کد خبر: ۷۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸
ربیعی:
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه دولت با تدبیر ویژه به مبارزه با فقر سلامت، آموزشی و غذایی پرداخته، راهکارهای رفع فقر تامین آینده، تامین اجتماعی و فقر مسکن را اعلام کرد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، علی رییعی امروز در دومین روز همایش اقتصاد ایران، یکی از مشخصات اقتصاد ایران را پایین بودن سرمایه اجتماعی دانست و با بیان اینکه امروز با مشکل مهم هنجارهای مرتبط با اعتماد و نهادهای اعتمادساز مواجه هستیم، افزود: برای افزایش اعتماد عمومی در جامعه نیاز به سیاست های رفاهی منظم داریم و یکی از خصوصیات دولت تدبیر و امید داشتن سیاست های رفاهی منظم است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پژوهشی که در سال 91 درباره اعتماد مردم به دولت و نظام سیاسی کشور انجام داده بود، افزود: در این بررسی اعتماد به دولت و نظام سیاسی متفاوت بود، اعتماد به دولت پایین بود که این اتفاق مناسبی برای سیاستگذاران توسعه نیست. جامعه ای که در آن اعتماد مردم به دولت پایین باشد با دشواری ها و چالش های فراوانی روبرو خواهد بود و برای برون رفت از بی اعتماد ی مردم به دولت، باید در حوزه یارانه و سیاست های انقباضی نظیر مالیات و واردات تصمیمات دشواری گرفته شود.

وی تاکید کرد: هیچ سیاستی نباید ضعیفان جامعه را ضعیف تر کند و فقرا را به دهک های پایین تر بکشاند و همچنین برای ایجاد امید به آینده و براساس تئوری انتظار، امید افراد به آینده باید افزایش یابد. در این بین قصد ندارم نگاه نقادانه ای نسبت به گذشته مطرح کنم اما نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم.

ربیعی یکی از پایه های سیاست های رفاهی منسجم را دوری از سیاست رفاهی صدقه ای دانست و گفت: متاسفانه باید به وجود فقر اخلاقی و تاثیرات منفی آن در جامعه اشاره کنم و اینکه با در پیش گرفتن سیاست رفاهی منسجم در جامعه می توان فقر اخلاقی را کاهش داد.

وی با اعلام اینکه پایه سیاست های رفاهی منسجم در جامعه با طرح هایی نظیر طرح سلامت آغاز شده و باید درنظرداشته باشیم که سیاست های رفاهی منسجم نباید تبعیض آمیز ، همراه با ریخت و پاش و توده ستایانه باشد. چنانچه سیاست رفاهی درستی اتخاذ نشود مجددا اعتماد اجتماعی فرو خواهد ریخت، متاسفانه امروز عده ای سیاست های رفاهی را هزینه قلمداد می کنند اما باید بدانیم که سیاست های رفاهی منسجم نه تنها هزینه نیست بلکه می تواند درآمدهای فراوانی هم در پی داشته باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: سیاست های منسجم رفاهی هزینه خلق نظام اعتماد، توانمندسازی جامعه، ایجاد اعتماد و افزایش امید به آینده در مردم خواهد بود و اعتماد تنها کشاندن مردم پای صندوق های رای نیست بلکه باید اعتماد آنان را به دولت افزایش داد. ایجاد سیاست های رفاهی منسجم هزینه های جانبی اقتصادی را در جامعه کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: با سیاست رفاهی منجسم، هدفمند، غیرسیاسی، غیرپوپولیستی و ایجاد گفتگوی اجتماعی می توان تصمیمات بزرگ درجامعه گرفت و با افزایش اعتماد اجتماعی و جراحی های اقتصادی به نوعی به نشاط اجتماعی ارزشمند دست یافت.

ربیعی با تاکید بر اینکه رسیدگی به کودکان بازمانده از تحصیل، معتادان، زنان آسیب پذیر و سایر آسیب های اجتماعی موضوعاتی هستند که باید با مشارکت مردم حل شوند، افزود: دولت یازدهم چهار سیاست اقتصادی، خارجی، اجتماعی و رفاهی را در سرلوحه کارهای خود قرار داده که سیاست های اجتماعی و رفاهی فصل ممیز آن با گذشته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه دولت با تدبیر ویژه و هزینه به موضوع فقر سلامت، فقر آموزشی و فقر غذایی پرداخته است، فقر تامین آینده، تامین اجتماعی و فقر مسکن را از دیگر فقرهای موجود دانست و راهکارهای لازم برای رفع آنها را اعلام کرد.

وی تصریح کرد: شورایعالی رفاه بعد از 8 سال فعالیت خود را آغاز کرده و مسائل مطرح شده در آن شورا در حال پیگیری است. افزایش مشارکت مردم در قالب یک سیاست رفاهی منسجم در حال پیگیری است و براساس دستور رئیس جمهور از چند روز آینده حضور خیریه ها و مشارکت مردم پررنگ تر خواهد شد. دنبال کردن سیاست اخلاقی از دیگر برنامه هایی است که زیرمجموعه سیاست های رفاهی به شمار می رود. گفتمان سیاست رفاهی منسجم مبتنی بر توانمند کردن مردم با پاک نکردن صورت مسئله از آسیبهای اجتماعی را در شورای عالی رفاه پیگیری می کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار