کد خبر: ۶۶۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸

فاطمه ذوالقدر
نماينده تهران در مجلس


زنان مديران سبد دارايي و مصرفي خانواده‌ها هستند که با گام برداشتن در جهت ارتقاي اقتصاد خانواده، نقش مهم و تأثيرگذاري در تحقق اهداف اقتصادي مقاومتي دارند. چرا که يکي از مشخصه‌هاي اصلي اقتصاد مقاومتي، استفاده از کالاهاي داخلي است و تحقق آنها وابسته به حمايت از کالاي ايراني و توليد داخلي است که نقش زنان براي تغيير رويکرد و ميل خانوار به طرف مصرف کالاهاي داخلي و ارجحيت آن به محصولات خارجي نقش چشمگيري دارد و تحقق شاخص‌هاي اقتصاد مقاومتي بدون حضور زنان لنگ لنگان به پيش خواهد رفت. با اندکي تأمل در اصول اقتصاد مقاومتي درمي‌يابيم که پرهيز از اسراف و کاهش ضايعات و استفاده مطلوب و بهينه از منابع توليد در کنار ايجاد و تقويت انگيزه از طريق اقتصادي کردن فرايندهاي توليدي و همچنين مصرفي با حضور پررنگ زنان هم در اقتصاد خانوار هم در اقتصاد کشور ميسر مي‌شود و همانطور که مقام معظم رهبري نيز فرمودند، تحقق شاخص‌هاي اقتصاد مقاومتي مي‌تواند به ملت امکان واجازه اين را دهد که حتي در شرايط فشار هم رشد و شکوفايي خود را داشته باشد.بر اين اساس تحقق اصول اقتصاد مقاومتي بيش از برنامه و سياستگذاري، نيازمند فرهنگ سازي است واين فرهنگ سازي بايد ازخانواده‌ها و توسط مادران و زنان آغاز شود. در واقع نقش زنان درتغيير ذائقه فرهنگي خانواده، اصلي‌ترين رکن در شکل گيري رفتارهاي جمعي است که با استفاده از آموزش‌هاي عملي و مهارتي، در فرايند تربيت کودکان و فرزندان خود مي‌توانند ذائقه فرهنگي يک جامعه را تغيير دهند. تربيت صحيح با بهره گيري از ارزش‌ها و فرهنگ‌هاي بومي‌و داخلي، فرهنگ پرهيز از اسراف و تبذير، مسئوليت پذيري در قبال زندگي فردي و بالتبع آينده کشور، ايجاد تعصب نسبت به کالاها و توليدات داخلي، خريد و مصرف کالاهاي داخلي و ايراني در زندگي و توجيه فرزندان براي ترغيب و تشويق شدن به استفاده از کالاهاي داخلي، همه و همه عواملي است که بار سنگين فرهنگ سازي را درکنار رسانه‌ها و اجتماع و نظام آموزش و پرورش در خانواده و بر دوش زنان و مادران قرار مي‌دهد.يقيناً سيستم آموزشي و پرورش و يا رسانه‌ها هرچقدر هم تلاش کنند نفوذ و اثرگذاري گفتاري و کرداري که و الدين در خانواده دارند را نخواهد داشت و آموزش پذيري فرزندان بيش از هر ابزار ديگري در کانون خانواده است. بايد اين را نيز در نظرداشته باشيم که هدف از تعريف نقش و جايگاه زنان در حمايت از کالاهاي ايراني و داخلي و تبعيت از شاخص‌هاي اقتصاد مقاومتي بارويکرد فرهنگ سازي در فرزندان به هيچ وجه به معناي واگذاري بار مسئوليت بر دوش خانواده‌ها و زنان به تنهايي نيست بلکه در جايگاه سياستگذاري و برنامه‌ريزي نيز دستگاه‌ها و نهادهاي متولي نيز مسئوليت خطيري را برعهده دارند که در تعاملي سازنده با مردم مي‌توان قدرت اثرگذاري اقدامات و رفتارهاي خانوار را بيشتر و پايدارتر نمود و توليدکنندگان نيز با توليد کالاهاي با کيفيت مي‌تواند اين ميل و رغبت را براي افزايش فرهنگ استفاده از کالاهاي ايراني تقويت کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار