کد خبر: ۶۱۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸



مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com

اروپايي‌ها عزم خود را براي مقابله با تهديدهاي تجاري آمريکا جزم کرده‌اند و حداقل در ظاهر به مقابله با اين اقدامات برخاسته‌اند؛ اما با توجه به حجم بسيار بالاي تجارت بين آمريکا و جهان بالاخص قاره سبز؛ و نيز روابط نظامي‌بسيار نزديکي که بين اين کشورهاي اروپايي و نيز کانادا پس از جنگ جهاني دوم وجود دارد و مثال بارز و روشن آن حضور آمريکا و عضويت آن در ناتو است؛ به نظر مي‌‌رسد در نهايت آمريکا خواهد توانست به اهداف پشت پرده خود از اين اقدامات که شايد بخشي از آن مربوط به همراه کردن اروپايي‌ها در مساله برجام و تحريم‌هاي مجدد ايران است، دست يابد.

ژان کلود يونکر رئيس کميسيون اروپا اعلام کرد که اين اتحاديه شکايتي را عليه ايالات متحده آمريکا در سازمان تجارت جهاني (WTO) تنظيم مي‌کند و همزمان با به کارگيري اقدامات تلافي‌جويانه، در تلاش‌ است که از کسب و کارهاي اروپايي حمايت و حراست کند.

پس از اينکه تعرفه‌هاي جديد آمريکا بر واردات فولاد و آلومينيوم نهايي شد و از امروز يازدهم خردادماه اجرايي مي‌شود؛ کانادا، مکزيک و اتحاديه اروپا ضمن انتقاد شديد از سياست‌هاي کاخ سفيد، طرح‌هايي مقابله‌جويانه‌اي را در نظر گرفتند.

اگرچه انتظار مي‌رود که اتحاديه اروپا تعرفه‌هاي سنگيني بر محصولات پرآوازه آمريکايي درنظر بگيرد که مي‌تواند هزينه شرکت‌هاي ايالات متحده را 3.3 ميليارد دلار بيشتر کند اما با توجه به روابط بسيار گسترده قاره سبز در حوزه‌هاي مختلف با آمريکا؛ به نظر مي‌رسد قابليت اجرا نداشته باشد.

از طرفي مکزيکي‌ها هم روي محصولاتي که کارخانه‌هاي آنها در حوزه‌هاي انتخاباتي مورد توجه جمهوريخواهان در انتخابات آينده کنگره آمريکاست؛ تعرفه اعماب کرده‌اند و کانادا هم از اعمال عوارض گمرکي 16.6 ميليارد دلاري روي محصولات همسايه جنوبي خبر داده که به گفته نخست وزيرش شديدترين اقدام تجاري کانادايي‌ها عليه آمريکا پس از جنگ جهاني دوم بوده است.

به هرحال ويلبر راس وزير بازرگاني آمريکا خبر از نهايي شدن اجراي طرح اعمال تعرفه‌هاي سنگين بر واردات فولاد و آلومينيوم از کانادا، مکزيک و اروپا خبر داد. امري که به گمان صاحبنظران مي‌تواند آغازگر يک جنگ جهاني تجاري باشد.

بسياري از مقامات اقتصادي و تجاري جهان و به ويژه اروپا؛ اين اقدام آمريکا را تاسف‌آور توصيف و به شدت از آن انتقاد کرده‌اند. جالب اينکه فولاد صادراتي انگلستان که 7 درصد کل صادرات فولاد اين کشور را شامل مي‌شود؛ مورد استفاده در صنايع دفاعي آمريکاست.

لازم به ذکر است که دولت آمريکا در ماه مارس (اسفند ماه سال 96) اعلام کرده بود که تعرفه‌ 25 درصدي براي واردات فولاد و 10 درصدي براي واردات آلومينيوم اعمال خواهد کرد.

آنطور که از شواهد امر پيداست؛ اروپايي‌ها عزم خود را براي مقابله با تهديدهاي تجاري آمريکا جزم کرده‌اند و حداقل در ظاهر به مقابله با اين اقدامات برخاسته‌اند؛ اما همانطور که گفته شد؛ با توجه به حجم بسيار بالاي تجارت بين آمريکا و جهان بالاخص قاره سبز؛ و نيز روابط نظامي‌بسيار نزديکي که بين اين کشورهاي اروپايي و نيز کانادا پس از جنگ جهاني دوم وجود دارد و مثال بارز و روشن آن حضور آمريکا و عضويت آن در ناتو که به نوعي تامين کننده امنيت اروپاييان در مقابل تهديدات همسايگان به ويژه روسيه است؛ به سختي بتوان باور کرد که اقدامات اينچنيني در عمل تاثيرگذار باشد و در نهايت آمريکا خواهد توانست تصميمات خود را عملي کرده و به اهداف پشت پرده خود از اين اقدامات که شايد بخشي از آن مربوط به همراه کردن اروپايي‌ها در مساله برجام و تحريم‌هاي مجدد ايران است، دست يابد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار