناسبی است و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر افزود: قیمت نفت افزایش پیدا کرده و درآمدهای ارزی نیز هم اکنون بالا رفته و در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ بنابراین جای هیچ گونه نگرانی در بازار ارز وجود ندارد و قطعا طی روزهای آینده نرخ ارز کاهش خواهد یافت.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: به مردم به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم تا در بازار ارز سرمایه گذاری کنند، چرا که تجربه نشان داده طی سال های گذشته سرمایه گذاری در خرید ارز هیچ گاه سودآور نبوده است به این معنا که اگر فردی پول خود را در نظام بانکی با همان نرخ های مصوب سپرده گذاری کرده بود، طی پنج سال گذشته ۸۰ درصد سود کرده بود؛ در حالی که از سال ۹۲ تاکنون افزایش نرخ ارز تنها ۵۰ درصد بوده است، بنابراین سرمایه گذاری درخرید ارز به هیچ عنوان سودآور نیست.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار