کد خبر: ۶۱۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
امیدواری سکه بازان به رکوردشکنی دوباره قیمت ها
امروز در صرافی‌ها، هر قطعه سکه طرح قدیم دو میلیون و ۶۸ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه طرح جدید یک میلیون و ۹۹۷ هزار تومان به فروش رسید تا برای چندمین روز متوالی بعد از افت محسوس قیمت ها بالای دو میلیون تومان بماند.
موج تازه گرانی طلا و سکه در راه است؟
امروز در صرافی‌ها، هر قطعه سکه طرح قدیم دو میلیون و ۶۸ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه طرح جدید یک میلیون و ۹۹۷ هزار تومان به فروش رسید.
همچنین نیم سکه با قیمت ۱ میلیون و ۲۰ هزار تومان، ربع سکه ۵۹۳ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۶۰ هزار تومان داد و ستد شد تا بسیاری از سکه بازان به صعود دوباره قیمت سکه و سود دهی سرمایه های خود امیدوار شوند.
آنان بعد از سقوط قیمت سکه در اردیبهشت ماه اکنون امیدوارند تابستان امسال فصلی داغ و سوداور برای بازار طلا و سکه باشد و البته پیش بینی ها نشان از تحقق این رویا دارد.
دراین ماه‌ها و با سرنوشت عجیب دلار و نوسانات بازار ارز سکه به محبوب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری یا حفاظت از ارزش دارایی‌ها تبدیل شده است. به طوری که حتی پیش فروش بیش از 7 میلیون قطعه سکه تمام بهار آزادی توسط بانک مرکزی هم نتوانست عطش بازار را برای خرید فروبنشاند.
از آخرین فصل سال گذشته تاکنون بازار طلا و سکه ایران چهره‌های متفاوتی از خود نشان داده است. دراین مدت تأثیر عوامل مختلف بر آن باعث شده است تا نوسان قیمتی دراین بازار به اوج خود برسد ولی در مجموع بررسی روند قیمتی دراین بازار با وجود افت و خیزهای مقطعی حامی از روند صعودی آن بوده است.
قیمت سکه در چهارمین فصل سال 1396 به موازات افزایش نرخ دلار افزایش یافت و کاهش موقتی آن افت کرد. با آغاز فصل زمستان، قیمت سکه در واکنش به رشد نرخ دلار و اونس جهانی با عبور از کانال 15 میلیون ریالی به 15.92 میلیون ریال در 24 بهمن افزایش یافت اما با افت نرخ دلار در روزهای بعدی، قیمت سکه نیز با عقب نشینی از کانال 15 میلیون ریالی به 794/14 میلیون ریال تا 4 بهمن کاهش یافت. اما با بازگشت نرخ دلار در مسیر صعودی، با وجود افت قیمت جهانی اونس، نرخ سکه در مسیر صعودی با گذر از کانال 19 میلیون ریالی به 149/19 میلیون ریال در 29 اسفند افزایش یافت.
گرچه در مقاطعی نرخ‌ها در بازار طلا و سکه روند نزولی در پیش گرفته است ولی پس از مدت کوتاهی دوباره به کانال‌های بالاتر بازمی گردد. برای مثال از ابتدای سال‌جاری که سکه تمام کار خود را در کانال 1.7 میلیون تومان آغاز کرد و رفته رفته به بیش از 2 میلیون تومان پاگذاشت، بارها این کانال را واگذار کرده و دوباره به دست آورده است. برهمین اساس در دهه سوم اردیبهشت ماه سکه دوباره به کانال 1.8 میلیون تومان عقب‌نشینی کرد ولی دوباره در کانال 2میلیون تومان جا خوش کرده است.
بازار سکه از ابتدای سال تاکنون با نوسان قیمتی بالایی همراه بوده است. در روز پایانی سال گذشته نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و614 هزار تومان بود که رفته رفته این نرخ به بالای دو میلیون تومان هم رسید. اما بر اساس پیش بینی ها حالا این بازار به کدام سو خواهد رفت؟

*نرخ طلا در سال ۹۷

بازار طلا و سکه ایران همواره از سه عامل مهم و کلیدی متأثر می‌شود. تأثیرگذاری هر یک از این عوامل یا هر سه عامل می‌تواند نرخ طلا و سکه را در بازار ایران پایین یا بالا ببرد.
از میان این سه عامل دو مورد اقتصادی و یکی غیراقتصادی است. بهای جهانی اونس طلا و نرخ دلار دو عامل اصلی هستند که به صورت مستقیم قیمت طلا و سکه را در بازار ایران تعیین می‌کنند. هرچه نرخ این دو عامل یعنی اونس و دلار کاهش یابد قیمت‌ها نیز در بازار طلای ایران افت خواهد کرد و برعکس. اما عامل سوم که طی ماه‌های اخیر در بازار نقش آفرینی پررنگی داشته عامل روانی و هیجانی است. درواقع در کنار دو عامل دیگر جو بازار و برداشت مردم از آینده اقتصاد باعث می‌شود که تقاضای طلا و سکه تغییر کند. چه آنکه در ماه‌های اخیر نگرانی مردم از کاهش ارزش پول ملی و آینده برجام موجب شد تا عده‌ای برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به خرید طلا و سکه روی بیاورند. برهمین اساس با ارزیابی این عوامل می‌توان تا حدودی آینده این بازار را در سال‌جاری پیش‌بینی کرد.
پیش‌بینی می‌شود قیمت اونس در سال ۹۷ در بازه ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار قرار بگیرد. قیمت سکه و دلار هم بستگی حدود ۸۸ درصدی دارند. از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که سکه در سال آینده یک میلیون و هشتصد و شصت، بر اساس تحولات ارز باشد. به‌ طور کلی می‌توان گفت در شرایط پایدار که موجب سرمایه‌گذاری بلندمدت با سودآوری مناسب شود، قیمت طلا کاهش خواهد یافت ولی شرایط غیرپایدار و غیرقابل پیش‌بینی باعث افزایش قیمت طلا و سکه بهار آزادی در بازار جهانی و بازار داخلی کشور ایران خواهد شد.
 


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار