کد خبر: ۵۶۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: برای این‌که مزایده واگذاری سهام دولتی موفق باشد، باید آسیب‌شناسی صورت بگیرد و تنها معیار فروش نرفتن شرکتها، بالا بودن قیمت‌ها نیست.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان خصوصی سازی، سیدجعفرسبحانی در گفتگو با روزنامه مناقصه‌مزایده گفت: برای این‌که مزایده واگذاری سهام دولتی موفق باشد، باید آسیب‌شناسی صورت بگیرد و تنها معیار فروش نرفتن شرکتها، بالا بودن قیمت‌ها نیست اما به هر حال باید آسیب‌شناسی شود.
مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در خصوص عدم فروش شرکتهای قابل واگذاری افزود: ممکن است بازار سرمایه برای فروش مشکل داشته باشد، حتی ممکن است نقدینگی به قدر کفایت نباشد و همچنین در برخی مواقع قیمت بالای بنگاه باعث شود تا فروشی صورت نگیرد. بر این اساس به دنبال این هستیم که رسانه‌ها به کمک بیایند و به ما در آسیب‌شناسی یاری برسانند.
وی در مورد روش‌های واگذاری نیز گفت: سازمان خصوصی‌سازی روش‌های مختلفی برای واگذاری دارد. از مزایده گرفته تا مذاکره و حتی روش وکالتی. در روش مذاکره این سازمان می‌تواند طبق قانون و بعد از دوبار برگزاری مزایده، از روش مذاکره استفاده کند، اما به دلیل شرایط فعلی جامعه و شبهاتی که پیرامون این نو برگزاری به وجود می‌آید، کم‌تر از این روش استفاده می‌کند.
سبحانی افزود: از زمان تأسیس سازمان خصوصی‌سازی تاکنون، این سازمان تنها 300 میلیارد تومان از طریق مذاکره واگذار کرده است که این عدد زیر 0.3 درصد کل واگذاری این سازمان است.
مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در ادامه عواملی همچون ارزش خالص دارایی روز و بازدهی شرکت را از جمله عوامل قیمت‌گذاری دانست و افزود: مشکل این است که وقتی قیمت بالاست تازه می‌گویند دارید ارزان فروشی می‌کنید!
وی کل واگذاری های سازمان خصوصی‌سازی را از ابتدای تشکیل این سازمان تاکنون، حدود 144هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: این واگذاری‌ها از 3 طریق بوده است. در بخش اول، عموم متقاضیان قرار دارند که مجموع واگذاری در این بخش به حدود 85 هزار میلیارد تومان می‌رسد. بخش دوم مربوط به سهام عدالت است اما هنوز واگذاری اتفاق نیفتاده است و بخش سوم نیز مربوط به رد دیون است.
سبحانی گفت: همچنین از مجموع 85 هزار میلیارد تومان واگذار شده به عموم متقایان، حدود 58000 میلیارد تومان از شروع تاسیس سازمان خصوصی سازی تا قبل از شروع به کار دولت یازدهم و حدود 27000 میلیارد تومان واگذاری در دولتهای یازدهم و دوازدهم انجام گرفته است. به عبارتی بهتر حدود 46 درصد مجموع واگذاری به عموم متقاضیان در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاده است. بعلاوه این که کل واگذاری به بخش خصوصی واقعی هم در دولتهای قبل از دولت یازدهم حدود 18 درصد بوده است و این آمار در دولت یازدهم و دوازدهم به 69 درصد رسیده که آمار درخشانی است.
نام:
ایمیل:
* نظر: