کد خبر: ۶۲۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
اسدی جوزانی در گفتگوی اختصاصی با تجارت آنلاین تشریح کرد؛
تجارت آنلاین: اقتصاد کشور به کالاها، محصولات و اجناس گوناگون وابسته است که تحول در هر کدام بر ديگر بخشها اثر مي‌گذارد. طلا يکي از فلزاتي است که اقتصاد کشور را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد و بالا يا پايين آمدن آن مي‌تواند مصداقي براي ارزش پول ملي باشد.
سوداگری، عامل آشفتگی بازار سکه
کورش شرفشاهي: اقتصاد کشور به کالاها، محصولات و اجناس گوناگون وابسته است که تحول در هر کدام بر ديگر بخشها اثر مي‌گذارد. طلا يکي از فلزاتي است که اقتصاد کشور را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد و بالا يا پايين آمدن آن مي‌تواند مصداقي براي ارزش پول ملي باشد.متاسفانه مدتي است که قيمت طلا بي حساب وکتاب بالا رفته و مشخص نيست مسوول اين گراني چيست. برخي‌ها از کمبود سکه در بازار خبر مي‌دهند، عده‌اي ديگر بي ارزش شدن پول ملي را مطرح مي‌کنند و برخي‌ها نيز از وجود مافياي طلا گلايه مي‌کنند. با اين وجود ولي ا... سيف رييس بانک مرکزي در بيست و هشتمين همايش سياستهاي پولي و ارزي با اشاره به اينکه بانک مرکزي با هدف ثبات‌بخشي به بازار طلا و ارز، در اواخر سال ۱۳۹۶ به اجراي طرح پيش‌فروش سکه در سه مرحله مختلف اقدام کرد، گفته بود که در مراحل مختلف، در مجموع ۷ ميليون و 600 هزار قطعه سکه طلا در سررسيدهاي مختلف زماني پيش‌فروش شده است. به هر صورت اکنون بازار سکه و طلا اسير يک آشفته بازار است و مشخص نيست قيمت طلا را چه کسي تعيين مي‌کند. در اين رابطه با محمد اسدي جوزاني رييس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره گفتگو کرديم. وي از برگزاري مجمع عمومي‌انجمن در هتل فردوسي تهران خبر مي‌دهد و با اعلام اينکه با راي بالايي براي يک دوره ديگر به عنوان رييس انجمن انتخاب شده است مي‌گويد: اعضاي صنف به خاطر انتقادهايي که کرده‌ام و بي پرده از رانت و فساد در معاملات طلا افشاگري کرده ام، بار ديگر به من اعتماد کردند که اميدوارم بتوانم اين راه را ادامه بدهم. آنچه در ادامه آمده نتيجه گفتگوي روزنامه تجارت با اسدي جوزاني است.
وي در پاسخ به اينکه مدتي است قيمت سکه به شدت افزايش يافته و در مدت کمتر از چهار ماه از يک ميليون تومان به دو ميليون و 600 هزار تومان رسيد. دليل اين گراني چيست؟ گفت: تنها يک دليل ندارد بلکه دلايل متعددي دارد. نکته اول بي ارزش شدن پول ملي است. وقتي در مدت کمتر از دو ماه قيمت هر دلار از سه هزار و 500 تومان به بيش از 7 هزار تومان مي‌رسد، اينکه انتظار داشته باشيم قيمت طلا ثابت بماند، انتظار اشتباهي است. وي با تاکيد بر اينکه در شرايط کنوني تمامي‌کساني که نقدينگي دارند سعي مي‌کنند ارزش پول خودشان را حفظ کنند گفت: امروزه با هر کسي صحبت مي‌کنيم از بي ارزش شدن پول ملي سخن مي‌گويند. مردم به هم مي‌گويند اگر کود خريده بوديم، اکنون چند برابر مي‌شد در حالي که ارزش پول ما کاهش داشته است. بنابر اين به مردم حق بدهيم که براي حفظ ارزش نقدينگي شان سعي مي‌کنند ريال را به هر چيز ديگري تبديل کنند. رييس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره نکته دوم را ميزان بالاي بيکاري دانست و گفت: آمار بيکاري بالاست و چون اشتغالزايي وجود ندارد، بازار دلالي گرم شده است. از سوي ديگر دلالي نياز به مغازه ندارد فقط کافي است يک نفر پول به دست بگيرد و از اين دست بخرد و از آن دست بفروشد. نتيجه اين مي‌شود که بازنشسته، کارمند، کارگر و حتي زنان خانه دار، به خيابانها آمده‌اند و سکه مي‌خرند. وي با ابراز تاسف از اينکه دلالي به شغل مقدسي تبديل شده است گفت: در گذشته شايد دلالي زياد خوب نبود اما امروزه به عنوان شغل از آن ياد مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه دلالي به عنوان يک تجارت داخل شهري به رسميت شناخته شده است گفت: اين واسطه‌ها يکي از عوامل گراني همه کالاها هستند و سکه يکي از آنهاست. هنگامي‌که طرح پيش فروش سکه از سوي بانک مرکزي مطرح مي‌شود و مسولان افرادي که ثبت نام کرده‌اند را شناسايي مي‌کنند، مشخص مي‌شود که 50 نفر براي خريد بيش از 380 هزار سکه طلا ثبت نام کرده‌اند و حتي يک نفر به تنهايي 38 هزار سکه پيش خريد کرده است. اين ارقام وحشتناک است. کافي است ماشين حساب برداريم و محاسبه کنيم که اين يک نفر تا چه اندازه در فلج کردن اقتصاد نقش داشته است.
اسدي جوزاني با تاکيد بر اينکه بارها گفته‌ام که طلا اسير مافيا شده است گفت: دولت با طرح پيش فروش سکه بخشي از اين مافيا را شناسايي کرد. تصور کنيد همين فردي که سکه را با قيمت يک ميليون تومان پيش خريد کرده و اکنون مي‌خواهد به دو ميليون و 500 هزار تومان بفروشد، در مدت کمتر از دو ماه بيش از 40 ميليارد تومان سود کرده که در اين سود، بايد از دولت تشکر کند.
وي با انتقاد از سخنراني‌ها و اظهاراتي که برخي از مسوولان مي‌کنند گفت: يکي ديگر از عوامل گراني سکه، سخناني است که آقايان بر زبان مي‌آورند. همانطور که مسوولان با يک کلمه سنجيده مردم را اميدوار مي‌کنند و قيمتها تثبيت مي‌شود، وقتي حرف بي جا بزنند، مردم را مايوس مي‌کنند و نتيجه آن مي‌شود که مردم براي خريد کالا هجوم مي‌آورند وبازار کاذب درست ميشود.
رييس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره با انتقاد از توزيع سکه دولتي و رغبت مردم به خريد سکه گفت: يکي از اشکالات اين است که مردم هنگام خريد سکه به حباب پول مي‌دهند. کافي است وزن سکه را با قيمت طلا محاسبه کنند آنگاه متوجه مي‌شوند که قيمت طلاي يک سکه دو ميليون و 140 هزار تومان است و حدود 60 هزار تومان نيز هزينه ضرب سکه از سوي بانک مرکزي است اما به قيمت دو ميليون و 600 هزار تومان فروخته ميشود. آيا مردم از خود پرسيده‌اند که اين 400 هزار تومان چه مي‌شود.
وي با ابراز تاسف از اينکه سود حاصل از گران شدن طلا به جيب عده‌اي خاص مي‌رود گفت: ايکاش مردم محروم مي‌توانستند طلا بخرند و سود بالا رفتن طلا به جيب مردم برود يا دولت با گران شدن طلا سود مي‌کرد و مشکلات مردم حل مي‌شد، اما تمامي‌سود اين گراني طلا به جيب عده‌اي دلال مي‌رود و مردم نظاره گر بدبختي خودشان مي‌شوند.
اسدي جوزاني با يادآوري اينکه در گذشته مردم طلا را به خارج از ايران مي‌بردند گفت: هنوز يادمان نرفته که به دليل گراني طلا در خارج از کشور، زنها و مردها زيورآلات سنگين طلا به خودشان آويزان مي‌کردند و به خارج مي‌بردند تا بفروشند. همان موقع در فرودگاههاي کشور مردم را کنترل مي‌کردند تا مبادا بيش از اندازه معمول طلا به خارج از کشور ببرند. اما به محض آنکه قيمت طلا در خارج از کشور پايين آمد، مسير عوض شد و قاچاق طلا به داخل کشور را شاهد بوديم.
وي از وضعيت ارز در کشور ابراز نگراني کرد و گفت: با شرايطي که دولت تعيين کرده و محدوديتهايي که براي ورود ارز به کشور گذاشته، همه چيز عکس شده است. دولت قيمت دلار را 4200 تومان تعيين کرده و همه را مکلف کرده بر اين مبنا معامله ارزي کنند. نتيجه آن مي‌شود که ورود دلار به کشور پايين آمده است. امروزه افرادي که در خارج از کشور هستند، دلار وارد کشور نمي‌کنند بلکه در صرافي‌هاي خارج از کشور، دلارهايشان را به ريال تبديل مي‌کنند. اکنون مبناي معاملات دلار در خارج از کشور 4299 تومان نيست بلکه صرافي‌هاي خارج از کشور دلار را به قيمت بالاي 7 هزار تومان معامله مي‌کنند. نتيجه آن مي‌شود که دلار بر طلا هم تاثير مي‌گذارد و مردمي‌که براي خريد دلار محدوديت دارند، به خريد طلا هجوم آورده اند.
رييس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره با اشاره به اينکه مردم طلا را از کشور خارج مي‌کنند تا به ارز تبديل کنند گفت: شايد به ظاهر قيمت طلا در خارج از کشور پايين تر باشد اما عده‌اي که براي بردن ارز محدوديت يا مشکل دارند، طلا مي‌برند و زيان مي‌کنند تا در خارج از کشور بتوانند طلا را به دلار تبديل کنند.
وي از وجود باندهاي مافيايي در عرصه طلا خبر داد و گفت: اينکه گمان کنيد مردم براي خريد سکه به بازار هجوم آورده اند، خوش باوري است. امروزه نگراني اول مردم، سيرکردن شکم خانواده است. بيشتر جامعه حقوق بگير هستند به اندازه‌اي حقوق نمي‌گيرند که بتوانند سکه بخرند و انبار کنند. امروزه حقوق بگيران بتوانند از عهده خريد نان شبشان بر بيايند، هنر کرده اند. بنابراين بايد بپذيريم که عده‌اي خاص ارتباطات خوبي دارند و از گراني‌ها وتورم پولهاي خوبي به جيب مي‌زنند.
اسدي جوزاني با تاکيد بر اينکه امکان ندارد اين عده خاص که عاملان اصلي مافيا هستند، بتوانند بدون پشتيبان و پشتوانه به کارهايشان ادامه بدهند گفت: اين افراد در بازار شناخته شده‌اند و هر لحظه که تصميم بگيرند سکه را از بازار جمع مي‌کنند و هر لحظه که اراده کنند، سکه را وارد بازار مي‌کنند. کافي است هر سکه 10 هزار تومان سود داشته باشد تا اين افراد به سودهاي ميلياردي برسند اکنون که در اين آشفته بازار، قيمت سکه يک ميليون تومان گران شده و معلوم نيست چقدر به جيب زده اند.
وي با تاکيد بر اينکه بازار بر هم ريخته سکه و ارز به عرصه جنگ شباهت دارد گفت: اکنون کشور ما درگير جنگ اقتصادي داخلي ا ست که عامل اصلي اين جنگ، همين از ما بهتران هستند. آقايان بهتر مي‌دانند که طلا مانند دلار نيست تا ماموران نيروي انتظامي‌را براي کنترل در چهار راه استانبول مستقر کنند. به هر کوچه و خياباني برويد، يک طلافروشي فعال است که مي‌توانند به سادگي طلا بخرند و بفروشند. از سوي ديگر هنگامي‌هم که دولت اعلام مي‌کند عده‌اي را در رابطه با خريد و فروش سکه گرفته، دلشان را خوش کرده‌اند زيرا سرشاخه‌ها هرگز به چنگ ماموران نمي‌افتند بلکه کساني را مي‌گيرند که براي افراد اصلي کار مي‌کنند.
رييس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره با ابراز تاسف از اينکه دولت مردم را محرم نمي‌داند گفت: کوچکترين فساد مالي در شبکه‌هاي مجازي منتشر مي‌شود و مردم آبروي آن فرد را مي‌برند. چرا دولت براي شناسايي عوامل اين بحرانهاي اقتصادي از مردم کمک نمي‌گيرد؟ چرا تمام مشکلات اقتصادي کشور را با مردم در ميان نمي‌گذارند؟ چرا هرگاه که مسوولان با مردم سخن گفته اند، خودشان را عقل کل معرفي و اعلام مي‌کنند که از همه چيز خبرداريم ؟ چرا به مردم مي‌گويند فلان کالا را نخريد چون ارزان مي‌شود اما گران مي‌شود؟
وي با تاکيد بر اينکه اگر دولت به مردم اعتماد نکند، براي مردم غريبه مي‌شود گفت: نتيجه آن مي‌شود که دولت هرچه بگويد، مردم عکس آن را عمل مي‌کنند. اگر دولت بگويد نخريد ارزان مي‌شود، مردم مي‌خرند چون نگران اين هستند که باز هم دولت با آنان صادق نيست و قرار است بار ديگر عده‌اي فرصت طلب به نان ونوايي برسند. اسدي جوزاني با ابراز تاسف از اينکه رسانه‌ها به عنوان بازوي دولت بايد بتوانند افشاگري کنند اما اين امکان براي آنان فراهم نيست گفت:رسانه قدرتمند، بازوي دولت است. چرا به رسانه‌ها اجازه نمي‌دهند که اگر اسنادي به دستشان رسيد، آن را افشا کنند. چرا مفسدان نبايد از رسانه‌ها ترس داشته باشند؟ وي با اشاره به اينکه بارها شاهد بوده‌ايم که رسانه‌ها به اسنادي دست يافته‌اند اما به صراحت اعلام مي‌کنند جرات انتشار نداريم گفت:اکنون درگير جنگ اقتصادي هستيم و متاسفانه عوامل سودجوي داخلي بازوي دشمن شده اند. در اين شرايط حق نداريم سکوت کنيم و بايد از همه توان استفاده کنيم تا دستهايي که به اقتصاد ضربه مي‌زنند را افشا کنيم. رييس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره در پاسخ به اينکه اگر دولت از مردم بخواهد که خريد سکه را تحريم کنند، آيا مردم توجه مي‌کنند گفت: اينکه کمپين راه بيندارند و از مردم بخواهند که خريد نکنند، ساده انگاري است. چرا گمان مي‌کنيد که همه چيز دست مردم است؟ چرا نمي‌خواهيم بپذيريم که در هر بخش از بازار، باندهايي وجود دارند که قيمت را تعيين مي‌کنند؟ اينکه از مردم بخواهيم تحريم کنند، وقتي پول براي خريد ندارند، با کدام پول مي‌خواهند نخرند؟
وي در پاسخ به اينکه گمان مي‌کنيد آينده قيمت طلا چگونه باشد گفت: اگر با همين روال ادامه بدهيم، آينده بهتر از امروز نخواهد بود. امروزه برخي‌ها دولت را متهم مي‌کنند که در گراني دست دارد بنابر اين دولت بايد با مردم رو راست باشد و همه چيز را به مردم بگويد. دولت بايد از مردم بخواهد که در افشاي نام مافياي طلا به نظام کمک کنند. پس ازانقلاب هر گاه که به مردم اعتماد کرده ايم، نتيجه خوبي گرفته ايم. بنابر اين يک بار ديگر آزمايش کنيم و از مردم بخواهيم دست مافياي طلا را رو کنند


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار