کد خبر: ۷۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
ابراهیمیان گفت: در آخرین جلسه شورای نگهبان طرح ۲۴ ماده‌ای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر به تایید این شورا نرسید.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از تسنیم؛نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در نشست‌خبری، گفت: کسانی که در فتنه از حدود قانونی پافراتر گذاشتند و امنیت کشور را به خطر انداختند با مانع برای حضور در انتخابات روبرو خواهند شد.

وی افزود: نهادهای مسئول برخی شرایط ایجابی را در مورد داوطلبان احراز کنند و از حیث حقوقی و فقهی به اصل برائت اکتفا کنند.

ابراهیمیان با اشاره به اینکه براساس سلایق و گرایشات سیاسی نباید نسبت به احراز صلاحیت اظهارنظر کنیم، خاطرنشان کرد: تلاش داریم روز به روز بر دقت نظر و تصمیم بی‌طرفی و ایجاد این اعتقاد در مردم درباره بی‌طرفی اقدام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در آخرین جلسه شورای نگهبان طرح 24 ماده‌ای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و این طرح به دلیل موارد متعدد مغایرت با قانون اساسی، به تایید شورای نگهبان نرسید.

وی در ادامه با اشاره به مصوبات شورای نگهبان گفت: از جلساتی که از 30 مهرماه 93 آغاز شده است شورای نگهبان به 13 مورد از استعلامات دیوان عدالت اداری پاسخ داده و 37 مورد تصویب مربوط به اساسنامه شرکتهای دولتی مطرح شده است.

ابراهیمیان در مورد طرح‌ها و لوایح مورد بررسی در شورای نگهبان افزود: طرح اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور در جلسه 30 مهرماه 93 مغایر با موازین شرعی شناخته نشد. همچنین طرح آئین دادرسی جرائم نیروهای مسلح، طرح دو فوریتی استفاده متوازن از امکانات کشور برای ارتقاء مناطق کمتر توسعه یافته، طرح اصلاح  ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مغایر با موازین شرعی و قانون اساسی شناخته نشد.

وی ادامه داد: همچنین لایحه نحوه اجرای محکومیت مالی علی‌رغم رد و بدل شدن میان مجلس و شورای نگهبان، برخی از اشکالات آن باقی است که هنوز به تصویب نرسیده است؛ همچنین طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش نرخ رشد جمعیت ایراداتی داشت که به مجلس اعلام شد، ولی هنوز به شورای نگهبان بازنگشته است.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: همچنین طرح الزام تامین اجتماعی به برقراری مستمری بازنشستگی قانون مصوب 86 در شورای نگهبان مطرح شد و به علت مغایرت با اصل 75 قانون اساسی و وجود بار مالی به تصویب نرسید و مغایر با قانون شناخته شد.

ابراهیمیان خاطرنشان کرد: نگرانی‌هایی از سوی ذینفعان در زمینه ارتقای تامین اجتماعی مشاهده می‌شود و ما به این موضوعات توجه داریم اما اصل 75 قانون اساسی که مربوط به بار مالی طرح‌ها است، یک مفهوم تخصصی است و شاید براساس مفاهیم رایج نتوانیم به این موضوع نگاه کنیم؛ هر زمان مجلس مبتکر تصویب یک قانون در قالب طرح باشد به موجب اصل 75 اگر این طرح بار مالی داشته باشد، باید محل تامین آن مشخص شود. اما در مورد این طرح به نظر اکثریت اعضای شورای نگهبان، تلاش مجلس نتوانست این مغایرت را رفع کند و ما منتظر اصلاح این طرح هستیم.

وی در خصوص طرح دو فوریتی نحوه اجرای قسمتی از اصل 160 قانون اساسی که مربوط به تعیین وظایف وزیر دادگستری است، گفت: ما در 6 بند ایرادات مربوط به قانون اساسی و تذکرات لازم را به مجلس منعکس کرده‌ایم و هنوز پاسخی در این زمینه به ما نرسیده است؛ همچنی طرح جامع کاداستر با اصلاحات فراوان منتهی به این شد که ماده 17 آن مغایر با اصل 75 قانون اساسی شد و هنوز به ثمر نرسیده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح آمران به معروف و ناهیان از منکر اظهار داشت: در آخرین جلسه شورای نگهبان 10 دی‌ماه 93 برگزار شد طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مطرح شد و این طرح 24 ماده‌ای موضوع بررسی قرار گرفت و نهایتا در14 بند موارد مغایرت آن با قانون اساسی و برخی تذکرات لازم به مجلس اعلام شد و همچنین نامه حاوی نظرات اعضای شورای نگهبان نیز به مجلس ارائه شد.

ابراهیمیان درباره نظر شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات همزمان خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفت: در گذشته مباحث مربوط به تجمع انتخابات موضوع مباحث مختلف بوده است و هدف اصلی کاستن از تعدد انتخابات بوده و هدف دیگر آن درباره موضوع صرفه‌جویی در انتخابات بوده است و نهایتا ما شاهد تجمیع انتخابات هستیم.


ادامه دارد
نام:
ایمیل:
* نظر: