کد خبر: ۵۶۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «تجارت آنلاین» خبر داد؛
تجارت آنلاین: عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوع کاهش ذخایر آب در سال جاری تنها نسبت به سال گذشته نیست و اگر مقایسه آماری داشته باشیم در چهار یا پنج دهه اخیر اینگونه بوده و به مرور زمانی افت عجیبی در میزان ذخایر آب داشته ایم.

گروه انرژی – مجتبی آزادیان: حسن بهرام‌نیا عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم نهاوند در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص بحران پیش روی آب و مساله این روزهای آب که جزو دغدغه‌های اصلی دولتمردان و وکلای ملت شده است، اظهار داشت: موضوع کاهش ذخایر آب در سال جاری تنها نسبت به سال گذشته نیست و اگر مقایسه آماری داشته باشیم در چهار یا پنج دهه اخیر اینگونه بوده و به مرور زمانی افت عجیبی در میزان ذخایر آب داشته ایم و در مقایسه با 50 سال گذشته آمار بسیار شدیتر هم خواهد بود. امسال نیز یکی از خشک‌ترین سال‌ها بوده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در خصوص بارش‌های اخیر باید بگویم که این بارش‌ها بیشتر برف بوده و برف نیز به مرور در زمین نشست می‌کند و بلافاصله وارد مخازن نمی‌شود که بتوان آمار دقیقی از افزایش ذخایر ارائه کرد و گاهی حتی ممکن است در آب‌های زیرزمینی 2 یا 3 سال آینده خودش را نشان دهد.

بهرام‌نیا ادامه داد: موضوعات مهمی که در دستور کار مجلس شورای اسلامی و کمیسیون انرژی در خصوص مساله آب قرار دارد، مدیریت آب و تامین منابع مالی آن است. ما باید در همه زمینه‌ها از توزیع گرفته تا مصرف آب و نیز در بخش‌های مختلف مانند آب کشاورزی، آشامیدنی، و ... مدیریت کنیم. باید شیوه بهره برداری آب در حوزه کشاورزی را تغییر دهیم، به هر روشی که شده، یا با مکانیزه کردن یا آبیاری تحت فشار و ... برای جلوگیری از هدررفت و نیز بالا بردن راندمان اقدام کنیم چون در حال حاضر حدود 70 درصد همین آبی که در کشاورزی مصرف می‌شود، هرز می‌رود و همچنین بیساری از محصولات کشاورزی که در کشورمکان پرورش می‌دهیم بسیار آب‌‌‌بر هستند و آب زیادی را مصرف می‌کنند، لذا همه اینها باید به طور دقیق مدیریت شود.

وی افزود: باید نگاه‌ها در این زمینه عوض شود و به همین دلیل باید مجموعه‌های مختلف تاثیرگذار و مرتبط با مساله آب هماهنگ شوند، از وزارت نیرو گرفته تا وزارت جهاد کشاورزی و مجلس شورای اسلامی و ... چراکه بزرگ‌ترنی چالش کنونی کشور، چالش آب است و حتما باید برای آن فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و در کنار آن نیز باید اعتبارات مربوط به آن تا جایی که ممکن است زیاد شود.

نماینده مردم نهاوند در خانه ملت گفت: یکی از موضوعات مهم در زمینه چالش آب، کم توجهی نسبت به منابع ریالی برای موضوع آب بود، در این زمینه دولت کمی کم کاری کرد و تامین اعتبار نداشت، هرچند که با دستور مقام معظم رهبری، قرار شد که از صندوق توسعه ملی برای تامین منابع حل بحران آب برداشت شود اما باید در خصوص چالش‌های مهم کنونی در مجلس و دولت، اولویت بندی شود، در حال حاضر ریزگردها، آب و بهداشت و ... از چالش‌های کنونی کشور است که متاسفانه در خصوص مساله آب نسبت به بقیه چالش‌ها توجه کمتری شده است.

وی در پایان گفت: ما در کمیسیون انرژی نهایت تلاش‌مان را انجام دادیم تا کمکی به تامین منابع آب و افزایش اعتبارات وزارت نیرو شود و بار هم در اصلاح موارد کل و جزء مساله آب تلاش خواهیم کرد که تا جایی که امکان دارد بتوانیم افزایش منابع مالی را در این خصوص داشته باشیم. به هرحال دغدغه اصلی‌مان موضوع آب است و باید دولت، حاکمیت و مجلس و بقیه نهادها کمک کنند که جامعه هم نسبت به موضوع آب حساس شود و توجه جدی به معضل و بحران آب داشته باشند.

وضعیت ذخایر آب تغییری نکرد

شرکت مدیریت منابع آب ایران در گزارشی اعلام کرد: وضعیت بهره برداری مخازن سدهای کشور از اول مهر لغایت ۹ بهمن ماه سال آبی جاری به این صورت است که در سال جاری ورودی آب به مخازن سدها ۵.۶۲ میلیارد متر مکعب بوده است. این رقم در سال آبی قبل ۸.۴۳ میلیارد متر مکعب بوده که از کاهش حجم آب ورودی به مخزن سدها به میزان ۳۳درصد حکایت دارد.

در این گزارش آمده است: خروجی آب از مخازن سدها در سال جاری ۸.۶۳ میلیارد متر مکعــب و در سال قبل ۹.۴۹ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به سال آبی گذشته ۹ درصد کاهش داشته است. در سال آبی جاری ۴۱ درصد مخازن سدهای کشور و در سال آبی قبل طی همین بازه زمانی، ۵۰ درصد آنها پر بوده است. حجم مخزن سدها در سال جاری۲۰.۳۱ میلیارد متر مکعب و در سال قبل ۲۳.۷۶ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

از آنجایی که بارندگی اخیر بیشتر به صورت برف بوده، تاثیر فوری چندانی در افزایش حجم آب مخازن سدها نداشته است ولی به عنوان یک ذخیره برفی تاثیر آتی آن در ماه های آینده باذوب شدن برف‌ها نمود خواهد داشت.

ورودی مخزن سدها طی هفته جاری ۰.۲۱ میلیارد متر مکعب افزایش داشته و خروجی آنها نیز ۰.۲۱ میلیارد متر مکعب زیاد شده است. بنابراین وضعیت ذخایر آب قبل و بعد از بارش ها تغییری نکرده است.

براساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، وضعیت بارش تجمعی از اول مهر تا ۸ بهمن ۴۵ میلیمتر بوده و مقدار اختلاف بارش هفته جاری با هفته گذشته (اثر بارشهای اخیر) ۴.۸ میلیمتر است. مقدار بارش در مدت مشابه در سال آبی گذشته ۷۵ میلیمتر و در متوسط دراز مدت بارش ۱۱۱ میلیمتر است. درصد اختلاف مقدار بارشی سال آبی جاری با سال آبی گذشته ۳۹ درصد و در مقایسه با متوسط دراز مدت ۵۹ درصد کاهش را نشان میدهد.

در همین زمینه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه متوسط ذخیره برف از صفر به 22 سانتی‌متر رسید و هنوز با بارش سال گذشته که یک متر بود، فاصله دارد، گفت: تهران تابستان آینده چالش تأمین آب خواهد داشت، پس مردم صرفه جویی را جدی بگیرند.

محمدرضا بختیاری در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که آیا بارش‌های اخیر می‌تواند عقب‌ماندگی ذخیره سدهای تهران و ورودی آنها را بهبود بخشد، گفت: بارش‌های اخیر مناسب بود و چون به شکل برف بود و هنوز آب نشده‌است، نمی‌توان گفت که چه میزان بر ذخیره سدهای پنج گانه تهران اضافه خواهد کرد.

وی افزود: ذخیره برف در استان تهران با بارش‌های اخیر از صفر به 22 سانتی‌متر رسید، اما هنوز با ذخیره برف سال گذشته که در ارتفاعات یک متر بود، فاصله دارد.

بختیاری با تأکید بر اینکه از ابتدای سال آبی جدید (مهر ماه امسال تا شهریور سال آینده) بارش‌ها نسبت به سال گذشته 60 درصد منفی است، خاطرنشان کرد: میزان بارش‌ها تا دیروز 55 میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته که 129 میلی‌متر بود، حدوداً 74 میلی‌متر کاهش دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، ذخایر کنونی سدهای پنج‌گانه تهران 568 میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته 22 درصد منفی است.

بختیاری با اشاره به اینکه هنوز اوضاع بارندگی مناسب نیست اظهار داشت: پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای بارندگی در فصل زمستان وضعیت نرمال بوده است و هنوز در خصوص فصل بهار گزارش‌ها منتشر نشده است. بنابراین امیدواریم وضعیت بارش‌ها باز هم بهتر شود و باید پذیرفت که امسال نسبت به سال‌های گذشته سال خشکی است.

وی تصریح کرد: به هر حال با این وضعیت بارش‌ها در جلساتی که با مسئولان شرکت آب و فاضلاب داشتیم، امیدواریم تابستان بدون مشکلی را سپری کنیم، اما به هر حال مردم باید صرفه‌جویی را در دستور کار خود قرار دهند، چرا که به هر حال تابستان سال آینده دچار چالش خواهیم بود.

بختیاری در پاسخ به این سؤال که در جلساتی که با مسئولان آب و فاضلاب داشتید، چه مواردی برای عبور از تابستان سال آینده مطرح شده است، خاطرنشان کرد: در جلسات مداوم خود همواره بر چگونگی تحویل آب خام و مخازن سد‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم.

*70 درصد آب تهران از آب‌های سطحی تامین می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اضافه کرد: در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب استان تهران 70 درصد آب مورد نیاز را از آب‌های سطحی استفاده می‌کند، به طوری که از 3 میلیون مترمکعب آب موردنیاز 2 میلیون مترمکعب آب را از آب‌های سطحی تأمین و توزیع می‌کند.

*دولت قیمت آب خام را افزایش داد اما با همان قیمت‌های سال گذشته می فروشیم

بختیاری در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت فروش آب خام در سال جاری به شرکت‌های آب و فاضلاب افزایش یافته است، گفت: دولت قیمت فروش آب خام را در سال‌ جاری افزایش داد، اما شرکت آب منطقه‌ای تهران همچنان با قیمت‌های سال گذشته آب خام را به فروش می‌رساند.


نام:
ایمیل:
* نظر: