کد خبر: ۵۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
نگاهي به مهم‌ترين رخدادهاي حوزه انرژي در سال 1396؛
سال 96 را بسیاری سالی موفق برای صنعت نفت و انرژی ایران می دانند. سالی که هم اتفاق های شیرینی همچون افتتاح 5 فاز جدید در پارس جنوبی را در خود داشت و هم آتش سوزی تلخ رگ سفید را. به بهانه سال نو نگاهی کوتاه داریم به رویدادهای مهم سال 96:
از تراژدي‌ رگ‌سفيد تا عطر و بوی روسی نفت ایران
مجتبي آزاديان: در ابتداي سال 96 مجموع هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي توليد نفت آمريکا در سه ماهه آخر سال گذشته نسبت به دوره مشابه سال گذشته با 72 درصد افزايش به بيشترين ميزان در 5 سال اخير رسيد. همچنين 5 فاز جديد از ميدان گازي پارس جنوبي در ايران افتتاح شد. همچنين نشست شوراي آتلانتيک 2017 با حضور دولتمردان و مسئولين ارشد شرکت‌هاي انرژي در استانبول آغاز به کار کرد.
همچنين در بهار 1396 پالايشگاه پورت آرتو در ايالت تگزاس آمريکا، غول نفتي اين کشور اعلام کرد روند واگذاري سهام به شرکت نفتي آرامکوي عربستان سعودي پايان يافت.
در بهار امسال صد و هفتاد و دومين نشست سازمان کشورهاي صادر کننده نفت «اوپک» براي بررسي ادامه کاهش توليد نفت خام در وين، پايتخت اتريش برگزار شد.
صادرات گاز ايران به عراق از شامگاه چهارشنبه 21 ژوئن (31 خرداد 1396) آغاز شد.
همچنين بر اساس داده‌هاي شرکت بريتيش پتروليوم، ايران با 33.5 تريليون مترمکعب بيشترين مقدار ذخاير تثبيت شده گاز طبيعي در جهان را به خود اختصاص داد.

 آتش‌سوزي چاه شماره 147 ميدان نفتي رگ سفيد
از آتش‌سوزي چاه شماره 147 ميدان نفتي رگ سفيد به عنوان بزرگ‌ترين حادثه نفتي سال 96 ياد مي‌شود. هنوز چند روزي از وقوع آتش سوزي در پالايشگاه تهران که به کشته شدن 6 نفر منجر شد، نگذشته بود که حادثه فوران و انفجار چاه 147 ميدان نفتي رگ سفيد رخ داد.
فوران گاز از چاه شماره 47 ميدان نفتي رگ سفيد در حدود ساعت 13 روز هفتم آبان ماه آغاز شد، دکل در حال حفاري در عمق 2610 متري بود که حادثه رخ داد.
 اختلاس در بخش اکتشاف شرکت ملي نفت و توقيف اموال اختلاس کننده
در پي اين اختلاس وزير نفت اظهار داشت: با همکاري دستگاه قضايي روند رسيدگي به اين امر در حال انجام است و طبق برآوردهاي انجام شده قوه قضاييه و نيروهاي امنيتي ما، اموال شناسايي شده از اين فرد، بيش از ميزان اختلاسي است که انجام داده که توقيف شده است. اين که او به کانادا رفته را باور نمي‌کنم و در ترکيه پنهان شده است به نظر مي‌رسد وي اينطور مطرح مي‌کند تا در ترکيه پيگير وي نباشيم.

امضاي دومين قرارداد IPC براي توسعه ميادين مشترک آبان و پايدار غرب
دومين قرارداد نفتي آي.پي.سي بين شرکت ملي نفت ايران و شرکت روسي زاربژنفت روسيه به منظور توسعه ميادين مشترک آبان و پايدار غرب امضا شد.

 غول روسي؛ دومين خارجي ورودي به نفت
دومين قرارداد نفتي موسوم به آي.پي.سي به منظور توسعه ميادين مشترک آبان و پايدار غرب با شرکت روسي زاروبژنفت و با حضور بيژن زنگنه، وزير نفت و علي کاردر، مدير عامل شرکت ملي نفت ايران امضا شد.
اين قراردادي با هدف دستيابي به توليد روزانه حداکثر ۴۸ هزار بشکه در روز و توليد تجمعي اضافي حدود ۶۷ ميليون بشکه طي ۱۰ سال آينده به امضا رسيد. در عين حال اين قرارداد براي مدت حداکثر ۱۰ سال ديگر و با توافق طرفين قابل تمديد خواهد بود. گفتني است، سهم مشارکت شرکت روسي در اين قرارداد ۸۰ درصد و سهم شريک ايراني ۲۰ درصد است.
 
وزير نفت با احداث شرکت پتروشيمي‌در اهواز موافقت کرد
جواد کاظم نسب الباجي از نشست مشترک خود و همايون يوسفي ديگر نماينده اهواز در مجلس با وزير نفت خبر داد و گفت: در اين نشست مشترک عمده‌ترين مشکلات استان و چهار حوزه انتخابيه اهواز، باوي، حميديه و کارون در بخش نفت مطرح و خوشبختانه براي رفع اين مشکلات دستورات خوبي توسط وزير نفت صادر شد.

امضاي قرارداد پژوهشي وزارت نفت با ٥ دانشگاه کشور
۵ قرارداد پژوهشي بين وزارت نفت و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در حوزه اکتشاف امضا شد.
واگذاري ميادين يادآوران و آزادگان شمالي از طريق مناقصه
در حالي که دومين قرارداد IPC نفت با روس‌ها امضا شد، جاي خالي چيني‌ها در صنعت نفت پررنگ‌تر از هميشه است؛ اگرچه گمان مي‌شد توسعه ميادين غرب کارون، به آنها سپره شود؛ اما گويا چنين نيست و واگذاري اين ميادين از طريق مناقصه خواهد بود.

حادثه تلخ نفت‌کش سانچي
حادثه کشتي نفت‌کش سانچي، به دليل تصادف دو کشتي در آب‌هاي چين بود. روز شنبه ۱۶ دي ۱۳۹۶ (۶ ژانويهٔ ۲۰۱۸) ام‌وي سانچي متعلق به شرکت ملي نفت‌کش ايران که از عسلويه حرکت کرده بود و قرار بود جهت تحويل ميعانات گازي عازم داسان کره جنوبي شود، در راه با يک کشتي فله‌بر چيني با ۶۴ هزار تن بار غله به نام «کريستال» در سواحل چين برخورد کرد،محموله نفتکش سانچي نفت فوق سبک با درجه اشتعال بسيار بالا بود که اين موجب آتش‌سوزي فوق‌سريع کشتي شد. بر اثر برخورد اين نفتکش با يک کشتي باربري در ۳۰۰ کيلومتري بندر شانگهاي در سواحل شرقي چين، ۳۰ ايراني و دو تبعه بنگلادشي کشته شدند. نفتکش سانچي حامل ۱۳۶ هزار تن نفت خام و ميعانات سبک نفتي بود.
در ايران به احترام جانباختگان حادثه نفتکش سانچي و خانواده‌هاي داغدار آنان، روز دوشنبه ۲۵ دي ۱۳۹۶ عزاي عمومي‌اعلام شد.
به هر حال در سال 96 شاهد رخدادهاي مهمي‌در صنعت نفت بوديم؛ از افتتاح فازهاي ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبي و ۵ مجتمع‌ پتروشيمي‌گرفته تا آغاز توليد مستمر در پالايشگاه ستاره خليج فارس، راي اعتماد دوباره مجلس شوراي اسلامي‌به وزير نفت و امضاي قرارداد توسعه فاز ۱۱، حماسه رگ سفيد تا گازرساني به دورترين نقاط کشور، تامين سوخت زمستاني و افزايش توليد بنزين پالايشگاه‌‌ها. اين‌ها گوشه‌اي از رخدادهاي مهم امسال صنعت نفت است که به روايت تصوير از نظرتان مي‌آيد.
مجتمع پتروشيمي‌کردستان، بزرگترين پروژه صنعتي اين استان در نخستين روز کاري سال ۹۶ با حضور رئيس جمهوري و وزير نفت به‌طور رسمي‌افتتاح شد. عمليات ساخت پتروشيمي‌سنندج (کردستان) سال ٨٤ آغاز شد و پس از وقفه‌اي ۶ ساله، سال ٩٠ از سر گرفته شد و در تاريخ پنجم فروردين ماه افتتاح شد. در اواخر فروردين ماه هشت مگاپروژه صنعت نفت به طور رسمي‌افتتاح شد. طرح توسعه فازهاي ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبي در تاريخ ۲۷ فروردين ماه سال ۹۶ با حضور جمعي از وزيران کابينه به بهره‌برداري رسيد. قرارداد فازهاي ١٧ و ١٨ پارس جنوبي که در ۲۷ فروردين ماه به بهره‌برداري رسيد، حدود ١١ سال پيش (٢٢ خردادماه ١٣٨٥)، ميان شرکت ملي نفت ايران به کنسرسيومي‌متشکل از سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، شرکت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران، شرکت ملي حفاري ايران، شرکت مهندسي و ساختمان صنايع نفت و شرکت صنعتي دريايي ايران (صدرا) امضا شد که در ادامه راه و در دولت يازدهم به دليل تاخيرهاي صدرا در ساخت سکو، شرکت ايزوايکو جايگزين اين شرکت در فازهاي ١٧ و ١٨ شد.
پس از افتتاح فازهاي عسلويه رئيس جمهوري و هيئت همراه فاز دوم پتروشيمي‌کاويان به عنوان بزرگترين توليدکننده اتيلن منطقه خاورميانه را روز ۲۷ فروردين ماه به‌طور رسمي‌افتتاح کرد.
در ۱۰ ارديبهشت امسال فاز نخست پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس با حضور دکتر روحاني در بندرعباس به بهره برداري رسمي‌رسيد.

تبديل تدريجي آمريکا به بازيگر اصلي بازار نفت
جهان انرژي در سال 1396 با اتفاقات ريز و درشت زيادي مواجه بود اما شايد مهمترين رخداد حوزه انرژي در سطح جهان که به طور کلي روي بازار نفت تاثير بسزايي گذاشت، ظهور ايالات متحده آمريکا به عنوان صادرکننده بزرگ نفت بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: