کد خبر: ۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۲
ابراهيم احمدی در گفتگو با تجارت:
رييس قطعه سازان استان اصفهان گفت: در همه جای دنيا بانك های خصوصی و دولتی در جهت پرداخت تسهيلات به خودروسازان فعاليت می كنند و بيمه های كلانی حامی اصلی آن ها به شمار می روند، اما در كشور ما چنين رخدادی وجود ندارد.
به گزارش تجارت آنلاین، در اين چند ماهه نوسانات بازار خودرو به سمتي حركت كرد كه توانست در مدت زمان كوتاهي تمام تلاش هاي چند ساله خودروسازان را براي مقابله با مشكلات موجود را هدر دهد.

چنانكه در اين رابطه خودروهاي چيني بلاخره توانستند در بين خودروهاي داخلي كشورمان جاي باز كنند و تمام شرايط را براي آن آمده سازند كه تضعيف صنعت خودرو سازي كشورمان طي چند سال آينده ضربه سنگيني را متحمل شود.

طوريكه تحريم هاي اقتصادي و عدم برنامه ريزي مناسب در كنار نبود نظارت صحيح موجب اين اتفاقات شده است.

در همين رابطه به سراغ ابراهيم احمدي رييس قطعه سازان استان اصفهان رفتيم كه در خصوص مشكلات به وجود آمده در بازار خودرو از او سوالاتي داشته باشيم. هرچند او معتقد است كه عدم درست عرضه و تقاضا در بازار خودرو موجب مشكلاتي از قبيل افزايش قيمت شده است، اما از ورود خودروهاي چيني ابراز گلايه بسيار دارد.

با توجه به نوسانات شكل گرفته در دو ماه اخير در بازا خودرو فكر مي كنيد دليل اينكه برخي از كارشناسان و نمايشگاه داران ابراز مي دارند كه رونق در بازار خودرو شكل گرفته است چيست؟

مهمترين دليل آن افزايش توليد و عرضه خودرو در بازار بوده است كه توانسته نيازهاي جامعه را تا حدودي تامين كند و نشان ده كه  عرضه و تقاضا نقش اساسي در كاهش قيمت خودرو داشته است.

در اين بين ممكن است برخي از خودرو سازان با مشكلاتي مواجه شده باشند كه آن هم در ليزينگ خودرو بوده است اما مي توان به اين خصيصه توجه داشت؛ چراكه آن ها براي دريافت سود اقدام به ليزينگ خودرو مي كنند، اما با توجه به اينكه قيمت خودرو در بازارهاي داخلي افزايش يافته بود با افزايش عرضه در بازار خودرو توانستيم قيمت خودرو را كاهش دهيم.

تبعات اين معضل در بازار چه بود؟

همان طور كه عرض كردم مشكل در ليزينگ خودرو براي خودرو سازان بوده و از طرفي ديگر مشكل نوسانات بازار خصوصا در حوزه افزايش قيمت و كاهش به يك باره آن موجب تضرر براي بسياري از توليد كنندگان و خريداراني شد كه خودروهاي خود را از نمايندگي ها خريداري كرده اند كه قيمت بالايي داشته و اكنون بايد كاهش قيمت را ببينند در صورتي كه ممكن است نمايندگي ها اقدام به پرداخت مابه التفاوت آن نكنند. با اين وجود فشار به جامعه افزايش يافته و همين امر حتي نشان داد كه خودروسازي كشورمان در حال زمين خوردن خواهد بود.

آيا در اين بين محاسني هم وجود دارد؟

چراكه نه؛ يكي از بزرگترين محاسن آن از بين رفتن و در مواردي كاهش فاصله بين قيمت نمايندگي ها و بازار آزاد بود كه سبب شد تا قيمت خودرو را كاهش دهد. هرچند اين فاصله وجود دارد اما حداقل آن، اين است كه بازار اكنون تكان خورده و مي توان به آينده آن اميدوار بود.

در همين راستا بايد ابراز شود كه افزايش قيمت خودرو در صورتي رخ داد كه تمام مشكلات به عرضه و تقاضا ختم مي شد و همين امر براي توليدات داخلي ما مشكلاتي از قبيل نبود خودرو مناسب در جهت تامين نيازهاي مردمي و افزايش قيمت را در بر داشت.

با اين حصول اكنون در پاركينگ ايران خودرو، هيچ خودرويي وجود ندارد و اين عرضه مناسب توانست از قيمت خودرو بكاهد.

براي آنكه ديگر با اين نوسانات مواجه نشويم چه راهكاري را ارايه مي كنيد؟

ببينيد در همه جاي دنيا بانك هاي خصوصي و دولتي در جهت پرداخت تسهيلات به خودروسازان فعاليت مي كنند و بيمه هاي كلاني حامي اصلي آن ها به شمار مي روند، اما در كشورما چنين رخدادي وجود ندارد.

اگر دقيق تر نگاهي بي اندازيم متوجه مي شويم كه شركت هاي ايران خودرو و سايپا كه از حمايت هاي دولتي برخوردار هستند، اما اكنون به نقطه اي رسيده اند كه حتي دولت با وجود فشارهاي تحميلي به آن ها كمك چنداني نمي كند.

همين چند سال اخير بود كه فشارهاي اقتصادي شركت ايران خودرو را تا مرز  ورشكستگي سوق داد اما با اين وجود هنوز دولت نتوانسته با حمايت هاي مالي و تسهيلاتي خود، بخش قابل توجهي از مشكلات آن ها را بكاهش دهد.

اين نكته را هم نبايد از ياد برد كه فشار به شركت ايران خودرو در زمان ورشكستگي با حمايت دولت رفع شد، اما منظور من حمايت همه جانبه دولتي ها از كل صنعت خودروسازي كشورمان است كه اين صنعت زير يوق خودروهاي چيني قرار گرفته است.

اينكه شركت سايپا اكنون با خودروسازان چيني وارد تعامل شده چه قدر مي تواند به نفع خودروسازي كشورمان باشد؟

من اصلا چنين چيزي اعتقاد ندارم؛ چراكه خودروهاي چيني از هيچ امكاناتي برخوردار نيستند و قدرت رقابت با خودروهاي ما را ندارند.

البته اين را هم بگويم كه خودرهاي وارداتي از چين چنين مشكلاتي دارند نه خودروهايي كه در كشور آن ها در حال توليد هستند. با اين حال خودروهايي وارداتي چيني نه تنها قدرت مشخصه اي ندارند؛ بلكه ورود آن ها به بازار خودروي كشورمان به منزله تضعيف خودرو سازي داخلي مان است كه برخي از عوامل دست به دست هم داده است تا چنين معضلي شكل بگيرد.

پس چرا شركت سايپا با چيني ها وارد تعامل يك ميليارد دلاري شده است؟

تنها يك دليل دارد و آن هم افزايش كالاي مورد نياز در سبد عرضه شركت سايپاست. شما ببيند اكنون سايپا چند نوع خودرو در حال توليد دارد. به غير از پرايد و تيبا آيا خودروي ديگري توليد مي كند.

پس تمام دليل تعامل و مشاركت سايپا با خودروسازان چيني خالي بودن سبد عرضه آن هاست كه با واردات خودروهاي چيني بايد بگويم كه ضربه سنگيني به بدنه صنعت خودروسازي كشورمان وارد خواهد شد.

هر چند براي توليد و افزايش تيراژ خودرو احتياج به زمان است، اما همين زمان مي تواند ورود چيني ها را در عرصه خودروسازي كشورمان را افزايش دهد و ديگر خودروسازان نتوانند به رفع مشكلات ادامه دهند.


گزارش از ميلاد شويكلو


انتهای پیام/
برچسب ها: عرضه ، خودرو ، کاهش ، قیمت
نام:
ایمیل:
* نظر: