کد خبر: ۶۹۰۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
واکنش خریداران به اعلام قیمت های جدید در بازار خودرو
تجارت آنلاین: بازار خودرو در یک ماه گذشته شاهد حرف و حدیث ها و تایید و تکذیب های بسیاری در خصوص افزایش قیمت خودرو و میزان این افزایش بوده است. مهمترین خبر روزهای اخیر هم توافق دولت و خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو به میزان 5 درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار بود که البته این خبر هنوز به صورت رسمی تایید و اعلام نشده است.
اعلام معادله افزایش قیمت خودرو با سه شرط ویژه!
بازار خودرو در یک ماه گذشته شاهد حرف و حدیث ها و تایید و تکذیب های بسیاری در خصوص افزایش قیمت خودرو و میزان این افزایش بوده است. مهمترین خبر روزهای اخیر هم توافق دولت و خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو به میزان 5 درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار بود که البته این خبر هنوز به صورت رسمی تایید و اعلام نشده است.
از سوی دیگر روز گذشته و با اعلام رسمی ایران خودرو برای افزایش قیمت 4 محصول خود این خودروساز عملا افزایش قیمت خودرو را آغاز کرد.
چهار محصول شرکت ایران خودرو روز گذشته با قیمت‌های جدید و تحویل فوری به سرعت به فروش رفت، این در شرایطی است که پیش از این گفته می‌شد مشتریان چندان به قیمت‌های مصوب و جدید خودروسازان روی خوش نشان نخواهند داد.
این اقدام ایران خودرو که محصولات خود را با در نظر گرفتن ۵ درصد زیر حاشیه بازار به فروش رساند واکنش‌های منفی و مثبتی به همراه داشت؛ برخی افزایش قیمت‌ها در این شرکت را قانونی و برخی دیگر غیر قانونی خواندند. اما آنچه دست‌اندرکاران خودرو، بعضی از نمایندگان مجلس و همچنین مسوولان صنعتی بر آن اتفاق نظر دارند این است که خودروهای مذکور مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیستند و قیمت‌گذاری این خودروها که بالای ۴۵ میلیون تومان است با خودروسازان است.
دیروز در حالی ایران خودرو پیش‌فروش چهار محصول خود با قیمت‌های جدید را تدارک دید و آن را به مرحله اجرا گذاشت که از قیمت‌های جدید دیگر خودروساز بزرگ کشور خبری نیست.براساس شنیده‌ها قرار بر این بود تا شرکت سایپا هم قیمت برخی محصولات خود را روز گذشته اعلام کند، اما به‌نظر می‌رسد رقیب ایران خودرو ترجیح داده اعلام قیمت‌های جدید برای محصولات خود را با فاصله و بعد از رصد کامل واکنش‌ها به این اقدام ایران خودرو، انجام دهد.

*در بازار خودرو چه خبر است؟
از بازار هم خبر می رسد این روزها و با اعلام خبر افزایش قیمت ها بازار با رکودی معنی دار مواجه شده است.
در همین رابطه سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل در خصوص وضعیت بازار خودرو و قیمت‌های جدید ایران خودرو گفت: خرید و فروش به کمترین حد خود در سال جاری رسیده است و اگر بگوییم نزدیک به صفر شده، دروغ نگفته‌ایم که این امر به سبب اشباع شدن بازار، قیمت بالا و عدم عرضه از سوی خودروسازان به بازار است.
ریس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل گفت: امروز وضعیت به گونه‌ای شده که هر روز یک خبر خودرویی در خصوص افزایش قیمت‌ها منتشر می‌شود؛ روزی می‌گویند 5 درصد حاشیه بازار و روز دیگر 20 درصد. این وضعیت سبب شده آنها که خودرو به صورت عمده خریداری و انبار کرده‌اند تا تعیین تکلیف بازار از عرضه خودروهای خود خودداری کنند اما چیزی که به نظر می‌آید این است که سرانجام 5 درصد حاشیه بازار اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: بازار خودرو در کشور به گونه‌ای شده است که دیگر چند دهک و برخی قشرها نمی‌توانند صاحب خودرو شوند و متاسفانه این یک واقعیت انکارناپذیر است از سوی دیگر کسانی که در این مدت خریدار خودرو هستند به دنبال گرفتن خودرویی هستند که بعد از مدتی سود کنند. امروز خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است.
وی در خصوص افزایش قیمت برخی خودروهای ایران‌خودرو و اثرگذاری اجرای قانون پنج درصد حاشیه بازار گفت: مطابق قانون تجارت اگر عرضه زیاد شود چون خریدار وجود ندارد قیمت‌ها بایستی ریزش کند اما در ایران داستان فرق دارد زیرا بازار خودرو انحصاری است و دو خودروساز می‌توانند بازار را مدیریت کنند. پس اینکه فکر کنیم شاهد هجوم مردم برای گرفتن پول ثبت‌نام خودروها باشیم درست نیست چون خودروسازان داخلی بازار را طوری مدیریت می‌کنند که به این وضعیت دچار نشوند. همانطور که در سال 91 این اتفاقات افتاد.
موتمنی گفت: در چند ماهه اخیر مردم خودشان تبدیل به یک فروشنده خودرو شدند و کسی که یک خودرو لازم داشت سعی کرده تمام سرمایه خود را خودروهای بیشتری بخرد تا بتواند ارزش پولش را حفظ کند الان همین افراد منتظر هستند تا سود بیشتری بکنند.
وی افزود: تنها راهی که مردم کمتر ضرر کنند و تعداد بیشتری بتوانند قدرت خرید خودرو داشته باشند، این است که دستگاه‌های نظارتی با قدرت و صلابت با هرگونه تخلف و بازارسازی و دلال‌بازی برخورد کنند در آن صورت می‌توان گفت که شاید حقوق مردم حفظ شود.

*بالاخره قیمت خودرو چقدر افزایش خواهد یافت؟

حالا و با حتمی شدن افزایش قیمت  در بازار خودرو بسیاری منتظرند ببینند این افزایش قیمت بر چه اساسی و با چه معادله ای انجام خواهد شد. هر چند ان گونه که رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس می گوید این گران شدن خودرو مشروط است و فولادگر شرط‌های که بر اساس آن قیمت خودروها افزایش می‌یابد را رسیدن به عددی دقیق و حساب شده،  افزایش بهره وری و کیفیت و الزام خودروسازان به فروش اقساطی عنوان می کند.
حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در روزهای آینده نرخ‌های جدید خودروها اعلام می‌شود،گفت: در این زمینه سناریوهای مختلفی از سوی دولت و خودروسازان تدوین شده که در روزهای آینده اعلام می‌شود.
وی با بیان اینکه در گروه خودروسازی سایپا قرار بر این است خودروهای به مانند تیبا و پراید و در گروه خودرو سازی ایران‌خودرو، گروه خودروهای به مانند سمند و پژو با سه شرط افزایش قیمت داشته باشیم، ادامه داد: شرط اول این است که محاسبه دقیقی از افزایش هزینه‌ها و قطعات از سوی دستگاه‌های نظارتی انجام شود و به یک عدد قطعی در این زمینه برسند.
نماینده اصفهان در مجلس تصریح کرد: شرط دوم این است تمامی افزایش هزینه‌ها به دوش مصرف‌کنندگان نباشد بلکه خودروسازان باید از طریق افزایش بهره‌وری بخشی از قیمت‌ها را جبران کنند.
رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی در مجلس اضافه کرد: شرط سوم این است که خودروسازان برای افرادی که سوداگر نیستند و خودروها را برای مصرف خود می‌خواهند شرایط فروش اقساطی با سود کم و بلند مدت را فراهم کنند.
فولادگر با بیان اینکه با این 3 شرط افرایش قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود، اظهار داشت: قرار بر این است قیمت خودروهای رقابتی نیز از طریق حاشیه بازار تعیین شود اما شرط این افزایش قیمت خودروهای رقابتی نیز این است که توزیع‌ و فروش نقدی آنها مستمر باشد تا قیمت حاشیه‌ بازار نیز کاهش پیدا کند.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
طاها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
بخدامن دلال نیستم دیماه پارسال بابدبختی برا مهرماه امسال پارس ثبت نام کنم الان یکسال هم ماشین ندارم نمیتونم بااین افزایش بقیه پول رو جورکنم خدایا به دادماکارگرا برس
lpln
|
-
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
حداقل باید خودروهایی که موعد تحویل آن گذشته شامل افزایش قیمت نشوند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار