کد خبر: ۶۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
رییس سابق سازمان بورس در مراسم تودیع و معارفه عملکرد 10ساله خود را مورد توجه قرار داد و از فعالان بازار سرمایه خواست تا به رییس جدید کمک کنند تا جایگاه بازار سرمایه پررنگ‌تر شود.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛دکتر علی صالح‌آبادی در این مراسم گفت: حدود 10 سال از فعالیت من در بازار سرمایه و سازمان بورس می‌گذرد. ابتدا به عنوان دبیر کل سازمان کارگزاران و با فاصله کمی به عنوان رییس سازمان بورس کار خود را آغاز کردم.

وی با بیان این‌که کار در آن زمان سخت بود و حجم انبوهی فرا روی ما بود، افزود: نگاه کلی حاکم به توسعه بازار سرمایه سه رویکرد اصلی داشت که شامل استفاده حداکثری از تجربه بشری در بازارهای مالی، نگاه اسلامی ایرانی به پیشرفت بازار سرمایه و توجه به توسعه کمی و کیفی بازار بود.

رییس سابق سازمان بورس یادآور شد: در بخش توسعه کیفی اقدامات زیادی به کمک ذینفان بازار انجام و نظارت بر اجرا مورد تفکیک قرار گرفت. همچنین ایجاد کانون‌های تخصصی ، توسعه بازارهای مختلف مانند آتی، پایه، توافقی، توسعه الکترونیکی بازار سرمایه، استقرار سامانه جدید معاملات، سامانه انتشار اطلاعات و مرکز میانی امضای دیجیتال از این دسته بود.

صالح‌آبادی تصریح کرد: همچنین تاسیس کمیته فقهی، تدوین قوانین مورد نیاز، مقررات پایین دستی، ارتقای شفافیت و نقدشوندگی و ورود بزرگترین شرکت های تولیدی و خدماتی به بورس از مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه کیفی بود.

وی به اقدامات انجام شده سازمان در حوزه کمی اشاره کرد و افزود: در حوزه کمی دو بورس به بورس های کشور اضافه شده و تعداد نهادهای مالی ثبت شده که در زمان تصویب قانون تنها شرکت های کارگزاری بودند به 11 نهاد افزایش پیدا کرد.

رییس سابق سازمان بورس به مقایسه عملکرد بازار سرمایه از سال 1384 تاکنون اشاره کردو گفت: در سال 1384، 81 نهاد در بازار سرمایه فعال بود که این میزان در حال حاضر به 433 نهاد رسیده است. همچنین تعداد کدهای معاملاتی از 3.1 میلیون کد به 7.6 میلیون افزایش یافته و تعداد شرکت های ثبت شده از 432 شرکت به 605 شرکت رسیده است.

صالح‌آبادی ادامه داد: حجم معاملات سالانه از 24 میلیارد سهم در سال 1384 به 230 میلیارد سهم رسیده و ارزش معاملات سالانه بورس و فرابورس از 5800 میلیارد تومان در سال 1384 به 126 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان این‌که دفعات معاملات نسبت به سال 1384، 11 برابر شده است عنوان کرد: ارزش معاملات اوراق بهادار از 233 میلیارد به 11 هزار میلیارد تومان رسیده و حجم معاملات سالانه کالایی از 5.1 میلیون تن به 24.6 میلیون تن رسیده است.

رییس سابق سازمان بورس یادآور شد: همچنین ارزش بازار سرمایه 13 برابر شده و تعداد ایستگاه‌های معاملاتی با افزایش 5.5 برابری مواجه شده است.

مدیر عامل جدید بانک توسعه صادرات با بیان این‌که فراز و نشیب‌های زیادی در سال‌های اخیر در بازار سرمایه به وجود آمد عنوان کرد: تمرکز اصلی بانک توسعه صادرات به تامین منابع مالی برای صادرات غیر نفتی است که علاوه بر کالا به خدمات فنی و مهندسی تمرکز دارد.

وی به برنامه‌های آینده این بانک اشاره کرد و افزود: در بانک توسعه صادرات به جای توسعه فیزیکی توسعه الکترونیکی مدنظر قرار خواهد گرفت و تقویت ارتباط بانک با بازار سرمایه توسعه ابزارها و صادرات به کشورهای مختلف از برنامه‌های پیش رو خواهد بود. به صورت جدی پیگیری شده و همکاری نزدیکی با بانک مرکزی خواهیم داشت.

صالح آبادی در توضیح ارتباط بین بانک و بازار سرمایه افزود: ارتباط بین بانک و بازار سرمایه باید افزایش یابد تا بتوان از این طریق شاهد رونق در بازار سرمایه باشیم.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات در خصوص انتصاب فطانت به سمت رییس سازمان بورس اشاره کرد و گفت: رییس جدید از تجربه و تخصص لازم برخوردار است و امیدوارم با وجود نیروی متخصصی که در بازار سرمایه وجود دارد روند پیشرفت بازار را طی کند.

وی از فعالان بازار درخواست کرد که به رییس جدید کمک کند تا بازار سرمایه جایگاه خود را پررنگ‌تر کند.

صالح‌آبادی به انتشار کتاب خاطرات خود اشاره کرد و افزود: کتاب تجربیات من طی 10 سال گذشته آماده انتشار بوده و تا پایان سال به عنوان برگی از تاریخ بازار سرمایه منتشر شده و در اختیار فعالان و علاقه‌مندان قرار می گیرد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: