کد خبر: ۶۵۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳


سعيد قليچي
روزنامه‌نگار
Saeedg6@gmail.com


آنطور که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها اعلام کرده و همچنین مورد تایید دولتی‌ها و نمایندگان مجلس است قرار است که شرکت‌های کوچک و متوسط محور اصلی فعالیت و رونق اقتصاد کشور قرار بگیرند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد مذاکرات جدی برای حضور واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک کشورهای اروپایی در ایران صورت گرفته است. حقیقت این است که به دلیل اینکه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی معمولا مورد تحریم آمریکا قرار می‌گیرند و یا به دلیل مراوداتی که با آمریکایی‌ها از کار کردن در ایران هراس دارند. این در حالی است که شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توانند بهترین فرصت باشند به این دلیل که بخش خصوصی 100 درصد کاملی هستند و وابستگی مالی با آمریکا ندارند به همین جهت می‌توانند به راحتی در کشور ما فعالیت کنند.
هرچند به نظر می‌رسد موانع در شکل ظاهری و بر روی کاغذ برای همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط اروپایی با ایران برداشته شده، ولی در صحبت با فعالان حوزه تولید و تجارت مساله‌ای که به خوبی خود را نشان می‌دهد این است که باید در کنار وجود برخی موانع شکلی و مهمتر از آنها تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های اروپایی با فضا و محیط کسب‌وکار ایران هم درگیر هستند. بسیاری از فعالان این حوزه‌ها می‌گویند که بروکراسی موجود در ایران شرایط را حضور سرمایه‌گذاران خارجی با دشواری همراه می‌کند.
با این حساب می‌توان گفت که مهمترین دلیل عدم تمایل شرکت‌های بین‌المللی در ایران ریسک بالای سرمایه‌گذاری است و همین مساله است که موجب می‌شود تا بنگاه‌های کوچک و متوسط اروپایی سرمایه‌گذاری در کشورهایی چون ترکیه، سنگاپور، مالزی و حتی برخی کشورهای همسایه ایران را مناسب‌تر بدانند. باید کارهایی انجام شود تا بخش تولید و صنعت ایران ارتباطی مستمر و تاثیرگذار با صنعت جهان برقرار کند. آنطور که مشخص است امروز در شرایطی قرار داریم که فاصله صنعت ما با دنیا خیلی زیاد شده و برای همین شرکت‌های کوچک و متوسط برای همکاری با ایران انگیزه‌ای ندارند. حقیقت این است که شرکت‌های ایران زیرساخت‌های لازم را ندارند و نیازمند زمان هستیم که این زیرساخت‌ها برای اقتصاد کشور ایجاد شود.
باید شرایط را آماده و مقدمات را فراهم کنیم تا ارتباطات میان صنایع کوچک و متوسط سایر کشورها با اقتصاد ایران بهتر شود. از طرف دیگر مساله مهمی که مورد توجه مسئولان باید قرار گرفته و کارشناسان بر درستی آن تاکید می‌کنند این موضوع است که محور قرار دادن بنگاه‌های کوچک و متوسط یکی از مسیر‌هایی است که می‌تواند ما را از فشار‌ها و تحریم‌ها برهانند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار