کد خبر: ۷۴۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸

حسین خدنگ

روزنامه نگار

در شرایطی که درآمدهای ارزی حاصل از نفت با ریسک مواجه است ارز حاصل از صادرات کالاهای غیر نفتی و خدمات فنی و مهندسی یکی راهکارهای جایگزین تامین منابع ارزی کشور است که می تواند در شرایط تحریم که دست دولت و شرکت های دولتی بسته است به کمک اقتصاد کشور بیاید.

در شرایط کنونی که دشمن از طریق اخلال در بازار ارز و ایجاد جنگ روانی در پی ضربه زدن به کشور است نباید شرایط به گونه ای رقم بخورد که بازار ارز با التهاب مواجه شود.

لازمه آرامش این بازار بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد و تامین نیازهای ارزی بازار است. این در حالی است که در یکسال اخیر و با افزایش چشمگیر قیمت  ارز در بیشتر موارد این ارز به کشور بازنگشته و زمینه را برای بروز مشکلات مهیا کرده است.

آن گونه که آمارها می گویند بیش از 70 درصد از ارزهای حاصل از صادرات این روزها به چرخه اقتصاد باز نمی گردد. متاسفانه اختلاف چشمگیر قیمت ارز دولتی و آزاد در بازارسبب شده تا برخی از صادرکنندگان دلارهای حاصل از صادرات خود را به کشور وارد نکنند و همین امر دولت را برای تامین نیازهای ارزی واردکنندگان به چالش بکشد. این اتفاق که ریشه در عدم شفافیت فضای اقتصادی، گیر افتادن بخش خصوصی در بوروکراسی اداری و البته رانت خواری برخی از وابستگان به شرکت های خصولتی دارد سبب شده تا بانک مرکزی با ابلاغ دستورالعمل های متعدد تلاش کند با اصلاح چرخه بازگشت ارز صادراتی هم حقوق صادرکنندگان را تضمین کند و هم منابع ارزی برای واردات نیازمندی های کشور را تامین نماید. موفقیت این طرح که می تواند پادزهری برای زهرتحریم در کشور باشد البته مستلزم شفافیت مالی، اعتماد بخش خصوصی و نظارت بر خصولتی هاست تا از این پس منابع حاصل از صادرات در جامعه تزریق شود و التهابی در بازار ارز به وجود نیاید.

 

آخرین اخبار