کد خبر: ۷۵۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
ارزیابی های تجارت از یک ابزار مهم مالیاتی نشان می دهد؛
روز گذشته در حاشیه شورای گفت و گوی وزیر امور اقتصادی و دارایی از اقدام برای اجرایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد. فرهاد دژپسند گفت: طرح مالیات از عایدی از سرمایه جزئی از کار گسترده ای است که در دست اجرا داریم.

مهار سوداگری با مالیات بر عایدی سرمایه

گروه اقتصاد کلان: مالیات بر عایدی سرمایه یکی از مهم ترین روشهای اتخاذ شده در کشورهای دنیا برای جلوگیری از فعالیتهای سوداگرانه، بازتوزیع درآمد و ثروت در جامعه و انسجام بخشی در بازار داراییها به نفع عموم جامعه است. بسیاری از فعالان اقتصادی موافق این مدل مالیاتی به خصوص برای بازارهای مسکن نیستند تا بتوانند بیشترین نفع را از نوسانات شدید قمیتی ببرند. در حال حاضر به دلایل متعدد بازارهایی همچون مسکن، خودرو، ارز و سکه ونظایر آن با تلاطم قیمتی ناشی از سوداگری و دلالی روبرو است که مالیات بر عایدی سرمایه میتواند در این بازارها بازدارنده باشد.

روز گذشته در حاشیه شورای گفت و گوی وزیر امور اقتصادی و دارایی از اقدام برای اجرایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد. فرهاد دژپسند گفت: طرح مالیات از عایدی از سرمایه جزئی از کار گسترده ای است که در دست اجرا داریم. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری تسنیم، فرهاد دژپسند در حاشیه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی افزود: البته این کار باید به گونه ای انجام شود که انگیزه منفی ایجاد نکند. وی گفت: یک سری فعالیت های اختلال زا داریم که به واسطه آن جاذبه هایی ایجاد می شود و منابع به سمت آن می رود. دژپسند افزود: باید با وضع مالیات مانع از ایجاد اختلال در فعالیت های اقتصادی شد. وی گفت: در آینده نزدیک این پیشنهاد از طرف وزارت اقتصاد ارائه می شود.

جلوگیری از فعالیتهای سوداگرانه

مالیات بر عایدی سرمایه یکی از بهترین روشهای اتخاذ شده در کشورهای دنیا برای جلوگیری از فعالیتهای سوداگرانه، بازتوزیع درآمد و ثروت در جامعه و انسجام بخشی در بازار داراییها به نفع عموم جامعه است. به گزارش مشرق، بسیاری از فعالان اقتصادی موافق این مدل مالیاتی به خصوص برای بازارهای مسکن نیستند تا بتوانند بیشترین نفع را از نوسانات شدید قمیتی ببرند. در حال حاضر به دلایل متعدد بازارهایی همچون مسکن، خودرو، ارز و سکه ونظایر آن با تلاطم قیمتی ناشی از سوداگری و دلالی روبرو است که مالیات بر عایدی سرمایه میتواند در این بازارها بازدارنده باشد. نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در دنیا چقدر است

مالیات بر عایدی سرمایه در سایر کشورها

طبق پژوهش انجام شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، وضعیت نرخ مالیات بر عایدی سرمایه کشورهای OECD (بالغ بر ۳۵ کشور عضو سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی) در سال ۲۰۱۵ مشخص شده است.

بالاترین نرخ با ۴۲ درصد متعلق به دانمارک است و فرانسه با ۳۴.۴ درصد و فنلاند با ۳۳ درصد به ترتیب رتبههای دوم و سوم را دارند.

پایینترین نرخ مالیات بر عایدی سرمایه برای مجارستان با ۱۶ درصد، یونان با ۱۵ درصد و مکزیک با ۱۰ درصد است. برخی کشور نیز طبق جدول نرخ مالیات صفر دارند.

مالیات بر عایدی سرمایه باید تصویب و اجرا شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با انتقاد از وضعیت اجرا و تصویب پایه های مالیاتی مرتبط با مسکن گفت: مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی بایستی در مسیر تصویب و اجرا قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد در تمام دنیا مقابله با تورم ناشی از دلالی و سوداگری، از طریق شفافیت نظام مالی و اقتصادی و نهایتا از طریق نظام مالیاتی در دستور کار دولت ها قرار دارد.

اجمد انارکی محمدی نماینده مردم رفسنجان و انار و عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مقاومتی نیوز بر لزوم وضع مالیات بر عایدی سرمایه به منظور گسترش عدالت و ساماندهی بازار مسکن تاکید کرد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد اهمیت وضع مالیات بر عایدی سرمایه و جایگزینی آن با یارانه های پنهان موجود در اقتصاد کشور اظهار داشت: مالیات بر عایدی سرمایه یکی از ضروریت های کشور است. در کشوری که ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان توزیع می شود، عده ای با استفاده از این ظرفیت و خیلی بیشتر از سهم خود، به سرمایه خود می افزایند که این امر با عدالت فاصله دارد. وی افزود: برای عدالت محوری یا باید یارانه پنهان به یارانه نقدی تبدیل شود و یا مالیات بر عایدی سرمایه اجرایی گردد. البته در بسیاری از کشورهایی که حتی یارانه پنهانی هم وجود ندارد مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد .

وضع مالیات، تنها راه مهار سوداگری در بازار مسکن

یک کارشناس مسکن مالیات بر عایدی سرمایه را یک ابزار مناسب برای کاهش فعالیتهای سوداگرانه در بازار مسکن عنوان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، مهدی سلطان محمدی با بیان اینکه مقررات مالیاتی برای مقاصد مختلفی وضع میشود، گفت: در اینجا هدف سیاستدهی فعالیتهای بخش خصوصی و فعالین اقتصادی است و میخواهیم ببینیم چگونه معاملات سوداگرانه مسکن کاهش پیدا بکند؟ این کارشناس مسکن در توضیح فعالیت سوداگرانه، گفت: فردی که مسکنی را تهیه کرده تا آن را ظرف مدت کوتاهی به قیمت بالاتری بفروشد هدف سوداگری دارد زیرا معمولا کسی مسکن را برای مدتی کوتاه مدت یک تا سه ساله تهیه نمیکند و افق بلندتری مد نظرش است. سلطان محمدی در پاسخ به این پرسش که اولویت با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه است و یا خانههای خالی؟ گفت: اگر هدف کاهش معاملات سوداگرانه باشد مالیات بر عایدی املاک باید در مدت کوتاه در دستور کار قرار بگیرد و سازندگان را مستثنی بکند که متاسفانه قوانین ما این تفکیک را انجام نمیدهد.وی افزود: مالیات بر خانههای خالی با هدف شناسایی افرادی است که به هر دلیلی وارد عرصه فروش یا اجاره نشدند که من چندان به آن امیدوار نیستم زیرا هم شناسایی این افراد دشوار است و حتی اگر این شناسایی هم صورت بگیرد افراد به نحوی راهی پیدا کرده تا از این قانون بگریزند.این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: این مالیات صرفا باید بخش سوداگری را مدنظر قرار بدهد که البته مسکن به هر حال یک کالای مصرفی است و حتی کسانی که به هدف مصرف هم خانه تهیه میکنند به هر حال نگاه سرمایهای به بازار دارد و این وجه قابل حذف نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار