کد خبر: ۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
رئیس ستاد سوخت:
فیض‌بخش گفت: چنانچه صنعت خودرو در CNG در سال ۸۵ رشد عجیب و غریبی پیدا کرد و بعضاً روزی دو هزار خودروی گازسوز تولید می‌شد، در حالی که جایگاه‌ها توسعه پیدا نکرده بودند.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از نسیم، علیرضا فیض‌بخش در ششمین همایش ملی خودرو، CNG و سوخت های جایگزین، اظهار داشت: می توان از سال 81 که توسعه صنعت CNG به صورت برنامه‌ریزی‌شده آغاز شد را تا امروز به چهار دوره تقسیم کرد.
 
وی افزود: در سال 81 این صنعت با یک برنامه نسبتاً متوازن شروع شد، شکل گرفتن زیرساخت‌ها رفته رفته آغاز شد که رشدی معقول اما کند را طی می‌کرد.
 
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با بیان اینکه سال 85 وارد مرحله دوم شدیم، گفت: این مرحله با تصمیمات هیجانی همراه بود، چنانچه صنعت خودرو در CNG رشد عجیب و غریبی پیدا کرد و بعضاً روزی 2 هزار خودروی گازسوز تولید می‌شد، در حالی که جایگاه‌ها توسعه پیدا نکرده بودند.
 
وی ادامه داد: به دنبال توسعه نامتوازن این صنعت در آن دوره، ما مجاب شدیم که صنعت تولید مخزن CNG در کشور چین توسعه پیدا کند و ما بزرگترین واردکننده مخزن جهان شدیم.
 
فیض بخش تصریح کرد: مخزنی که به ازای هر لیتر 2 دلار قیمت داشت را ما تا 7 دلار در لیتر از این کشور خریدیم.
 
وی ادامه داد: در مرحله سوم ما به دو دلیل وارد رکود شدیم که قیمت‌گذاری غلط گاز طبیعی در مقایسه با بنزین و همزمان، حذف یارانه در خودروهای CNG دلیل این رکود بود.
 
فیض‌بخش با بیان اینکه از سال گذشته با حضور مهندس زنگنه حرکت های عاقلانه ای در حال شکل گیری و آغاز است، گفت:‌ یک سال و نیم به پایان برنامه پنجم توسعه کشور مانده، اما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که در برنامه ششم توسعه، برنامه قابل قبولی برای گاز طبیعی داشته باشیم.
 
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اشاره به دستور وزیر نفت برای افزایش سهم CNG از 25 درصد به 35 درصد در سبد سوخت کشور گفت:  باید مشخص شود که چرا از 25 درصد فعلی باید سهم CNG به 35 درصد برسد، باید از این مقدار کمتر باشد یا بیشتر، مشخص شود که در چند درصد سهم CNG بهره وری ملی خواهیم داشت، یا آیا مجدداً باید یارانه بدهیم یا نه؟
 
وی افزود: از سال 82 تا امروز، مخازن CNG خودروهای گازسوز بازرسی نشده اند، کار بازرسی مخازن به مجموعه ای که واگذار شده غلط بوده، باید وزارت نفت کار بازرسی مخازن CNG را برعهده بگیرد و تحویل گاز طبیعی به خودروی بازرسی‌نشده متوقف شود.
 
فیض بخش خاطرنشان کرد: جایگاه‌ها بدون نگهداری درست جلو رفتند، چنانکه خشک‌کننده‌ها از مدار خارج شدند و همراه گاز، آب تحویل مردم داده‌اند.
 
وی افزود: فیلترهایی که برای گاز باید در جایگاهها نصب می شد در مرحله اورهال و تعمیر تازه به جایگاه اضافه می شود.
 
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با بیان اینکه باید به صنایع داخلی توجه بیشتری کرد، گفت: ظرفیت ساخت مخزن در داخل کشور 1.6 میلیون دستگاه است که در سال گذشته تنها 70 هزار دستگاه تولید کرده‌اند و هنوز هم خودروسازان به دنبال واردات مخزن هستند.
 
وی ادامه داد: خودروسازان ما به رغم وجود ظرفیت تولید در داخل کشور به دنبال واردات مخازن از چین هستند و برخی مراکز دولتی ما هم با این مسئله هماهنگند و به واردات کمک می کنند.سال است که مخازن CNG خودروهای گازسوز بازرسی نشده‌اند.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار