کد خبر: ۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
مدیرعامل سابق بانک قرض‌الحسنه:
مصطفی‌پور : اگر در هیأت مدیره بانک‌ اراده قوی برای وصول مطالبات باشد می‌توان به سامان‌دهی امیدوار بود.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از نسیم؛مصطفی پور، مدیرعامل سابق بانک قرض الحسنه مهر ایران عمده‌ترین عامل افزایش مطالبات معوق بانکی را عدم تحقق اهداف دریافت‌کنندگان تسهیلات در طرح‌های اقتصادی خود عنوان کرد و افزود: این فعالان اقتصادی نتوانسته‌اند به اهداف سرمایه‌گذاری خودشان دست پیدا کنند و لذا عایدی حاصل از فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها کفایت لازم برای پرداخت بدهیشان را نمی‌کند و در نتیجه با مشکل مواجه می‌شوند.

وی از دیگر دلایل افزایش معوقات بانکی را افزایش قیمت‌ها و افزایش نرخ تورم دانست و افزود: درست است که مسئولان می‌گویند تورم کاهش یافته، اما به هر حال وجود دارد و در کنار آن تنگناهای مربوط به تحریم واحدهای اقتصادی فشارها را بر دریافت‌کنندگان تسهیلات بیشتر کرده و آنها نتوانستند واحدهای خود را به مرحله برداشت و تولید برسانند و تسهیلات بانکی آنها معوق شده است.

مصطفی‌پور با اشاره به رکود اقتصادی کشور گفت: باتوجه به رکودی که بر اقتصاد کشور سایه افکنده، امکان عرضه کالاها به بازار مصرف یا صادر کردن آن برای  واحدهایی که فعالیت می‌کنند محدود شده، لذا در ظرفیت کامل کار نمی‌کنند و با مشکل مواجه شده‌اند.

وی از دیگر دلایل افزایش معوقات بانکی ضعف در بررسی طرح‌ها و عدم اطمینان کامل توجهیات فنی و مالی و اقتصادی آنها عنوان کرد و افزود: به دلیل عدم بررسی‌ دقیق و کار‌شناسی، طرح‌ها به سرانجام نمی‌رسند و با معوقات مواجه می‌شوند. همچنین بعضی از دریافت‌کنندگان تسهیلات از بازپرداخت بدهی‌های خود به بانک‌ها امتناع می‌کنند زیرا احتمال می‌دهند که اگر تسهیلات را بازگردانند، با توجه به محدودیت‌هایی که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات دارند مجددا نتوانند وام بگیرند و لذا ترجیح می‌دهند با وجود جریمه‌ای که متحمل خواهند شد، تسهیلات را باز نگردانند.

مدیرعامل سابق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ادامه با بیان اینکه وثایقی که بانک‌ها دارند ممکن است کفایت وصول مطالبات کلان را نداشته باشد، گفت: با توجه به این وثایق ناچیز بانک‌ها با معوقات روبه‌رو می‌شوند؛ لذا مدیریت ریسک اعتباری در بانک‌ها و دیدن جمیع جوانب می‌تواند یک عامل موثر در کنترل مطالبات معوق باشد و اگر بانک‌ها اقدام به ایجاد مرکزی برای بررسی علل و عوامل ایجاد معوقات برای هر پرونده و متناسب با آن تصمیم مقتضی را اتخاذ کنند می‌توانند معوقات خود را مدیریت کنند.

وی با تاکید براینکه البته برای این کار یک بحث مدیریتی قوی را می‌طلبد گفت: درصورتیکه در هیئت مدیره بانک‌ها اراده قوی برای وصول مطالبات باشد می‌توان با سامان‌دهی معوقات امیدوار باشد.
مصطفی‌پور با تاکید بر اینکه دستورالعمل‌های بانک مرکزی برای مدیریت معوقات کفایت لازم را دارد و هیچ محدودیت و تنگنایی ندارد تصریح کرد: مدیریت شعب تبعیت می‌کنند از مدیریت بانک‌ها در راس هرم، به همین دلیل مدیریت شعب اگر تخلف کند یعنی نظارت بر آن ضعیف است و این به مدیریت کلان یک بانک برمی‌گردد. مشخصا مدیریت بانک‌ها در راس سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و نظارت این اعمال مدیریت کنند.

مدیرعامل سابق بانک قرض الحسنه مهر با بیان اینکه هر تسهیلاتی اقتضا و سازوکار مدیریتی خود را دارد، ادامه داد: پارامتر‌ها و عوامل مدیریتی به تنهایی نمی‌تواند مطالبات معوق بانکی را ساماندهی و اداره کند؛ از این رو می‌طلبد که مدیران بانک‌ها به صورت کاملا علمی و حرفه‌ای عمل کنند. هر بانکی در سطح کلان می‌بایستی یک مرکز رسیدگی به علل و عوامل ایجاد مطالبات معوق داشته باشد تا هر پرونده در آنجا مورد بررسی قرار گیرد و متناسب با هر پرونده تصمیم‌گیری شود. البته این امر تنها ۵۰ درصد کار است و ۵۰ درصد دیگر کار این است که از ایجاد مطالبات جدید پرهیز شود.

وی در خصوص راه‌کارهای جلوگیری از ایجاد معوقات بانکی تاکید کرد: برای اینکار باید طرح‌های ارائه شده بررسی دقیق و عملی شود و متناسب با آن تسهیلات پرداخت شود. اگر طرحی پیشنهاد شود و این طرح مورد بررسی دقیق قرار نگیرد احتمال معوق شدنش زیاد است. همچنین اگر تسهیلات به صورت سوری و بدون وثایق کافی و متناسب با شخصیت دریافت‌کننده تسهیلات انجام شود، احتمال معوقات بانکی زیاد است. به همین دلیل از طرفی باید این‌ها را مدیریت کنند و از طرف دیگر باید مطلبات معوق را وصول کنند تا بدین صورت معوقات سامان پیدا کند. اگر در هر کدام از این‌ها تعلل پیش آید روند افزایش مطالبات وجود خواهد داشت.

مصطفی‌پور با بیان اینکه سه بررسی اساسی در خصوص متقاضیان تسهیلات باید انجام شود اضافه کرد: اول از همه فرد متقاضی باید حتما سرمایه اولیه داشته باشد و باید تا ۵۰ درصد یک طرح آورده خودش باشد بعد تسهیلات بگیرد. اگر این اتفاق بیافتند طرح به نتیجه می‌رسد زیرا مجری طرح به خاطر آورده خود دلسوز طرحش است. اما اگر با رابطه ۹۰ یا ۱۰۰ درصد طرح را از تسهیلات بانکی استفاده کند دیگر آن اهتمام لازم را که طرح را به اجرا بگذارد ندارد و سعی می‌کند پول را در جاهایی مصرف بکند که قبلا مورد مطالعه بانک قرار نگرفته است.

نکته دوم اینکه باید شخصیت متقاضی تسهیلات بررسی شود و شخصی که تخصص و سابقه‌اش در کار مشخص نیست و به صورت یکباره برای دریافت تسهیلات چند میلیاردی و با رابطه اقدام به اینکار می‌کند باید دقت بیشتری شود، زیرا احتمال معوق شدن آن بسیار زیاد است. سوم بررسی‌های اقتصادی روی طرح‌ها باید به درستی انجام شود زیرا سرمایه‌گذاری باید در جایی انجام شود که بازدهی داشته باشد و در بخش‌هایی که اشباع شده یا ریسک بالایی دارد، یا بخش‌هایی که عوامل برون‌زا روی آن اثرگذار است مانند عوامل تحریم، این‌ها باید به درستی بررسی و مدیریت شود و به بهترین طرحی که تمام شرایط را دارد تسهیلات داده شود تا بدین شکل ریسک معوق شدن تسهیلات طرح‌ها کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه هر چه مطالعات و تحقیقات ناقص باشد و عوامل غیرکار‌شناسی در آن دخیل یا ضعف مدیریتی در پرداخت تسهیلات وجود داشته باشد احتمال معوق شدن تسهیلات افزایش می‌یابد، گفت: هیچ معوقی بوجود نمی‌آید مگر اینکه عوامل آن وجود داشته باشد و هیچ معوقه‌ای وصول نمی‌شود مگر اینکه عوامل آن فراهم شود.

مدیرعامل سابق بانک قرض الحسنه مهر ایران با اشاره به اینکه برای وصول معوقات، بانک‌ها باید مرکزی را تشکیل دهند اظهار کرد: بدین صورت پرونده به پرونده دلایل معوق شدن مطالبات بررسی می‌شود و بر اساس شرایط هر پرونده راه‌کاری در نظر گرفته می‌شود و مطالبات وصول خواهد شد.


اینکه بخواهیم وثایق یک تسهیلات گیرنده را به اجرا گذاشته و مثلا فرد را راهی زندان کرده و بعد تملک شرکت یا کارخانه ورشکسته‌ای را به عهده بگیرد که قادر به مدیریت آن نیست، این راهکار نیست؛ در واقع باید مشکلات طرح‌ها بررسی شود و مشکل را برطرف کرد و از معوقات جدید جلوگیری کنند.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: