کد خبر: ۷۵۱۸۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵

آرمان- حمید شجاعی: هفته اول خرداد انتخابات هیأت رئیسه مجلس در سال چهارم و پایانی است و در این راستا فراکسیون‌های مختلف با لابی‌گری و رایزنی در حال به صف کردن کاندیداهای خود برای تصاحب کرسی‌های 12گانه هیأت رئیسه هستند. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد ولایی‌ها و مستقلین در باب رئیس روی ابقای لاریجانی به توافق رسیده‌اند و اختلافات بر سر نواب رئیس است، اما فراکسیون امید مجدانه در تلاش است تا در سال پایانی بتواند با لیست مستقل محمدرضا عارف را بر صندلی ریاست بنشاند و سایر ارکان را نیز از آن خود کند. باید دید در شرایط فعلی که به‌نظر می‌رسد اکثریت مجلس موافق ادامه کار با هیأت رئیسه فعلی است، لاریجانی و یارانش در هیأت رئیسه باقی خواهند ماند یا صندلی خود را به یکی از فراکسیون‌های مجلس تقدیم خواهند نمود.

رقابت یا ائتلاف؟

کمتر از 10روز دیگر اجلاسیه چهارم مجلس دهم برگزار خواهد شد که طی آن شاهد انتخابات هیأت رئیسه مجلس در سال پایانی عملکرد خود خواهیم بود. لذا در این راستا همه فراکسیون‌های سیاسی مجلس در تکاپو برای حضوری بهتر و اعلام لیست کاندیداهای خود برای تصاحب کرسی‌های هیأت رئیسه هستند. هر چند رقابت اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و مستقلین مجلس طی سه سال گذشته با فراز و فرودهایی همراه بوده، اما اکنون همه منتظر 5خرداد هستند که ببینند این بار صندلی‌های 12گانه هیأت رئیسه بهارستان از آن چه کسانی خواهد بود. در این راستا 2 رویکرد مطرح می‌شود. نخست؛ اینکه فراکسیون‌های مجلس بر سر همین هیأت رئیسه فعلی، یعنی ریاست علی لاریجانی و نایب رئیسی مسعود پزشکیان و علی مطهری و سایر ارکان هیأت رئیسه ائتلاف کرده و به توافق برسند که این رویکرد با توجه به شرایط فعلی محتمل است. دوم اینکه فراکسیون‌های مجلس برای تصاحب کرسی‌های هیأت رئیسه هر کدام به صورت مستقل لیست جداگانه بدهند. مثل وقتی که فراکسیون‌ها به هماوردی با یکدیگر پرداختند و در میان رقابت امیدی‌ها، مستقلان و ولایی‌ها لاریجانی نتوانست اکثریت آرا را کسب کند و آرای عارف از وی بیشتر شد. گرچه در پایان بازهم لاریجانی به ریاست رسید. با این حال سیگنال‌ها اینگونه نشان می‌دهند که مستقلین حامی وضع موجود مجلس هستند و تلاششان برای ابقای لاریجانی و هیأت رئیسه فعلی است. اما امیدی‌ها و ولاییون خواهان تغییر وضع موجود هستند. بدین نحو که اصولگرایان مجلس درصدد انتشار لیست جدا با ریاست حاجی‌بابایی هستند و اصلاح‌طلبان نیز به لیستی جداگانه به ریاست عارف می‌اندیشند. هر چند که اگر رقابتی نیز صورت بگیرد بازهم طبق سنوات گذشته میان عارف و لاریجانی خواهد بود؛ چرا که حاجی‌بابایی از سبد رایی مشخص در حدود 50 تا 60 رای برخوردار است و حضور وی صرفا گرم کننده تنور انتخابات هیأت رئیسه خواهد بود. البته در کنار این تحلیل‌ها نباید از این مساله نیز ساده بگذریم که احتمال بالایی دارد مستقلین با ولایی‌ها بر سر ریاست مجدد لاریجانی بر خانه ملت ائتلاف کنند. در همین راستا حتی گفته شده که حاجی بابایی انصراف داده است، اما با این وجود نامش همچنان در لیست ولایی‌هاست. به هر حال در صورت ائتلاف روی لاریجانی باید دید ترکیب و آرایش سایر ارکان هیأت رئیسه به‌خصوص نواب رئیس چگونه پیش خواهد رفت.

گزینه قطعی

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی از برگزاری جلسه شورای مرکزی فراکسیون برای بررسی نحوه ورود و گزینه‌های احتمالی در انتخابات هیات رئیسه آخرین سال دوره کاری مجلس دهم خبر داد. ایسنا نوشت؛ مهرداد لاهوتی اظهار کرد: شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی صبح سه‌شنبه(امروز) در جلسه‌ای درباره‌ نحوه ورود چارچوب‌ها و گزینه‌های احتمالی انتخابات هیات رئیسه تصمیم‌گیری می‌کند. جلسه مجمع عمومی فراکسیون هم در روز یکشنبه (۵ خرداد) برای اعلام لیست نهایی فراکسیون تشکیل می‌شود. نماینده لنگرود تاکید کرد: گزینه قطعی فراکسیون درباره‌ ریاست بر مجلس، آقای لاریجانی است و فراکسیون قرار است درباره سایر ارکان هیات رئیسه تصمیم‌گیری کند. ما هنوز در این باره به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری دست پیدا نکرده‌ایم.

عارف قطعا شرکت می‌کند

یک نماینده تهران در مجلس، با اشاره به آخرین تصمیمات فراکسیون امید برای انتخابات هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: در فراکسیون جلساتی در این زمینه تشکیل شده است که در مجموع باید گفت آقای عارف قطعا در انتخابات هیات رئیسه شرکت می‌کند. فارس نوشت، مصطفی کواکبیان گفت: صحبت شده است که اگر آقای عارف نیامد هم من در انتخابات هیات رئیسه مجلس شرکت کنم و اعضای فراکسیون حمایت کامل داشته باشند ولی آقای عارف شرکت خواهند کرد.

انتشار لیست نمایندگان ولایی

فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی لیست احتمالی‌اش برای ترکیب هیات‌رئیسه جدید پارلمان را اعلام کرد. تسنیم نوشت؛ یکی از فراکسیون‌های فعال سیاسی در مجلس، فراکسیون نمایندگان ولایی است که این فراکسیون تاکنون در جلساتی که برگزار کرده، حمیدرضا حاجی‌بابایی را به عنوان رئیس و محمدحسین فرهنگی و عبدالرضا مصری را نیز به ترتیب به عنوان گزینه‌های این فراکسیون برای نواب اول و دوم برگزیده است. البته این فراکسیون، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، احمد امیرآبادی‌فراهانی، اکبر رنجبرزاده و اسد‌ا... عباسی نیز به عنوان گزینه‌های این فراکسیون برای دبیران هیات ‌رئیسه مجلس در سال آخر مجلس دهم انتخاب شده‌اند. طبق گفته برخی اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی گزینه‌های این فراکسیون که در لیست مذکور آمده، هنوز نهایی نیست و در جلسه سه‌شنبه 31اردیبهشت (امروز)، با حضور تمامی اعضا نهایی می‌شود و قطعی شدن این لیست منوط به رأی اکثریت اعضای فراکسیون است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار