کد خبر: ۵۶۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴

مهدی پازوکی

کارشناس اقتصادی

این روزها همه برای برون رفت اقتصاد از مشکلاتی که گریبانش را گرفته، نسخه‌های متفاوتی می‌پیچند؛ اما به اعتقاد بنده، قبل از هر کاری برای حل بحران کنونی اقتصاد، باید فضای سنگین و پر از یاس و ناامیدی در اقتصاد را تبدیل به فضایی آرام و با ثبات کنیم. فضایی که امید را به اقتصاد متبادر کند.

آنچه اقتصاد کشور نیازمند است، وجود شفافیت در همه بخش‌های اقتصادی کشور از جمله در بخش پولی مالی است. در حال حاضر اقتصاد به واسطه فضایی سنگین و ملتهب گفته شده از یک طرف و از سویی دیگر به دلیل فساد سیستماتیک و در عین حال گسترده از درون در حال فروپاشی است.

تبعیض، نابرابری، فقر، بیکاری و ... مثل خوره اقتصاد را به مرز نابودی کشانده است. رئیس جمهور و مسئولان ارشد اقتصادی دولت دوازدهم باید ابتدا به ساکن فضای اقتصادی را آرام و نشاط انگیز کرده؛ سپس در ساختار ها بازنگری و اصلاحات اساسی را بر مبنای تعاریف استاندارد شده در اقتصاد اجرایی کنند.

دولت باید بی‌انضباطی مالی و پولی در اقتصاد را هر چه زودتر با اصلاحات اساسی در حوزه بانکداری و بخش‌های تولیدی مقابله کرده و آن را به سمت انضباط سوق دهد.

دولت همزمان با اجرای اصلاحات اساسی در اقتصاد، باید اصلاحات اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهد. در حال حاضر نظام تامین اجتماعی کشور با معضلات و مشکلات عدیده‌ای مواجه است، لذا ضروری است به دولت در این زمینه با اتخاذ اصلاحات لازم، یک نظام تامین اجتماعی توانمند ایجاد کند.

طراحی‌های نظام مالیاتی کارآمد، نظام اجتماعی مدرن و توانمند از نیازهای اولیه و اصلی در توسعه اقتصادی کشور در کنار دیگر مولفه‌های گفته شده است.

در همین حال، باید بستری فراهم کرد که بخش خصوصی واقعی سهم خود را از اقتصاد دریافت کرده و برای این کار دولت در گام اول باید اقتصاد رانتی را حذف کرده و اقتصاد مولد را به تدریج جایگزین اقتصاد نامولد کند.

اقتصادی موفق خواهد شد که شفافیت را در دستور کار خود قرار دهد. از این رو لازم است بار دیگر تاکید کنم که فضای اقتصاد از این التهاب خارج شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار