کد خبر: ۶۰۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
خودروسازان با بازار راکد، استاندارد و رقبای خارجی می جنگند
تجارت آنلاین: نوسان قیمت خودرو در هفته‌های گذشته سبب شده تا بازار خرید و فروش تقریبا از رونق بیفتد؛هرچند برخی خودروسازان هم ساز افزایش قیمت را از هفته گذشته کوک کرده اند،اما مشخص نیست که آیا شورای رقابت با افزایش قیمت ها موافق است یا خیر؟
صدای پای بحران در خودروسازی ایران
نوسان قیمت خودرو در هفته‌های گذشته سبب شده تا بازار خرید و فروش تقریبا از رونق بیفتد؛هرچند برخی خودروسازان هم ساز افزایش قیمت را از هفته گذشته کوک کرده اند،اما مشخص نیست که آیا شورای رقابت با افزایش قیمت ها موافق است یا خیر؟
به دنبال افزایش نرخ ارز در بازار که منجر به تصمیم دولت برای تک نرخی کردن قیمت دلار گرفت، اوضاع بازار خرید و فروش خودرو هم مثل سایر بازارها دچار نوسان شده است و فعالان این بازار می گویند، کمتر معامله‌ انجام می‌شود و تقریبا همه منتظرند که خودروسازان داخلی تکلیف خود را با ثبت سفارش های جدید و قیمت های تازه قطعات وارداتی روشن کنند.
اگر هزینه تولید ناشی از افزایش قیمت ارز بالا برود،تقاضای خودروسازان افزایش قیمت هاست. خصوصا که امسال دستمزد هم 20 درصد بالاتر رفته است. این در حالی است که بسیاری از خریداران از افزایش قیمت ها راضی نیستند و در صورت افزایش قیمت و گرانی خودروهای داخلی احتمالا خریداران به سمت خودروهای خارجی و چینی با آپشن های جذاب تر خواهند رفت.
 از سویی در شرایطی که واردات خودرو هم اکنون با تعرفه 95 درصدی است،مجلس تصمیم گرفته تا تعرفه واردات خودرو را کاهش دهد.در روزهای گذشته مصوبه ای به تصویب مجلس رسید که تعرفه واردات خودرو را به 20 درصد می رساند.تحلیلگران می گویند اگر این مصوبه تصویب شود،وضعیت خودروسازان داخلی برای رقابت را خودروهای خارجی سخت خواهد شد.
چالش دوم خودروسازان ایران استاندارد است که به گقته بسیاری امسال صنعت خودروی ایران را با تغییرات بسیار مواجه می کند.  براساس اخرین گزارش ها تولید ۲۵ خودروی سواری و سنگین جاده‌ای با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو متوقف می شود.
تولید و واردات خودروهای MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، آریو ۱۵۰۰ سی سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه سوز، کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری از جمله از دستور کار خودروسازان خارج شد.
براساس اعلام سازمان ملی استاندارد ایران درسال ۹۶ تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد افزایش یافت. براین اساس وطبق زمان‌بندی صورت گرفته خودرو سازان مکلف بودند از ابتدای دی ماه سال گذشته ، ۶۱ مورد استاندارد خودرویی را اجراکنند و اگرخودرویی نتوانست استانداردهای تعیین شده را رعایت کند در اولین مرحله از اجرای مصوبه مربوطه با توقف خط تولید روبرو می‌شود.همچنین قراراست ازابتدای تیرماه امسال دو مورد استاندارد خودرویی دیگر به این ۶۱ مورداضافه شود که در این صورت خودروهای مربوطه در صورت عدم رعایت ۶۳ مورد استاندارد مربوطه با توقف خط تولید در این مقطع زمانی روبرو می‌شوند.
درادامه و براساس زمان بندی توافق شده، با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد.
بنابراین با شروع اجرای استانداردهای جدید تأیید نوع خودرو، تولید تعدادی از خودروهایی که نتوانستند الزامات استانداردهای اجباری مربوطه را رعایت کنند خاتمه یافت و از این پس شاهد تولید این خودروها نخواهیم بود تا تولید ۲۵ مدل خودروی سواری و سنگین، با توجه به عدم امکان انطباق آنها با استانداردهای اجباری، متوقف شود که خودروهای سواری MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، آریو ۱۵۰۰ سی سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ و برخی از خودروهای سنگین جاده ای از این جمله اند.
با این تحولات به نظر می رسد امسال سالی سخت برای خودروسازان و حتی خریداران خودرو خواهد بود. سالی که بازار هر روز با یک خبر به هم می ریزد و در این بازار آشفته پیش بینی آینده بازار خودرو تقریبا غیر ممکن است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار