کد خبر: ۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشنویسی هنری منحصر به فرد است که آفرینش آن علاوه بر مهارت، به شخصیت، منش و معرفت هنرمند نیز بستگی دارد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایرنا؛جنتی در آیین تقدیر از برگزیدگان سومین جشنواره دوسالانه خوشنویسی ایران، بزرگداشت خوشنویس برجسته ˈاحمد سهروردیˈ،خوشنویسی را هنری مهذب خواند که بیشتر از مهارت به معرفت نیازمند است و افزود: امیر مومنان (ع) می فرمایند ˈنگارش مرد نشانه عقل او و دلیل فضیلت اوستˈ و بر همین مبنا پیشکسوتان و قدمای خوشنویسی به داشتن علم، معرفت و فضیلت شهره بوده و این فضایل را مقدمه هنر می دانستند.
 
وی اظهارکرد: قرابت هنر خوشنویسی با معرفت دینی، آن را به هنری در خدمت کلام وحی و ندای قدسی تبدیل کرده است.
 
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی خطاب به هنرمندان گفت: شما به خوبی می دانید که بسیاری از خوشنویسان متقدم، عالم و فقیه نیز بوده اند، برای نمونه ˈمیرزا غلامرضا اصفهانیˈ پیش از آنکه خوشنویس باشد،عالم و فقیهی وارسته بود و خط را به حد اعلای آن می نوشت.
 
جنتی افزود: مرحوم آیت الله نجومی از بزرگان و مشاهیر خوشنویس روزگار خود، فقه و معرفت را پشتوانه خوشنویسی قرار داده بود.
 
وی اضافه کرد: هنر بدون پشتوانه معرفتی، پدیده ای تزیینی و کالبدی است که زود می گذرد و رونق و ماندگاری نمی یابد، اما هنری که از معرفت و تهذیب نفس سرچشمه می گیرد، روح الهی دارد و زیبایی را منتقل و کهنگی و مرور زمان در آن راه ندارد.
 
وی افزود: باید مراقبت کرد که مهارت بر معرفت پیشی نگیرد و غرور بر فروتنی غالب نشود که در غیر این صورت هنر ملی ما پا در مسیر نشیب خواهد گذاشت.
 
جنتی توصیه کرد اساتید و بزرگان باید علاوه بر مهارت آموزی، به آموختن معرفت و تواضع نیز اهتمام ورزند تا نسل آتی با اصل و روح خوشنویسی که همانا ˈمعرفتˈ است، بیشتر آشنا شوند.
 
جنتی با بیان تاثیر ظهور اسلام در خط گفت: پس از ظهور اسلام حوزه هنر و به تبع آن نگارش خط، جهشی شگرف یافت و کم کم هنر خوشنویسی چهره خود را نشان داد.
 
وی با بیان ظهور هنرمندان در قرن چهارم و هشتم و شکل گیری خط نستعلیق توسط میرعلی تبریزی گفت: بعدها خوشنویس نام آشنا میرعمادالحسنی قزوینی، از هنرمندان خطه قزوین، پا به عرصه نهاد و با نبوغ خود، مبدع سبکی در خط نستعلیق شد که هنوز پس از گذشت نزدیک به 400 سال مورد استفاده و الهام بخش خوشنویسان است.
 
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، خط نستعلیق را عروس خطوط اسلامی برشمرد و افزود: نستعلیق شاعرانه ترین خط اسلامی و نشانه ذوق و ظرافت ایرانیان است که ˈلطافت و استحکامˈ را یکجا در خود دارد.
 
جنتی درخصوص برگزاری این دوسالانه به بهانه بزرگداشت ˈاحمد سهروردیˈ خوشنویس برجسته دوره ایلخانی گفت: سهروردی از هنر آموختگان مکتب یاقوت مستعصمی در تاریخ سترگ هنر خوشنویسی ایران و جهان اسلام، دارای جایگاه والایی است و به یاقوت ثانی شهره است.
 
وی افزود: سهروردی حافظ کل قرآن، عالم به علوم اسلامی متداول عصر خود بوده و از موسیقی و فقه نیز آگاه بود.
 
جنتی، سهروردی را خوشنویسی پرکار و با توفیق دانست و گفت: این هنرمند در طول حیات هنری اش 78 جلد قرآن، چهار جلد نهج البلاغه، ادعیه و تعدادی آثار دیگر را با هنرمندی شگرف کتابت کرد.
 
وی ابراز امیداوری کرد واکاوی زندگی و آثار خوشنویسان متقدم، بستر بازاندیشی در روح این هنر پاک را بیش از پیش فراهم کند تا اهالی این هنر معرفت را مقدم بر مهارت قرار دهند و با همدلی برای سرافرازی ایران گام بردارند.
 
جنتی، قزوین را به حق پایتخت خوشنویسی کشور خواند و گفت: قزوین بویژه در هنر خوشنویسی هنرمندان بزرگ و صاحب سبکی همچون میرعماد حسنی، عمادالکتاب قزوینی، عبدالمجید طالقانی، ملک محمد قزوینی، گوهرشاد حسنی سیفی، میرابراهیم قزوینی، میرمحمد امین حسنی سیفی قزوینی، یحیی قزوینی و در دهه های اخیر استاد فقید مرحوم ابوالحسن محصص مستشاری را پرورانده است.
 
وی با اشاره به مهجور بودن آرامگاه بسیاری از خوشنویسان بنام کشور گفت: روا نیست که مدفن هنرمندانی که قلم و رقم آنان به تحریر و کتابت قرآن، ادعیه و ادبیات اشتهار داشته و زندگی و زیبایی آفرینی هایشان زبانزد محافل هنری است، اینچنین متروک و مهجور بماند.
 
جنتی افزود: مدفن مرحوم میرزا غلامرضا اصفهانی که به حق از مشاهیر خوشنویسی ایران به شمار می رود در نزدیکی چشمه علی در شهرری مهجور و غریب مانده و مزار برخی دیگر از مشاهیر خوشنویسی نیز این چنین است.
 
وی تصریح کرد: با هدایت، اطلاع رسانی و درخواست اهالی خوشنویسی و پیگیری انجمن خوشنویسان و مشارکت شهرداری ها، سازمان میراث فرهنگی و سازمانهای مردم نهاد، باید مقابر خوشنویسان بنام شناسایی و نسبت به مرمت یا احیای آنها و نصب نماد و شناسنامه برای هر یک اقدام شود.
 
 
 
*خوشنویسی حرکت رو به رشدی در کشور دارد
 
غلامحسین امیرخانی استاد برجسته و پیشکسوت عرصه خوشنویسی کشور با بیان این که دوسالانه خوشنویسی زمینه حرکت جوانان را به سمت تعالی فراهم می کند، گفت: خوشنویسی در کشور حرکت رو به رشدی را داشته و هر ساله شاهد تداوم این رشد هستیم.
 
وی با اشاره به این که امروزه تکنولوژی روز و پیچیدگی جوامع انسانی آدمی را از معارف و معنویت فاصله داده است، افزود: هنر خوشنویسی می تواند مانند زنجیری برای اتصال تکنولوژی به معارف و معنویت به کار آید.
 
وی اظهارکرد: هنر از جایگاه والایی برخوردار بوده و همواره با طبیعت آدمی و انسان همراه است، اما هنر خوشنویسی از جایگاه و منظری دیگر مورد ارزش و احترام است، چرا که توانسته برترین های معرفت و اخلاق را به زیباترین شکل به مردم نمایش دهد.
 
امیرخانی ادامه داد: دوسالانه بین المللی خوشنویسی می تواند زمینه ای را برای هنرمندان جوان و مستعد فراهم کند تا آنها به نقطه اوج برسند.
 
این استاد برجسته خوشنویسی کشور با بیان این که این هنر تاکنون مهجور مانده است، تصریح کرد: برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند تصویر خوشنویسی را در اذهان عمومی بهتر از آنچه امروز دیده می شود به نمایش بگذارد.
 
امیرخانی، برگزاری این دوسالانه را گامی بزرگ در این زمینه دانست و اظهارداشت: این دو سالانه توانسته با مهارتی خاص در بین مردم و به خصوص هنر دوستان نفوذ کند و هنر خوشنویسی را در جلوه ای زیبا همراه با حقایق واقعی به مردم نشان دهد.
 
وی افزود: برنامه هایی مانند دو سالانه بین المللی خوشنویسی ایران در صورت برگزاری منظم و داوری دقیق، انگیزه و اطمینان بیشتری در هنرمندان ایجاد می کند.
 
امیرخانی با اشاره به این که هنر خوشنویسی با معارف آمیخته شده که می تواند روح انسان را تعالی بخشد و به جایگاهی متعالی برساند، خاطرنشان کرد: هنر خوشنویسی سرشار از معارفی است که همواره برای انسان ها مورد احترام بوده است و آنچه که امروز با عنوان مشکلات اخلاقی شناخته می شود، در این هنر راهی ندارد.
 
این استاد خوشنویسی این هنر را زمینه ای برای تعالی اخلاقی و شخصیتی اشخاص دانست و گفت: این هنر رازهایی با خود دارد که می تواند اخلاق به معنای واقعی را به انسان آموزش دهد و این ادب است که در ترکیب بند این هنر به انسان منتقل می شود.
 
امیرخانی افزود: اهداف فرهنگی در تولید اثر هنری اهمیت بسیاری دارد و نباید جریان آثار به سمت بازاری شدن برود بلکه جنبه معنوی و گوهر هنر نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی اضافه کرد: خوشنویسی هنر اصیل ایرانی است که دارای تعداد قابل توجهی هنرمند و صاحبان سبک است، این هنر می تواند در تمام دنیا به عنوان یک هنر ایرانی معرفی شود.
 
دارو سومین دوسالانه خوشنویسی ایران با بیان این که برای انجام حرکت های ملی و بین المللی باید عزمی راسخ داشته باشیم، تاکید کرد: امروز کشور نیازمند مسوولانی است که شجاع و جهان بین باشند، زیرا مدیران دانایی، بصیرت و تخصص دارند اما گاهی جرات و جسارت بیان نظر خود را ندارند که این زیبنده نیست.
 
امیرخانی افزود: باید همه زمینه های رشد هنرهای گوناگون مانند موسیقی و خوشنویسی در کشور فراهم شود تا این هنرها در مسیر تعالی قرار گیرد و بتواند فرهنگ و تمدن کشور را به جهانیان عرضه کند.
 
این استاد برجسته خوشنویسی اضافه کرد: با توجه به این که شهر قزوین مهد خوشنویسی در کشور بوده و با عنایت به سیاست های مرکز مبنی بر تمرکز زدایی از اجرای دوسالانه ها در کشور، این جشنواره در شهر قزوین برگزار شد.
 
امیرخانی اضافه کرد: هنر خوشنویسی سرانجام باید به این نهادینگی می رسید تا با احساس مسوولیت بیشتری در صحنه حضور پیدا کند، متاسفانه تاکنون با وجود آن که قدمت این هنر نسبت به هنرهای دیگر بیشتر است، برگزاری جشنواره های از این دست بسیار موثر است.
 
وی گفت: باید هنرمندان رشته های مختلف را به کشورهای دنیا اعزام کنیم تا بتوانند با هنر خود آبروی ما را حفظ کنند و جامعه هنری این ظرفیت را دارد که جهان تشنه و مشتاق هنر ایرانی است.
 
در این مراسم ضمن تقدیر از برگزیدگان سومین جشنواره دوسالانه خوشنویسی ایران، از منشور این جشنواره که حاوی پیام جهانی عاری از خشونت بود توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار قزوین، نمایندگان مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی و دبیر سومین جشنواره دو سالانه خوشنویسی ایران، رونمایی شد.
 


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: