کد خبر: ۵۶۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷
رئیس جمهور آمریکا به دنبال آتش افروزی در شبه جزیره کره؛
تجارت آنلاین: در شرایطی که تنش‌ها در شبه جزیره کره در هفته‌های گذشته روند کاهشی داشته و فرایند گفت‌وگوها از سر گرفته شده است، گزارش رسانه‌های آمریکایی از طرح جنجالی در کاخ سفید برای «حمله محدود» به کره شمالی با هدف گرفتن امتیاز در پای میز مذاکره حکایت دارد.

گروه بین الملل: به نقل از سی‌ان‌ان، این راهبرد که با عنوان حمله «بینی خونی» شناخته می‌شود، می‌تواند منطقه را به سمت جنگی تمام‌عیار سوق دهد.به همین جهت این راهبرد در میان دولتمردان آمریکا به ویژه وزیران امورخارجه و دفاع با مخالفت مواجه شده است که خواستار احتیاط بیشتری در برخورد با بحران شبه جزیره کره هستند.از سوی دیگر افرادی در کاخ سفید از جمله «اچ‌.آر.مک مستر» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا و همچنین برخی اعضای شورای امنیت ملی این کشور به ویژه «مت پوتینگر» مسئول امور آسیای این شورا، از حمله پیش‌دستانه به کره شمالی حمایت می‌کنند.سی‌ان‌ان در همین باره به نقل از منابع اطلاعاتی خود نوشته است که «ویکتور چا» گزینه دولت آمریکا برای تصدی سفارت این کشور در کره جنوبی، اخیرا نسبت به پیامدهای این اقدام هشدار داده و به همین جهت، معرفی او به عنوان سفیر فعلا منتفی شده است. با این وجود به نظر می‌رسد این راهبرد اکنون به طور جدی در کاخ سفید به بحث گذاشته است.در همین رابطه «کریس مورفی» سناتور دمکرات اخیرا در خصوص آغاز جنگ احتمالی با کره شمالی هشدار داده و گفته بود که زمزمه بحث‌های جنگی جدی‌تری را از کاخ سفید و منابع نزدیک به آن شنیده است.این در شرایطی است که تنش ها در شبه جزیره کره در هفته‌های گذشته، کاهش محسوسی داشته که بخشی از آن در نتیجه نزدیک شدن به زمان برگزاری رقابت‌های المپیک زمستانی در کره جنوبی است.در پی توافق های صورت گرفته میان سئول و پیونگ یانگ، امسال قرار است 22 ورزشکار از کره شمالی در رقابت‌های المپیک شرکت کنند. این رقابت ها از 20 بهمن تا 6 اسفندماه در پیونگ‌یانگ کره جنوبی برگزار شود.با این وجود آمریکا و کره جنوبی همچنان قصد دارند رزمایش نظامی مشترک سالیانه خود را از اواخر ماه مارس (فروردین سال آینده) آغاز کنند که این موضوع می‌تواند بار دیگر تنش‌ها را در منطقه افزایش دهد و واکنش‌های تندی را از جانب پیونگ یانگ به همراه داشته باشد. پایگاه «اینترسپت» نیز با مقایسه سخنرانی سالانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره کره شمالی، نوشته است که عباراتی که او به کار برد، مانند عباراتی است که «جورج بوش» پیش از حمله به عراق درباره این کشور به کار می‌برد. بخش عمده‌ای از بخش‌های پایانی سخنرانی سالانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بر موضوع کره شمالی متمرکز بود.

استفاده کره شمالی از سفارت خود در آلمان برای تهیه تجهیزات هسته‌ای

سازمان ملل سال‌هاست می‌کوشد جلوی تهیه تجهیزات سلاح اتمی در کره شمالی را بگیرد. در گزارش این سازمان جهانی آمده که کره شمالی برای تهیه تکنولوژی پیشرفته برنامه تسلیحات هسته‌ای خود از سفارت این کشور در آلمان استفاده می‌کند. هانس گئورگ ماسن، رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان (اداره حفاظت از قانون اساسی) در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی شمال آلمان (NDR) گفت: «اطمینان حاصل کرده‌ایم که از آنجا (سفارت کره شمالی در برلین) برای دسترسی به تجهیزات لازم برای برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کوشش شده است.» بیشتر این تجهیزات مدرن ابزارهایی هستند با مصرف دوگانه؛ کالاهایی که می‌توان از آنها هم برای مصارف غیرنظامی و هم مصارف نظامی استفاده کرد. سازمان امنیت داخلی آلمان بر این نظر است که بخش‌هایی از تجهیزات پیشرفته برای برنامه‌های موشکی کره شمالی از بازاهای دیگری خریداری شده‌اند و بخشی نیز توسط خریدارانی غیرواقعی و جعلی از آلمان تهیه شده‌اند.بر مبنای اطلاعات به دست آمده در شبکه تلویزیونی شمال آلمان (NDR) سازمان امنیت داخلی آلمان در سال‌های ۲۰۱۶ و سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد کالاهای صادر شده به کره شمالی احتمالا برای برنامه‌های موشکی این کشور بوده‌اند. برمبنای گزارش جدید سازمان ملل، کره شمالی موفق شده به طور وسیع تحریم‌های این کشور را دور زند و پول کلانی نیز از فروش کالاهای خود به دست آورد. رسانه‌های آمریکا به نقل از این گزارش سازمان ملل نوشته‌اند که کره شمالی حدود ۲۰۰ میلیون دلار از فروش زغال سنگ و کالاهای مشابه به دست آورده است.در این گزارش‌ها آمده است که بیشتر این کالاها از راه دریایی به چین، مالزی، ویتنام و روسیه ارسال شده‌اند. همچنین گفته می‌شود که کره شمالی سلاح‌هایی را نیز به سوریه و میانمار (برمه سابق) فرستاده است.

دکترین هسته ای جنجالی

براساس گزارش‌ها، آمریکا با وجود آنکه از سال ۱۹۹۲ تاکنون هیچ سلاح هسته‌ای را آزمایش نکرده، اما دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به شکلی بی‌سروصدا دستور داده یک محل مخصوص آزمایش این سلاح‌ها در منطقه نوادا آمریکا در صورت آمادگی برای آزمایش یک بمب هسته‌ای در یک چارچوب زمانی شش ماهه تعبیه شود. خبرگزاری اسپوتنیک، ترامپ اخیرا یک طرح ۱.۲ تریلیون دلاری برای باز طراحی و اصلاح برنامه تسلیحات هسته‌ای آمریکا را پیشنهاد و اجازه توسعه و تولید اولین کلاهک هسته‌ای جدید آمریکا در ۳۴ سال گذشته را داده است.وی همچنین در ادامه این برنامه‌اش تقاضا کرده تاسیسات آزمایش سلاح‌های هسته‌ای واقع در ۹۰ مایلی شمال غرب لاس‌وگاس که برای مدتی طولانی غیرفعال بوده در برنامه آمادگی برای یک انفجار هسته‌ای قرار بگیرند.این در حالی است که برنامه زمانی اولیه‌ای که وزارت انرژی آمریکا برای این منظور در نظر گرفته بود دو تا سه سال بود، اما این برنامه اکنون به شش ماه کاهش پیدا کرده است.کاخ سفید مدعی شده که انفجارهای هسته‌ای زیرزمینی آتی "یک آزمایش ساده با فرایندهای ساده شده" هستند، اما یک منبع نزدیک به اداره امنیت هسته‌ای آمریکا مدعی شد، هرگونه انفجار بمب اتمی جدید در صحرای نوادا بیشتر به منظور نمایش سیاسی صورت می‌گیرد تا اقدامی برای بررسی جوانب فنی. استراتژی هسته‌ای جدید ایالات متحده واکنش‌های تند قدرت‌های اتمی روسیه و چین را به دنبال داشته است.چین و روسیه از این استراتژی جدید انتقاد کرده و از آمریکا خواستند از بازگشت به "اندیشه جنگ سرد" خودداری کند. ای‌بی‌سی نیوز، وزارت دفاع چین با صدور بیانه‌ای به دکترین جدید هسته‌ای آمریکا که چین را به عنوان یک دشمن بالقوه هسته‌ای معرفی می‌کند، واکنش نشان داد و از واشنگتن خواست تا تعداد زرادخانه‌های هسته‌ای خود را کاهش دهد و به تلاش‌ها برای ارتقای ثبات منطقه‌ای بپیوندد.در بیانیه وزارت دفاع چین آمده است: «زرادخانه‌های هسته‌ای چین در سطح پایین و برای امنیت است. چین متعهد شده است که هیچ‌گاه نخستین طرفی نباشد که از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند ». «رن کوئینگ» سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد که پکن به شدت مخالفت خود را با دکترین جدید هسته‌ای آمریکا اعلام کرده است. وزارت دفاع آمریکا پنتاگون جمعه گذشته راهبرد جدید هسته‌‌ای این کشور را به درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که در آن چین را به عنوان یک دشمن بالقوه هسته‌ای معرفی کرده است. در این راهبرد چین چالش بزرگ منافع آمریکا در آسیا خوانده شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار