کد خبر: ۵۷۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد؛
رییس کل بانک مرکزی با بیان این که بازار ارز به وضعیت تعادل رسیده است گفت: ثبات بازار ارز در روزهای آینده بیشتر بروز پیدا می‌کند و می‌تواند زمینه ایجاد آرامش را در اقتصاد فراهم کند.
پایان سونامی قیمت دلار
رییس کل بانک مرکزی با بیان این که بازار ارز به وضعیت تعادل رسیده است گفت: ثبات بازار ارز در روزهای آینده بیشتر بروز پیدا می‌کند و می‌تواند زمینه ایجاد آرامش را در اقتصاد فراهم کند.
ولی‌الله سیف درباره وضعیت بازار ارز اظهار داشت: در چند روز اخیر وضعیت نسبتا متعادلی را در رابطه با بازار ارز داشتیم و به نظر می‌رسد با این تعادل، شرایط مناسب و متعادلی ایجاد شده است.
وی افزود: فعالیت‌ها و اقدامات سوداگرانه در بازار نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بود که توسط تعدادی از افراد که مجاز به عملیات خرید فروش ارز نبودند، انجام می‌شد.
سیف با بیان اینکه ضوابط و آیین نامه‌هایی برای خرید و فروش ارز وجود دارد و صرافی‌های مجاز تعیین شده‌اند، گفت: در همه کشورها نیز این حساسیت وجود دارد و برای جلوگیری از هرگونه اقداماتی که منجر به پولشویی وعملیات مبهم مالی می‌شود با افراد ناشناسی که در فضایی مبهم فعالیت‌هایی زیرزمینی انجام می‌دهند مقابله می‌شود.
رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: بعد از بررسی‌هایی زیاد با انسجامی که در دستگاه‌های مختلف ایجاد شد، نیروی انتظامی عملیات انجام داد و از فعالیت این افراد ممانعت کرد چراکه استمرار این فعالیت‌ها منجر به اخلال در بازارمی‌شد.
سیف تاکید کرد: ثبات بازار ارز در روزهای آینده بیشتر بروز پیدا می‌کند و می‌تواند زمینه ایجاد آرامش را در اقتصاد فراهم کند.
وی در مورد پیش بینی برای قیمت دلار گفت: در این رابطه پیش‌بینی نمی‌کنیم، وضعیت تعادلی بازار قیمت رانشان خواهد داد و جهت‌گیری ما بر این خواهد بود که این تعادل زودتر ایجاد شود.
در 10 روز گذشته هم دلار و سکه با افزایش قیمت روبرو شدند و نرخ دلار روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشت و شاید بتوان گفت دلار غیر قابل پیش‌بینی‌ترین دوران خود را در سال جاری تجربه کرد.
دلار در دهه سوم بهمن ماه با قیمت ۴۷۰۴ تومان روند خود را شروع کرد، در روزهای بعد با افزایش قیمت مواجه شد و به ۴۷۴۴ تومان رسید. پس از ان طی دو روز با افزایش شدید قیمت به 4950 تومان رسید و رکوردی تازه به جا گذاشت که از ان به عنوان سونامی دلار یاد کردند.
این روند با اقدامات بانک مرکزی و دستگیری اخلالگران در کنار انتشار اوراق گواهی سپرده ارزی و ریالی و پیش فروش سکه در هفته جاری معکوس شد و در جریان معاملات بازار آزاد تهران همزمان با سومین روز از فروش اوراق مشارکت ریالی و ارزی، نرخ دلار به کانال  4600 تومانی بازگشته و به ۴۵۶۸ تومان رسید؛ ضمن اینکه هر یورو هم ۵۷۰۴ تومان است.  سکه هم زیر 1 میلیون و 500 هزار تومان است.
کاهش قیمت و سقوط آزاد ارزش دلار و سکه در حالی رخ می دهد که بسیاری از افراد با آغاز موج گران شدن دلار و سکه در بازار با وجود هشدارهای کارشناسان سرمایه های سرگردان خود را به این بخش کوچ دادند و حالا با افت قیمت ها و ترکیدن حباب با روند زیان دهی سرمایه های خود مواجه شده اند. حالا هم با اعلام خبر متعادل شدن بازار از سوی سیف به نظر می رسد سونامی دلار به پایان خود نزدیک شده و دلار در همین کانال 4500 تومانی آرام بگیرد.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار