کد خبر: ۷۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
پول‌سازترين‌ها و بی‌قواره‌ترين‌هاي‌ هاليوود؛
مجله فوربس و سايت ورايتي كه هر دو از رسانه‌هاي پر مخاطب آمريكايي شناخته مي‌شوند با به پايان رسيدن سال 2014 ميلادي، اقدام به بررسي بخشي از ترين‌هاي‌هالييود كرده‌اند. يكي نگاهي بر پول‌ساز ترين بازيگران‌هاليوود داشته و ديگري به بررسي نااميدكننده‌ترين فيلم‌هاي‌هاليوود پرداخته است.
به گزارش روزنامه تجارت؛ مجله فوربس، «جنيفر لاورنس» را ابتداي ليست اساميپولسازترين بازيگران سال 2014 خود در سينماي آمريكا، قرار داده است. «جنیفر لاورنس»، بازیگر جوان و برنده اسکار با فروش 1/4 میلیارد دلاری دو فیلم «بازیهای بقاء: زاغ مقلد» و «مردان ایکس؛ روزهای گذشته آینده» پولسازترین بازیگر سینما در سال گذشته میلادی به شمار ميرود. « کریس پرت»، بازیگر نقش اصلی فیلم «نگهبانان کهکشان» و انیمیشن «فیلم لگو» با فروش 1/2 میلیون دلاری این دوفیلم به جایگاه دوم دست یافت. «اسکارلت یوهانسن» نیز در جایگاه سوم این فهرست قرار دارد. «مارک والبرگ»، بازیگر فیلم «ترانسفورمرها: عصر انقراض» که با یک میلیارد دلار فروش، پرفروشترین فیلم سال 2014 سینمای جهان است، در مکان چهارم قرار دارد. پنجمین بازیگر پولساز جهان «کریس ایوانز» است که دو فیلم «کاپیتان آمریکا» و «برف» با بازی او به مجموع فروش 800 میلیون دلاری دست یافته است. اما «استون» هم با فروش 764 میلیون دلاری فیلمهای «مرد عنکبوتی شگفت انگیز2»، «جادو زیر نور ماه» و «مرد پرنده» در رده بعدی قرار گرفته است. «آنجلینا جولی»، بازیگر و کارگردان برجستههالیوودی نیز هفتمین بازیگر پولساز سال 2014 است که فیلم «شریر» با بازی او به فروش 758 میلیون دلاری دست یافت. البتهاين بازيگر شناخته شده، چندي پيش براي هميشه با دنياي بازيگري وداع كرد تا آنچنان كه گفته بود، تمركز خود را بيشتر معطوف به فيلمسازي كند. «جیمز مکآوی»، «مایکل فاسبندر» و «هیو جکمن» سه بازیگر دیگری هستند که ردهها بعدی فهرست پولسازترین بازیگرانهالیوود در سال 2014 را از آن خود کردهاند.

سايت ورايتي نيز به بررسي برخی فيلمها از سینماگران سرشناس سینمای جهان در سال 2014 پرداخته که از جنبه هنری و تجاری در حد و اندازه نام آنان نبوده و برای کمپانی فیلمسازی، ارمغاني جز جز شکست نداشته است. ساخت دنبالههای سینمایی متعدد چون «مرد عنکبوتی شگفتانگیز 2»، «مردان ایکس؛ روزهای گذشته آینده»، «طلوع سیاره میمونها» و «ترانسفورمرها: عصر انقراض» در سال 2014 توسط کمپانیهای بزرگ فیلمسازیهالیوود در نهایت مانع از کاهش اقبال تماشاگران از سینما نشد و در مجموع تعداد گردشگران سینماهای آمریکا با کاهش پنج درصدی در مقایسه با سال گذشته میلادی روبه رو شد. در زیر نگاهی خواهیم داشت به ناامیدکنندهترین فیلمهای سال 2014 سینمای جهان که نه تنها عملکرد تجاری چندان خوبی نداشتند، بلکه از لحاظ هنری نیز انتظار هواداران سینما را برآورده نکردند. چهل و نهمین ساخته «وودی آلن» با عنوان «جادو زیر نور ماه» یکی از کسلکنندهترین ساختههای این کارگردان صاحب نام سینمای جهان از سال 2001 و فیلم «نفرین عقرب یشمی» را رقم زد. داستان این فیلم که در جنوب فرانسه و در دههی 1920 میلادی رخ میدهد، روایتگر زندگی کارآگاهی (با بازی کالین فرث) است که به جنوب فرانسه سفر میکند تا جلوی یک کلاهبرداری قریبالوقوع را بگیرد که در این راه، عاشق مظنون شمارهی اولش، دختری جوان (با بازی اما استون) میشود. فیلم «آلن» در نهایت به فروش 10/5 میلیون دلاری در گیشه دست یافت. بسیاری از منتقدان سینمایی گمان میکردند، «تیم برتون» با فیلم جدیدش «چشمان بزرگ» دوباره به دوران اوج فیلمسازی خود در دهه 90 بازمیگردد و «امی آدامز» بالاخره با این فیلم موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگری خواهد شد اما این فیلم در نهایت بسیار بیمزه از کار درآمد و شباهت زیادی به فیلمهای «تیم برتون» نداشت. این فیلم با بازی «کریستوفر والتز» و «امی آدامز» روایتگر داستان واقعی دو هنرمند به نام «والتر کین» و «مارگارت کین» است که در دهه 1960 با به تصویر کشیدن چهره زنان و کودکان با «چشمان درشت» به شهرت رسیدند. در حالی کههالیوود دههها در انتظار ساخت فیلم موزیکال«پسران جرسی» بر اساس زندگی گروه معروف موسیقی
«
The Four Season» بود، اما ساخته «کلینت ایستوود» در نهایت فیلمی نه چندان دلچسب بود. به عقیده منتقدان سینمایی وی میبایست به جای استفاده از بازیگران نه چندان آشنایی تئاتری از بازیگران سرشناس سینمایی در نقش اصلی بهره میبرد. این فیلم روایتگر داستان زندگی اعضای این گروه و درگیریهای آشنای آنان با محیط اطرافشان است و تصمیم «کلینت ایستوود» 84 برای ساخت این فیلم از ابتدا کمی عجیب بنظر میرسید چرا که «پسران جرسی» مشخصاً شبیه هیچ یک از آثاری نیست که کلینت ایستوود در طول سالهای فعالیت خود به عنوان فیلمساز علاقهای به ساخت آنها داشته است.

جشنواره کن امسال با فیلم «گریس از موناکو» با بازی «نیکل کیدمن» در نقش «کریس کلی» آغاز شد و از همان ابتدای نمایش آغازین در جشنواره کن نتوانست نظرات مثبت را بخود جلب کند و بسیاری آن را فیلمی در حد افتتاحیه معتبرترین رویداد سینمایی جهان نمیدانستند. پیش از آغاز نمایش فیلم نیز جنگ و جدال تمام عیاری میان «الیور داهان» کارگردان فیلم و «هروی وینستون» توزیع کننده فیلم درباره چگونگی پایانبندی داستان وجود داشت. خانواده سلطنتی موناکو با انتشار بیانیهای پیش از نمایش این فیلم در جشنواره کن ضمن اشاره به ارجاعات تاریخی اشتباه در این فیلم اعلام کرد که این خانواده دوست ندارد هیچ ارتباطی با این فیلم داشته باشد و تریلر منتشر شده از فیلم مؤید ماهیت تخیلی و مضحک فیلم «گریس از موناکو» است و مشخصا این فیلم براساس ارجاعات تاریخی مشکوک و اشتباه ساخته شده است. «زیبایی موناکو» هنوز در آمریکا اکران نشده است و این احتمال وجود دارد که این اتفاق اصلا روی ندهد. «پل توماس اندرسون» چون «جی.دی سلینجر» در اواخر دوران نویسندگیاش کمتر به روایت میپردازد و در فیلم «فساد ذاتی»جدیدترین ساخته این کارگردان بیشتر با ارائه تصاویر از مناظر زیبا روبهرو هستیم و داستان در مسیر داستانی با آغاز و پایان مشخصی همراه نیست و بیشتر شبیه به سیر و ساحت در تاریکی و ابهام میماند. فضای فیلم آنقدر در حال و هوای مواد مخدر غرق است که تشخیص واقعیت از توهم و فانتزی تقریبا غیرممکن به نظر میرسد. در این فیلم «یواخین فونیکس» که در فیلم «استاد» نیز با «اندرسون» همکاری داشت در نقش اصلی ایفای نقش کرده است. فیلم «برتری» اولین تجربه کارگردانی «والی فیشر» فیلمبردار قدیمیهالیوود با بازی ستارگانی چون «جانی دپ» و «مورگان فریمن» و «کیت مارا» و «جانی دپ» در آن در نقش یک دانشمند علم کامپیوتر بازی میکند. فیلمنامه غیر منسجم این فیلم در دستان «والی فیشر» کمتجربه در فیلمسازی (فیلمبردار فیلمهای کیرستوفر نولان) به نتیجه نه چندان مطلوب و دلنشینی ختم شده است، اما به لطف بازیگرانش 23 میلیون دلار در گیشه فروخت. فیلم «رودخانه گمشده» اولین تجربه کارگردانی «رایان گاسلینگ» بازیگر معروفهالیوودی که آن به عنوان پدیده جشنواره کن امسال پیش بینی میکردند در نهایت با بازخوردهای منفی از سوی منتقدان سینمایی مواجه شد. این فیلم در پایگاه اینترنتی «راتن تومتوز» از 100 تنها 35 امتیاز گزفت و «پیتر بردشاو» منتقد سینمایی گاردین درباره آن نوشت: این فیلم بسیار بیقواره، بدون شکل و زننده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار