کد خبر: ۷۵۱۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲

حسین خدنگ

روزنامه نگار

در 36 ساعت گذشته بازار ارز از نوسانات قیمت دلار شوکه شده و هر ساعت قیمتی متفاوت برای دلار در صرافی ها، رسانه ها و سایت های خبری منتشر شده است. روند کاهشی قیمت دلار البته از یکی دو هفته گذشته آغاز شده و قیمت دلار را از کانال 16 هزار تومان به مرز 13 هزار تومان رساند. این روند کاهشی در حالی اتفاق می افتد که انتشار خبرهای سیاسی و بالا گرفتن تنش میان ایران و امریکا حتی نتوانست باعث بالاترین دماسنج قیمت ها در بازار ارز شود و بازار در روزهایی که خبرهای سیاسی ملتهبی منتشر می شد آرام بود.

این روند اما در یکی دو روز گذشته به صورتی شوک آور و محسوس شتاب گرفت و از شامگاه روز یکشنبه قیمت دلار به طرز عجیبی سقوط کرد. سقوط قیمت دلار که از میانه کانال 14 هزار تومان آغاز شده بود ظهر روز دوشنبه به کانال 13 هزار تومان سقوط کرد تا قیمت دلار کاهشی بیش از 500 تومان را در طول چند ساعت تجربه کند. این اتفاق که برخی آن را ناشی از تزریق گسترده درهم از طریق بازار دوبی عنوان می کردند سبب شد تا بسیاری از دلالان و صرافان به صف فروشندگان دلار بپیوندند. افزایش عرضه دلار هم سبب شد تعادل بازار به هم بخورد و برخی از معامله گران از ترس سقوط قیمت به زیر 13 هزار تومان از صبح دوشنبه برای ساعتهایی دلار را به حراج بگذارند و در به در دنبال خریدار بگردند. این در حالی است که کاهش معاملات به خاطر ماه مبارک رمضان هم مزید بر علت شده بود تا شایعه پیش بینی چشمگیر سقوط قیمت دلار بازار را فرا بگیرد. این اتفاق البته پای برخی خریداران عمده را به بازار باز کرد تا از این شرایط سود جسته و دلارهای ارزان را بخرند.

اما آنچه در این میان عجیب بود رشد دوباره قیمت دلار از بعد از ظهر سه شنبه و بازگشت آن به کانال 14 هزار تومان بود تا زمزمه مخالفت برخی عوامل تاثیرگذار در بازار ارز از جمله دولت و بانک مرکزی با کاهش بیشتر قیمت دلار شنیده شده و دماسنج قیمت ها در بازار دلار دوباره افزایشی شود و به قیمت بالای 14 هزار تومان برگردد. باید تاکید داشت این بازی عجیب در بازار که سبب شد تا دلار در عرض چند ساعت نوسانی بیش از 500 تومان را تجربه کند نشانه خوبی نیست و می تواند در صورت ادامه بازار را بی ثبات کرده و تاثیری منفی بر اقتصاد بگذارد. بی شک امروز اقتصاد ایران بیش از دلار ارزان به دلار با ثبات نیاز دارد و این مساله مهمترین عامل در سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای رونق کسب و کارهاست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار