کد خبر: ۷۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس در گفتگوی اختصاصی با تجارت آنلاین تشریح کرد؛
در شرایطی که در تحریم قرار داریم و می بایست همه چیز در خدمت نظام باشد تا بتوانیم از پیچ تحریم ها عبور کنیم، عده ای فرصت طلب بدون آنکه اهمیتی به منافع ملی بدهند، برای خودشان کیسه دوختند و یک شبه ره صدساله را طی کردند.

فساد؛ موریانه اقتصاد

گروه اقتصاد کلان - کوروش شرفشاهی: در شرایطی که در تحریم قرار داریم و می بایست همه چیز در خدمت نظام باشد تا بتوانیم از پیچ تحریم ها عبور کنیم، عده ای فرصت طلب بدون آنکه اهمیتی به منافع ملی بدهند، برای خودشان کیسه دوختند و یک شبه ره صدساله را طی کردند. از آنجا که قیمت ها غیر قابل کنترل شده بود و قیمت ارز نیز دایم رو به افزایش بود، بانک مرکزی ارز دولتی را تعریف کرد و برای برخی کالاهای خاص و اساسی، ارز ویژه ای تعریف کرد اما بسیاری از کسانی که ارز دولتی گرفتند، بدون آنکه به تعهد خود عمل کنند، همان کالاها را در بازار آزاد عرضه کردند که نمونه آن را می توانیم در کاغذ، گوشی تلفن همراه و بسیاری کالاهای اساسی مراجعه کنیم. اکنون دولت متوجه عملکرد این سواستفاده کنندگان شده و البته برخی از این افراد بازداشت و محاکمه شده اند، اما هنوز هم مبالغ هنگفتی از ارز دولتی وارد چرخه اقتصادی کشور شده و به جای آنکه بازار را کنترل کند، جیب عده ای فرصت طلب را پر کرده که باعث بی اعتمادی مردم به دولت شده است. رهبر معظم انقلاب بارها در باره ضرورت مبارزه با فساد داد سخن داده اند و بر این مهم اصرار ورزیده اند از جمله در تیرماه سال گذشته بیان فرمودند: « ما باید برخورد کنیم بعد برخورد را به مردم بگوییم... بگوییم این کار اتفاق افتاد؛ این خوب است، این درست است... در همین چیزهایی که شرکتهای صوری‌ای که درست کردند و آمدند به‌عنوان اینها ارز گرفتند، دستگاه امنیتی باید دنبال کند، فعال باشد، اینها را شناسایی کند... برخورد جدی بکنید، مردم استقبال می کنند از این برخورد». بر این اساس چنانچه این رهنمود مقام معظم رهبری به مرحله عمل برسد می توان اعتماد از دست رفته را احیا کرد و گرنه فساد همچون موریانه پیکر اقتصاد و مملکت را نابود خواهد کرد. در این رابطه با حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط کریم و سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت و گو کردیم که در ادامه آمده است.

  • استمرار در مبارزه با فساد

حجت الاسلام حسن نوروزی با اعلام اینکه یک اصل مبارزه با فساد در همه کشورها وجود دارد و در همه زمینه های مدیریتی، اقتصادی، قضایی و... اجرایی می شود گفت: مبارزه با فساد باید مستمر باشد و حراست ها، بازرسی ها، کمیسیون اصل 90 ، سازمان بازرسی و دادستانها باید مبارزه با فساد را به عنوان یک اصل اساسی در دستور کار خود قرار دهند. وی با ابراز تاسف از اینکه فساد در کشور ما نیز مانند همه کشورها وجود دارد گفت: به عنوان مثال در کشور ما عده بسیاری ارز نیمایی برای واردات و صادرات گرفتند اما در هر دو مورد فساد را شاهد بودیم. بدین معنا که با ارز دولتی کالا صادر کردند اما ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد کشور باز نگرداندند و عده ای نیز با ارز دولتی کالا وارد کردند اما به قیمت آزاد عرضه کردند و باعث دامن زدن به گرانی شدند. نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه 30 میلیارد دلار ارز دولتی به قیمت ارز امروز حدود 400 هزار میلیارد تومان می شود گفت: متاسفانه عده ای سودجو از فرصت آشفته بازار سواستفاده کردند و معلوم نشد این ارز به کجا رفت. تصور کنید که عده ای کالای داخلی را صادر کردند و ارز را بازنگرداندند و عده ای نیز ارز دولتی گرفتند و به چندین برابر قیمت در بازار عرضه کردند که هر دو نوع آن فساد است و تاوان این سودجویی را مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر دادند. وی خواستار نظارت دولت ، بازرسی ریاست جمهوری، بازرسی کل کشور و دادستانها بر فسادهایی که اتفاق می افتد شد و گفت: قوه قضاییه به دقت رسیدگی کرده و حتی شاهد بودیم که برخی موارد مفسدان اقتصادی محاکمه و اعدام هم شدند، اما متاسفانه کفایت نمی کند.

  • عدالت گمشده مبارزه با فساد

نوروزی با تاکید بر اینکه در مملکت 80 میلیون نفری، دلارهای چند نرخی بستر فساد برای عده ای خاص شده است گفت: این در حالی است که ورود نزدیکان و بستگان مسوولان مانند برادر رییس جمهور یا برادر معاون اول رییس جمهور در فساد بر حساسیت مساله می افزاید و همین امر می طلبد که مبارزه با فساد جدی تر، بدون تبعیض و عادلانه تر باشد. وی با تاکید بر اینکه فساد، فساد است و مبلغ آن مهم نیست گفت: اینکه برخی اعلام کنند رقم فساد اهمیت دارد، درست نیست، بلکه هر عددی که باشد نیازمند برخورد است. امروزه برخی اعلام می کنند که فساد یک میلیارد یا 500 میلیارد دیگر اهمیت ندارد و به دنبال فسادهای کلان هستند، در صورتی که فساد هر عددی باشد، فساد است و باید با آن برخورد شود. سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی با اعلام اینکه حکم رشوه بالای 20 هزار تومان انفصال از خدمات دولتی است و مجازات دارد گفت: باید با فساد بدون چشم پوشی برخورد شود و فرقی نمی کند که آدم فاسد آیت الله زاده باشد یا برادر رییس جمهور، دختر وزیر یا فرزند مسوول طراز اول کشور، باید جلوی خلاف و خلافکار گرفته شود و به نوعی با آنها برخورد شود که برای دیگران درس عبرت باشد.وی از فساد در برخی نهادهای دولتی خبر داد و گفت: در برخی دستگاهها خلاف زیاد است و وزرا یا مسوولان نیز به محض آنکه می خواهند افرادی را جا به جا کنند، آن افراد مورد دار خودشان را به نمایندگان مجلس پناهنده می کنند و متاسفانه سواستفاده از برخی نمایندگان طیف های تدبیر و امید بسیار بیشتر است و تاسف آورتر اینکه با توسل به نمایندگان، خودشان را نجات هم می دهند.ابقای خلاف کار، خلاف است نوروزی با اشاره به اینکه مدیران کل بسیاری را سراغ دارم که قرار بوده از سوی وزرا و مسوولان ارشد برکنار شوند اما به برخی نمایندگان طیف های تدبیر و امید وابسته و خلاص شده اند گفت: چرا این اتفاق می افتد؟ اکنون مدیران کل بسیاری هستند که وزرا می خواهند این افراد را برکنار کنند و آنها به برخی نمایندگان متوسل و ابقا می شوند. وی با اعلام اینکه متاسفانه برخی مدیران کل برای آنکه پست خود را حفظ کنند به نمایندگان متوسل می شوند و گاهی صله ای هم به نمایندگان می دهند تا خودشان را نجات دهند گفت: این رفتار خلاف است که هم آن نماینده، هم وزیر و هم مدیر کل خلاف می کند. سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس افزود: متاسفانه این موارد بسیار زیاد است. از دولت مجلس و قوه قضاییه درخواست می کنم بدون مماشات و تساهل با این امر مذموم مبارزه کنند و به هیچ کس رحم نکنند. خیال نکنند که اگر مسوولی خطاکار و خلاف کار است، چون وابسته به فلان حزب یا جریان است، باید از او حمایت کرد.

وی با اعلام اینکه عده ای گمان می کنند برخورد با فلان مفسد به زیان اسلام و نظام است چون وابستگی به برخی جریانات و افراد دارد گفت: این طور نیست و فساد از سوی هر کسی صورت بگیرد، باید به صورت جدی با آن برخورد شود.

 
برچسب ها: فساد ، اختلاس ، فساد مالی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار