کد خبر: ۷۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
با موضوع مذاکرات هسته‌ای؛
مناظره درباره‌ی مذاکرات هسته‌ای بین مهرداد بذرپاش و مصطفی کواکبیان برگزار شد.

به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛مناظره‌ای به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) شب گذشته (دوشنبه) بین مهرداد بذرپاش نماینده مجلس و مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری برگزار شد، البته مهمانان این جلسه بیشتر پاسخگوی سوالات دانشجویان در زمینه‌های مختلف بودند.

کواکبیان در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از سیاست‌های دولت یازدهم درباره‌ی مذاکرات هسته‌ای چیست، گفت: تا قبل از روی کارآمد دولت یازدهم عملا مذاکرات دچار بن‌بست شده بود. یعنی ما به مذاکره می‌رفتیم تا درباره‌ی تاریخ بعدی مذاکره صحبت کنیم. اما با روی کارآمدن دولت فعلی چند اتفاق افتاد. اول اینکه موضوع هسته‌ای به جای اینکه صرفا در شورای عالی امنیت ملی حل و فصل شود به وزارت امور خارجه سپرده شد و به جای نگاه صرفا امنیتی یک نگاه دیپلماتیک به این مساله صورت گرفت. دوم آنکه محور مباحث شعارهایی که روحانی مطرح کرده بود، این بود که ما باید به سمت حل مساله‌ی هسته‌ای و بخصوص لغو تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی برویم و بحث غنی‌سازی در داخل توسط غربی‌ها به رسمیت شناخته شود. سوم آنکه نوعی اعتمادسازی در روابط ما و غرب صورت گیرد. چون به هر دلیلی که وجود داشت یک چهره‌ی بسیار نامطلوبی از ایران و مسئولین در افکار عمومی جهان ایجاد شده بود.


به گفته وی، با این سه هدف دولت به دنبال پیگیری دستاوردی بود که آن هم گشایش اقتصادی در وضع مردم بود. چون اگر مذاکرات به نتیجه می‌رسید و از نظر اقتصادی اتفاق خاصی نمی‌افتاد، فایده‌ای نداشت. تصور من این است که ما با رویکرد تازه خود به جز مساله‌ی لغو تحریم‌ها تا حد زیادی به اهدافمان رسیدیم. ما در مجلس هشتم که بودیم خیلی فریاد زدیم که این قطعنامه‌ها علیه ایران مشکل ساز خواهد شد اما بعضی‌ها می‌گفتند کاغذ پاره است و آنقدر قطعنامه صادر کنند تا فلان و فلان شوند. اگر به داخل کشور بازگردیم می‌شد پیش از این هم بعضی کارها صورت نگیرد تا این تحریم‌ها انجام نشود. البته عمده‌ی تحریم‌ها زورمندانه بوده و هست که به ایران تحمیل کردند و رئیس دولت دهم هم اواخر کارش متوجه شده بود که تحریم‌ها اثر دارد.


بذرپاش نیز در ارزیابی از عملکرد سیاست خارجی دولت یازدهم اظهار داشت: سیاست خارجی دولت یازدهم بر مبنای تحریم‌ها رقم خورده بود آن هم تحریم‌هایی که دوستان این دولت در سال 88 باعث ایجاد آن شده بودند. ما بعد از انقلاب سه نسل تحریم داشتیم یکی داماتو دومی تحریم‌های معروف به تحریم جامع ایران و لیبی و سومی همین تحریم‌هایی که بیشتر آن از سال 88 به بعد صورت گرفت. قطعنامه 1929 در سال 89 و پس از اتفاقات 88 رقم خورد و کسانی که از داخل به خارج رفتند و دریوزگی تحریم کردند تا خواسته‌های جنبش سبز را مطرح کنند به آن دامن زدند. وگرنه مذاکرات در سال 87 تقریبا به سمت نتیجه گرفتن پیش می‌رفت. اما طرف مقابل پس از آن که مذاکرات را به بعد از انتخابات 88 موکول کرد و بعد از آن نیز اتفاقاتی که دیدیم آقایان به وجود آوردند کسانی مثل اوباما، صدر اعظم آلمان و چند مقام غربی دیگر گفتند که حکومت ایران مشروعیت ندارد و حتی آنقدر گستاخ شدند که گفتند تا مردم ایران در خیابان‌ها هستند باید کار حکومت را از طریق فشار معیشتی و تحریم یکسره کنیم.


وی معتقد است که بعضی ازاین وطن فروش‌ها مثل مخملباف و دیگران نیز بارها می‌گفتند که چه نشسته‌اید که اگر حکومت ایران را تحریم کنید در مقابل خواسته‌های جنبش سرد تسلیم خواهد شد.


به گفته وی، تحریم علیه یک کشور با یک کاغذ پاره خواندن توسط یک نفر اتفاق نمی‌افتد. ما پیش از آن 30 سال تحریم بودیم اما این قدری که پس از سال 88 تحریم‌ها اثر گذاشت، در آن 30 سال اثر نداشت و دلیل آن را می‌توان عده‌ای وطن‌فروش دانست که کلی از اطلاعات کشور را به خارجی‌ها دادند تا سازمان‌ تحریم‌ها شکل بگیرد. چطور آمریکا الان حاضر نیست بخشی از تحریم‌ها را قطع کند چون می‌داند اگر تحریم‌ها را بردارد، این سازمان تحریمی که شکل گرفته به هم می‌خورد و برای شکل دادن دوباره آن زمان زیادی لازم است.


وی افزود: اگر مذاکره‌کنندگان ما بتوانند همه تحریم‌ها را بردارند، که با شواهد کنونی تقریبا محال است، ما تازه به سال 88 برمی‌گردیم. عده‌ای می‌خواهند فتنه را به دعوای بین احمدی‌نژاد وموسوی تقلیل دهند و می‌گویند که یکدیگر را ماچ کنید تا تمام بشود و برود. نخیر. فتنه یعنی 230 تا 240 هزار میلیارد تومان که تا الان به زیان ممکلت کار صورت گرفته. فتنه یعنی کاهش رتبه‌ی ایران در اقتصاد بین‌الملل. در سال 88 فتنه‌ای اتفاق افتاد و یک عده هم ساکت بودند. از جمله کلی از این خوب‌های دولتی فعلی. که حالا جلو فریاد می‌زنند آی دزد که یادشان برود خودشان باعث و بانی فتنه بودند و باعث شدند که تحریم‌ها شکل بگیرد. حالا این که می‌گویند شخصی گفت تحریم‌ها کاغذ پاره است یا تیم مذاکره کننده در دولت قبلی فقط می‌رفت تا بیانیه بخواند. در حالی که در آلماتی 2 توافقی بهتر از توافق ژنو 1 در حال شکل گرفتن بود. اما برخی ها نگذاشتند.


این نماینده مجلس گفت: دولت فعلی بر مبنای تحریمی که بسیاری از رفقا و دوستداران خودش باعث و بانی آن شدند آمد و رای گرفت. و گفتند که کشور تحریم است و بر اثر بی‌عرضگی این طور شده که تحریم‌ها تنها 20 درصد اثر دارد ولی زمانی که خودشان روی کار آمدند گفتندکه تحریم‌ها اثر صددرصدی دارد. آقایان با روش‌های تبلیغاتی و این که سانتریفیوژها باید بچرخند و چرخ زندگی مردم هم باید بچرخد، رای گرفتند و ته مذاکراتشان به توافق ژنو 1 رسید که با همان هم می‌خواهند سیاست داخلی را تنظیم کنند و در انتخابات‌های بعدی هم استفاده آن را ببرند. حالا کاسب تحریم ماییم یا رفقایی که از تحریم استفاده کردند و با شرطی‌کردن جامعه نسبت به تحریم‌ها رای گرفتند و گفتند گلستان می‌سازیم.


کواکبیان در پاسخ به سوالی درخصوص واکنش وزارت خارجه به تحریم‌های جدید گفت: شکی نیست که همه تحریم‌ها ظالمانه است البته غربی‌ها مدعی هستند که این ها تحریم جدیدی نیست و در ادامه تحریم‌های قبلی است اما ما که باور نمی‌کنیم و معقتدیم اینها ادامه ظلم قدرت‌های استکباری به حساب می‌آید. موافقم که تحریم‌ها ظلم است و به هر حال باید به رخ غربی‌ها کشیده شود و روی میز باشد. این مساله را هم منکر نیستم که قدرت‌های سلطه‌گر غربی از اتفاقات سال 88 نهایت سوء‌استفاده را کردند. شاید اگر وضعیت عادی‌تر بود آنها نمی‌توانستند این گونه عمل کنند. ولی اگر در داخل هم تدبیری صورت می‌گرفت شاید کار به اینجا نمی‌رسید.


به گفته وی، بهتر بود حوادث همان موقع جمع و جور می‌شد اما کسی به فکر نبود که دشمنان در حال سوء‌استفاده هستند. در سال 88 اشتباهات زیادی صورت گرفت. مثلا همان جشن پیروزی که آقای احمدی‌نژاد در میدان ولیعصر گرفت و آقای بذرپاش هم در آن حضور داشت، اگر در آنجا احمدی‌نژاد می‌گفت که انتخابات تمام شد و ما بیاییم دست به دست هم بدهیم و مسائل کشور را حل کنیم، بهتر بود یا اینکه مردم را به الفاظی ملقب کند؟ در واقع بی‌تدبیری اینجاست. من در تلویزیون هم گفتم که 9 دی خیلی تاثیرگذاشت تا این حوادث جمع شود. اما می‌شد همان اول هم حوادث را جمع و جور کرد تا به آنجا نکشد.


دبیرکل حزب مردمسالاری اظهار داشت: خود من چند بار نزد آیت‌الله مهدوی کنی رفتم و طرحی که داشتیم را ارائه کردم. طرحی بود با عنوان لوئی جرگه ایرانی، که گفتیم با دعوت آیت‌الله مهدوی کنی در مجلس اجلاسی برگزار شود و تمام کسانی که در قضیه 88 هستند بیایند اولا انتخابات به رسمیت شناخته شود و همه آن را قبول کنند. ثانیا همه تخلفاتی که در انتخابات صورت گرفته پیگیری شود و ثالثا اولویت‌های اصلی قانون اساسی را تعیین کنیم تا همه همکاری کنند تا به آن اولویت‌ها دست یابیم. بحث آزادی زندانیان سیاسی خسارت‌های مالی که به وجود آورده بود و سایر مسائل نیز مطرح بود. اما بعضی از دوستان این حرف را مسخره می‌کردند و می‌گفتند حالا بیاییم و از افغانی‌ها یاد بگیریم که چه کار کنیم؟ البته در همین انتخابات اخیر افغانستان دیدیم که گویا افغانی‌ها بهتر از ما عمل کردند.


وی ادامه داد: من خودم هم معتقدم که از اتفاقات 88 سوء استفاده‌هایی صورت گرفته. روند هم همین طور است که وقتی دشمنان می‌بینند مسئولان و بزرگان یک کشور به جان هم افتادند از این مساله سوء استفاده می‌کنند اما مهم این است که دولتی که بر سر کار است طوری عمل کند که آنها که می‌خواهند سوءاستفاده کنند نتوانند به اهداف خود برسند. ما نمی‌گوییم که یک جمله کاغذپاره است اثر گذاشته بلکه این نوع نگاهی که می‌گفتند تحریم‌ها اثر ندارد باعث چنین مسائلی می‌شود.


کواکبیان در ادامه تاکید کرد:‌ این که دوستان آمار می‌دهند که چقدر خسارت وارد شده را از کجا آورده‌اند. آن زمان هم وزیر اطلاعات وقت گفته بود که 17 میلیارد دلار به سران فتنه کمک مالی شده است ما در مجلس هشتم از ایشان سوال کردیم که مستنداتش چیست تا تکلیف قضیه را مشخص کنیم. بعد از بررسی در کمیسیون دیدیم که از خلقت حضرت آدم هر کسی هر کاری کرده را به فتنه 88 و بعداز آن به سران آن ربط داده است.


در ادامه بذرپاش در واکنش به صحبت‌های کواکبیان گفت: در روز جشن پیروزی احمدی‌نژاد تا آنجایی که من یادم هست آقای احمدی‌نژاد گفت که پیروز انتخابات همه‌ی 40 میلیونی هستند که در آن شرکت کردند و نگاه نکنید در گوشه و کنارها 4 تا خس و خاشاک یک کارهایی می‌کنند این ها در اقیانوس ملت حل خواهند شد و این جمله حرفی نیست که بتوان از آن فتنه‌ای با این بزرگی بیرون کشید.البته در خیلی از جاها درست است که باید تکلیف صورت می‌گرفت و بهتر عمل می‌شد .


وی ادامه داد: به نظر خود آقای کواکبیان هم چنین موضوعی را باور ندارند که با یک کلمه خس و خاشاک کشور را به هم بریزند و چنین طراحی‌های سازمان یافته‌ای صورت بگیرد. خود آقای کواکبیان آن زمان در مجلس بودند و می‌دانند که کمیته‌ی تحقیق به نزد کاندیداها رفت تا مستندات خود را از ادعاهایشان ارائه کنند. کاندیداها از مجموع 150 هزار صندوق حدود 40 هزار ناظر سر صندوق داشتند و به آنها گفته شد که با حضور ناظرانشان صندوق‌هایی که آنها به آن شک دارند دوباره شمارش شوند ولی گفتند کل انتخابات مخدوش است.


این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی پرسیده شد کجای آن مخدوش است؟ گفتند که رئیس جمهور وقت 4 ماه قبل از انتخابات سیب زمینی توزیع کرده است. چرا همان 4ماه قبل به خاطر این مساله کنار نکشیدند و آمدند تبلیغات انجام دادند و در مناظره‌ها شرکت کردند و بعد از آنکه نتیچه به نفعشان نبود تازه به یاد تخلفات افتادند و یا این مطالب که مطرح کردند 3 ماه قبل از انتخابات سود سهام عدالت توزیع شده و انتخابات مخدوش است. و یا یکی از این بنده‌های خدا که می‌گفت صندوق‌هایی از خارج وارد شده که رای‌های دیگران را سفید می‌کند و فقط رای احمدی‌نژاد را نگاه می دارد. که حتی عده‌ای گفتند اینهایی که می‌گویید برویم ببینیم . چون این صندوق‌ها یکی دوتا نیست بلکه 150 هزار صندوق است و اقلا بهتر است یک نمونه از این معجزات پیدا شود.


وی با اشاره به حماسه 9 دی یاد آور شد: برای کنار رفتن غبارها باید نماز جمعه 26 تیر و روز قدس که شعار نه غزه نه لبنان درآن داده شد ، 16 آذر دانشگاه تهران که جمهوری ایرانی مطرح شد شعارهای ناهنجار و آن جسارت به عکس امام و همچنین جسارت روز عاشورا رخ می‌داد تا همه چیز برای مردم شفاف شود و حماسه 9 دی شکل بگیرد. این مسائل باید کم کم برای مردم شفاف می‌شد تا خود مردم غبارها را کنار بزنند. این معادله‌ی سختی نیست که دولتی در سال 88 انتخاباتی برگزار می‌کند و شورای نگهبان هم آن را تایید می‌کند، ولی عده‌ای نتایج را قبول نمی‌کنند، اما همان دولت و همان شورای نگهبان در سال 92 نیز انتخابات برگزار می‌کند و از نظر آقایان انتخاباتی در تراز ملت ایران برگزار می‌شود.


این نماینده‌ی مجلس نهم همچنین بیان کرد : جنس عده‌ای این گونه است که وقتی نتایج انتخابات به نفع آنها نباشد یا آن انتخابات را مخدوش می دانند یا می‌گویند که کسانی که رای آورده‌اند نماینده مردم نیستند هر انتخاباتی که خودشان نباشند از نظرشان مخدوش است، اما وقتی به پیروزی می‌رسند حتی با حد نصاب 250 هزار رای به پیروزی می‌رسند انتخابات از نظرشان در تراز ملت ایران است و همه باید پیام آن را درک کنند.


وی ادامه داد: حرف ما همین تفاوت‌هاست که ما می‌گوییم اگر در انتخاباتی نتیجه نگیریم نه آشوبی می‌شود و نه سطل آشغالی آتش می‌گیرد، نه مردم کشته می‌شوند، اما هنوز که هنوز است آقایان حاضر نیستند قبول کنند در آن زمان اشتباهاتی انجام داده‌اند. بخشیدن با فراموش کردن فرق دارد. از صدر اسلام تاکنون از هر جایی‌که فراموش کرده‌ایم ضربه خورده‌ایم. شما قبول کنید که چقدر بلا به سر مردم آوردید و معیشت مردم را به خطر انداختید و آن اتفاقات را رقم زدید.


وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای که از سال 82 آغاز شد، خاطر نشان کرد: آقایان می‌گویند که تیم مذاکره کننده دولت قبل فقط می‌رفت و بیانیه می‌خواند. از سال 82 که مذاکرات زمان خود آقای روحانی شروع شد و پس از آن آقای لاریجانی ادامه داد و بعد به آقای جلیلی رسید یعنی در طول این مدت تعامل صورت می‌گرفته و مذاکرات رو به جلو حرکت می‌کرد. حالا من می خواهم یک سوال بپرسم که دستاوردی که این دوستان بدست آورده‌اند، چه بوده است.


وی ادامه داد:من نمی‌دانم که چرا هر وقت اصلاح‌طبان سر کار می‌آیند قیمت نفت نصف می‌شود. خودشان می‌گفتند که ما اگر بیاییم مشکلات با عربستان تمام می‌شود و کلا مشکلات جهان اسلام را حل خواهیم کرد، اما می‌بینیم بلایی که عربستان در این مدت سر جهان اسلام و به ویژه ایران آورده در تاریخ بی نظیر است. اصلا توافق اصلی در وین بین سعود الفیصل و جان کری صورت گرفت، نه بین آقای ظریف و 1+5 . آیا سیاست خارجی این است احتمالا از نظر آقایان چند وقت دیگر تغییر قیمت نفت هم تقصیر منتقدین است. در حالی که قیمت نفت دستاورد بزرگ ساده لوحانه‌ی عده‌ای است به سردمداری آمریکا و عربستان در منطقه.


بنا بر گزارش، کواکبیان در واکنش به صحبت‌های بذرپاش اظهار کرد: نمی‌دانم این حرف‌هایی که آقای بذرپاش به نقل از آقای کروبی می‌گویند را از کجا آورده‌اند. اینها نقل قول است و صحت‌ آن مشخص نیست. خود من پیش از حصر دست کم 7-8 بار نزد آقای کروبی رفتم و حتی یک بار هم چنین چیزی از ایشان نشنیدم یا حتما به من نگفتند. در هر صورت مشخص نیست این حرف‌ها از کجا می‌آیند. یا جایی که آقای بذرپاش می‌گوید 4 ماه قبل از انتخابات سیب زمینی پخش شد، در حالی که این مساله یک ماه قبل از انتخابات بود و یا درباره‌ی سهام عدالت که می‌گویند 3 ماه قبل از انتخابات توزیع شده در حالی که تنها 3 شب قبل از انتخابات ساعت 9 شب نفری 80 هزار تومان سود سهام عدالت توزیع کردند. آن زمان هم من وزیر اقتصاد را به مجلس کشاندم و پرسیدم آیا نمی‌توانستید این سود را 6 ماه قبل و یا 6 ماه بعد بدهید؟ بعد از آن هم که دیگر خبری از سود سهام عدالت نشد. آقای بذرپاش کمی انصاف هم خوب است.


وی در ادامه تاکید کرد: خود من از کسانی هستم که دو روز بعد از انتخابات به تلویزیون آمدم و گفتم در انتخابات تقلب صورت نگرفته است. اما تا بخواهید تخلف انجام شده است. حرف ما این است که واقعا چقدر تخلفات پیگیری شد.


آقای بذرپاش می‌گوید که عده‌ای شعار جمهوری ایرانی دادند. ما که خودمان هم از همان اول معتقد بوده و هستیم که امام(ره) فرموده‌اند جمهوی اسلامی نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم. یا حتی کسانی که شعار نه غزه و نه لبنان می‌دهند، شاید خیلی به این مساله معتقد نباشند، بلکه از لج امثال مثل شما و آقای شریعتمداری این شعار را، که البته شعار باطلی بوده و هست، می‌گویند.


کواکبیان از بذرپاش پرسید: این که آقای رحیم مشایی گفتند مکتب ایرانی، چه فرقی با آن شعار جمهوری ایرانی داشت؟ چرا شما در آنجا موضع نگرفتید؟


وی افزود: درباره‌ی عربستان هم ما یکی دو مشکل با آنها نداریم. ما دربا‌ره‌ی یمن، شیعیان عربستان ، بحرین، سوریه ، عراق و غیره با عربستان مشکل داریم. زمانی گفتیم بهتر است از ظرفیت آقای هاشمی رفسنجانی در رابطه با عربستان استفاده شود. چون عربستان واقعا جنایت‌هایی که صورت داده کم نیست. در مساله‌ی قیمت نفت هم آمریکایی‌ها علاوه بر ایران به دنبال فشار به روسیه هم هستند.


بنا بر گزارش، کواکبیان در پاسخ به این سوال که در کجای توافق‌نامه ژنو حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده یا دست کم بخشی از تحریم‌ها برداشته شده است، اظهار کرد:‌ در توافق ژنو گفته شده که شما حق غنی سازی بیشتر از 5 درصد را ندارید که مفهومش این است که تا 5 درصد می‌توانید غنی سازی کنید و این یعنی به رسمیت شناختن حق غنی سازی. البته در جای دیگری هم به صورت دو پهلو این مساله را گفته‌اند ولی اگر حتی آن را نمی‌گفتند نیز همین 5 درصد نشان دهنده‌ی به رسمیت شناختن حق غنی سازی است.


بذرپاش در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارید طرز تفکر شعب ابوطالب آن هم در شرایط بدر و خیبر در افزایش فشار اقتصادی به مردم موثر بوده است، خاطر نشان کرد: شما می‌دانید اعداد تورم در سال 86 ، 87 و 88 ،14 و 18 و 20 درصد و بهترین ضریب جینی یعنی همان کم شدن فاصله‌ی در کار بالا و پایین را در سال 88 داشتیم که به 0.38 رسیده بود. این که الان گفته می‌شود تورم نقطه به نقطه پایین آمده است این سوال را مطرح می‌کند که دولت چه کار اقتصادی انجام داده که این اتفاق رخ داده است. وقتی تحریم‌ها در اواخر سال 88 و اواخر 89 اتفاق افتاد و از سال 90 به بعد آن شوک ارزی به کشور وارد شد، ورودی ارز به کشور به نصف کاهش یافت. حدود 35 تا 40 درصد اقلام به واردات وابسته است و آن 40 درصد شامل حال افزایش نرخ 3 برابری شد. در آن 60 درصد تولید داخل هم درست است که نظارت دولت ضعیف بود ولی به هر حال بازار خود را تنظیم می‌کند.


وی اضافه کرد: اصلی‌ترین تورمی که اینها مدعی می‌شوند در اردیبهشت به 37 درصد رسید در همینجاست یعنی ناشی از شوک ارزی است، نه به خاطر توزیع پول در پروژه مسکن مهر. این که گفته می‌شود عملکرد ما باعث شده تورم نقطه به نقطه پایین بیاید قیاس مع‌الفارق است. چون شما اگر هیچ فعالیت اقتصادی هم نکنید تورم نقطه به نقطه خود به خود به سمت صفر میل خواهد کرد. اگر می‌خواهید مقایسه کنید باید با سالهای 87 تا 89 مقایسه انجام دهید. نه در آن سالی که شوک ارزی وارد شد. فشار اقتصادی ناشی از تحریم که ناشی از فتنه بود، فشار زیادی به مردم وارد کرد و یکی از دلایل سوار شدن دوستان بر موج تحریم‌ها و دلایل رای‌آوری‌شان نیز همین اتفاقات بود. البته ما اصولگرایان در سال 92 به خودمان باختیم.


بذرپاش در ادامه تصریح کرد: می‌گویند چرا شما اعداد را زیر سوال می‌برید در حالی که کسانی که آمار و ارقام را زیر سوال بردند شما بودید. چه کسی گفته احمدی‌نژاد آمار می‌سازد و دروغ می‌گوید؟ شما نهادهای رسمی مملکت و مرکز آمار را زیر سوال بردید و هر آماری که درباره‌ی بیکاری و تورم داده شد، گفتید که دروغ است و دولت خودش آنها را ساخته حالا چه طور توقع دارید که این آمارها را بدهید و همه باور کنند. در حالی که خودتان زیرآب نهادهای رسمی کشور را زدید. ضمن این که مردم نیز باید حس کنند که این آمارهایی که داده می‌شود درست است یا خیر؟ آیا واقعا از رکود ظهور کرده‌اید یا نه؟ البته بحث من الان آمار و تاریخ نیست. چرا که معتقدم باید به آمار داده شده توسط نهادهای رسمی احترام گذاشت. ولی این شما بودید که در گذشته آمارها را دروغ می‌دانستید.


وی با اشاره به شعار اعتدالی روحانی در انتخابات گفت: من این سوال را از شما می‌پرسم که کدام حرکتی در دولت صورت گرفته که نشانه‌ی اعتدال دارد. اینقدری که به منتقدین توهین صورت گرفته و آنها را بی‌سواد و چیزهای دیگر خطاب کردند، حتی یک دهم آن نسبت به رژیم صهیونیستی و آمریکا تعرض نشده است. برمی‌گردم به مذاکرات هسته‌ای و این که آقایان می‌گفتند ما همه ژنرال هستیم و اگر بیاییم چنین و چنان می‌کنیم اما برای اولین بار در طول تاریخ سازمان ملل یک سفیر که به نمایندگی در سازمان ملل معرفی شده هنوز نتوانسته ویزا بگیرد. خب پس این حرفها که در تبلیغات گفته می‌شد، کجاست. از اولی که آمدند گفتند گذشتگان بردند، خوردند و دزد بودند ولی آیا واقعا در دولت قبل همه دزد بودند و هیچ کس خدماتی نداشت؟


وی افزود: وقتی زیادی سیاه‌نمایی صورت بگیرد کم‌کم در جایی بیرون خواهد زد و مثلا می‌شود این که 4.1 میلیارد دلار برداشت می‌شود و پاسخ‌گویی هم صورت نمی‌گیرد. و یا این که به سفیر ویزا داده نمی‌شود یا یک سال و نیم از مذاکرات می‌گذرد و توافق ژنو به هیچ جا نمی‌رسد اما اگر آمریکایی‌ها یک سانتریفیوژ هم بالاتر از هزار و 500 تا نمی‌آیند و تا به این مساله می‌رسیم که طرف مقابل چه امتیازی بدهد، به هیچ جا نمی‌رسیم.


در ادامه کواکبیان در پاسخ به این سوال که با توجه به صحبت‌های طرف غربی و ادعاهایی که علیه ایران می‌کنند آیا در این مدت واقعا اعتمادسازی صورت گرفته یا خیر؟ بیان کرد: این که آنها برای خودشان صحبت‌هایی می‌کنند که یا مصرف داخلی دارد و یا برای خوشایند رژیم صهیونیستی و یا هر چیز دیگر را نباید به پای دولت بنویسیم. استناد ما نباید به حرف دشمنان باشد چون آنها هیچ وقت با جمهوری اسلامی خوب نخواهند بود و برایشان فرقی نمی‌کند چه کسی رییس‌جمهور باشد چون آنها با اساس انقلاب مشکل دارند.


کواکبیان در واکنش به صحبت‌های بذرپاش نیز تصریح کرد: آقای بذرپاش از یک طرف دولت را طوری جلوه می‌دهند که انگار واداده است و از طرفی می‌گویند ببینید سفیر شما را نپذیرفتند. آمریکایی‌ها می‌گویند که این سفیر شما در قضیه لانه جاسوسی نقش داشته و حالا این مساله بحث حقوقی دارد یا آنها زور می‌گویند، خیلی متفاوت است. این مساله را نمی‌توان به پای دولت نوشت چون اصلا بحث ما الان راجع به رابطه با آمریکا نیست بلکه راجع به مذاکرات هسته‌ای است. من هم برای این مساله به این مناظره آمدم چون خودم شاید در بعضی از جاهای دیگر به دولت انتقاد داشته باشم. مثلا در برخی از مسائل اقتصادی خود من منتقد دولت هستم. یا در مسائل توسعه‌ی سیاسی معتقدم دولت خوب عمل نکرد. من درباره‌ی مذاکرات می‌گویم که برگزاری همایش دلواپسی معنا ندارد. خداوند می‌فرماید اگر یاد خدا باشد دلها آرام می‌شود.


دبیرکل حزب مردمسالاری افزود:حرف من این است که این دلواپسی یعنی چه؟ وقتی مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان سپاه به نرمش قهرمانانه اشاره کردند آیا مفهومش این است که ما دست از اصول خود بکشیم؟ معلوم است که چنین نیست. چون جو فرق کرده این که شما می‌گویید تورم ناشی از فشار تحریم‌ها و تحریم‌های ناشی از فتنه‌ی 88 خیلی جالب است.


وی اضافه کرد: ‌نباید هر چیزی را به مساله‌ی دیگری ربط داد. این ساکتین فتنه که شما می‌گویید همان مردمی هستند که فشار تحریم‌ها را حس کردند و آمدند رای دادند. من می‌خواهم بگویم که آقای محسنی اژه‌ای مصاحبه کردند و درباره‌ی بابک زنجانی مطالبی را گفتند. حرف ما مسکن مهر و این چیزها نیست. بلکه می‌خواهیم بدانیم 700 میلیارد دلار پول کجا رفته . یا آن 3 هزار میلیارد و 12 هزار میلیارد و غیره چیست. خیلی جالب است که به یک جوان 31 ساله اینقدر اعتماد می‌کنند که دو میلیارد و 700 میلیون یورو نفت به او داده می‌شود. معلوم است که نفت‌ها به او داده شده ولی معلوم نیست که پول‌ها چه شده است. تمام اموال او را هم اگر جمع کنند باز 7هزار میلیارد تومان کم است. این مسائل باید شما را دلواپس کند وگرنه در مذاکرات هسته‌ای مقام معظم رهبری، شورای راهبردی، شورای عالی امنیت ملی و شخصیت‌ها و بزرگان کشور حضور دارند و مسائل را رصد می‌کنند که جای دلواپسی باقی نمی‌گذارد.


کواکبیان در ادامه تاکید کرد:‌ حرف ما این است که شمایی که اینقدر بر سر مسائل جناحی دلتان می‌سوزد، ذره‌ای دلتان سوخت که این پول‌های بیت‌المال حیف و میل شد؟ بهتر است مقداری هم روی این مسائل مانور دهید و درباره‌ی آن صحبت کنید. شرمنده‌ام که بگویم نه تنها دوستان انگیزه‌شان دلسوزی برای مسائل هسته‌ای نیست بلکه هدفشان مسائل جناحی و حزبی به حساب می‌آید.


بنا بر گزارش، بذرپاش در پاسخ به این سوال که چرا رای مردم به احمدی‌نژاد را رای انسان‌های با بصیرت می‌داند اما رای به روحانی را موج سواری می‌خواند، یاد آور شد: حرف ما این است که باید به رای مردم احترام گذاشت.


بذرپاش ادامه داد: حرف این است که رای رای مردم است و فرقی ندارد که روحانی رای بیاورد یا خاتمی یا احمدی‌نژاد، بلکه تفاوت در نوع نگاه به رای مردم است. در انتخابات 92 دیدیم با وجود حد نصاب 150 هزار رای نه اعتراضی صورت گرفت، نه سطل آشغالی آتش زده شد، بلکه همه به کاندیدای پیروز تبریک گفتند، اما در سال‌های 84 و 88 حتی به کاندیدای پیروز تبریک هم گفته نشد.


وی در واکنش به این سوال که آیا اعتراض مدنی مثل 25 خرداد حق مردم است یا خیر و چرا وقتی حضور مردم در خیابان به نفعتان باشد طور دیگری حرف می‌زنید گفت: بله در 25 خرداد هم مردم به خیابان آمدند، اما وقتی بعد از آن عده‌ای جان خود را از دست دادند تعدادی از آن مردم ریزش کردند و وقتی نماز جمعه آقای خاص خوانده شد، عده ای دیگر ریزش کردند و همینطور در روز قدس و عاشورا و آن اتفاقات باعث شد که کم کم این مردم ریزش پیدا کنند و 9 دی شکل بگیرد.


وی در ادامه تصریح کرد: باید همیشه انسان‌ها را از طرفدارانشان شناخت. ما فتنه گران را از طرفداری ریگی آدم کش شناختیم. ته فتنه گری می شود اکبر گنجی، که دربی‌بی سی امام زمان (عج) را زیر سوال می‌برد . آنها گفتند نه غزه ، نه لبنان، ولی ما گفتیم اتفاقا غزه، و حالا ببینید چه کسی در دنیا قابل احترام است. ما نمی‌گوییم عکس یادگاری با جان کری تولید احترام می‌کند، بلکه می‌گوییم موشک تل‌آویو زن حسن تهرانی مقدم تولید احترام می‌کند.


باید همان امام که همه ایشان را قبول داریم را در نظر بگیریم که فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.


وی همچنین در پاسخ به این سوال که خاتمی با نفت 7 دلار کشور را با تورم 10 درصد به احمدی‌نژاد تحویل داد، اما چه شد که احمدی نژاد با نفت 80 دلار و درآمد نفتی برابر با 80 سال اکتشاف نفت کشور را با تورم 41 درصد تحویل روحانی داد عنوان کرد: البته اواخر دولت آقای خاتمی نفت 60 دلار بود و این 80 سال اکتشاف نفت را نمی‌دانم از کجا آوردند. البته من مدافع همه‌ی اقدامات دولت قبل نیستم، اما به هر حال باید بعضی مسائل گفته شود.


وی افزود: الان عده‌ای می‌گویند که پول دور ریخته شد آیا پولی که به مردم مستضعف داده می‌شود حیف و میل کردن پول است. شما که قرار بود پول یارانه را خرج زیر بناها کنید چه کردید. این که گفته می شود 80 سال درآمد نفتی حرام شد و ملت به خاک سیاه نشسته است روی چه شاخصی گفته می‌شود من شاخص دادم که ضریب جینی از 0.44 به 0.38 رسید و حالا به 0.42 رسیده است.

بذرپاش اضافه کرد: رشد اقتصادی ما همیشه مثبت بوده است و رشد منفی که این اواخر اعلام کردند، دروغ گفتند و یا کامل نگفتند. رشد اقتصادی که بانک جهانی اعلام کرد با احتساب فروش نفت حساب شده بود که منفی اعلام شد. چرا بیان نمی‌کنند که یک میلیون بشکه فروش نفت ما به خاطر تحریم کم شده بود و چرایی منفی رشد اقتصاد را نمی‌گویند. من از شما سوال می‌کنم که رشد اقتصادی منفی 4 چطور یک دفعه به مثبت 5.6می‌رسد یعنی آیا واقعا مثبت 10 درصد رشد داشته‌ایم. و این که در کشور دیده شده است یا آن رشد منفی دروغ بوده است، یا این رشد مثبت.


بذرپاش در واکنش به صحبت کواکبیان که گفت شما دلواپسید تصریح کرد: ما دلواپس شما هستیم آقای کواکبیان، شما بزرگ شده‌ی دانشگاه امام صادق (ع) هستید که از دل آن انسان‌های خوبی بیرون آمده است. ما دلواپسیم که از شما نام نیک به جا نماند. ما دلواپسیم که در این کشور بعضی اتفاقاتی که در تاریخ افتاده مثل قرارداد گلستان و ترکمانچای و پاریس و غیره به نام مردم اتفاق افتاده متاسفانه الان هم گفته می‌شود که اگر فلان کار صورت نگیرد مردم ضرر خواهند کرد.


کواکبیان در واکنش به صحبت‌های بذرپاش گفت: آقای بذرپاش فرزند شهید است و احترامش واجب، اما ایشان با حرف‌های خود در واقع به رهبر معظم انقلاب و مسئولان توهین می‌کنند. مقایسه وضعیت امروز با ترکمانچای و زمان فتحعلی شاه قیاس درستی نیست. در این کشور ولی فقیه در راس است. و در همه دوران‌ها هم حضور دارند. و حتما ایشان اگر قرار باشد کشور به سمت مسائلی برود که منافع ملی در نظر گرفته نشود ترمز برخی از اتفاقات را خواهند کشید.


دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به مشکلات اجتماعی و ناهنجاری‌های موجود در جامعه یاد آور شد: آیا قبول ندارید که خیلی از این مشکلاتی که وجود دارد، مربوط به مسائل اقتصادی و تحریم‌هاست. با شعار دادن نمی‌توان به جایی رسید. ضمن این‌که آقای بذرپاش همه چیز را هم به نفع خودشان مصادره می‌کنند. در حالی که امثال سلیمانی و تهرانی مقدم بچه‌های این ملت هستند و برای نظام‌اند و در دایره اصولگرایی و اصلاح طلبی نمی‌گنجند.


وی ادامه داد: حرف این است که به هر شکلی که شده برای حل شدن مشکلات باید این تحریم‌ها لغو شود. البته این گونه نیست که هیچ اتفاقی درباره‌ی تحریم‌ها نیفتاده باشد، بلکه به شکل صد در صد تحریم‌ها لغو شده، ولی می‌بینید در برخی مسائل مثل تحریم‌های دارویی این تحریم‌ها برداشته شده است.


در ادامه کواکبیان در پاسخ به این سوال که با توجه به فرمایش رهبری که فرمودند به مذاکرات خوش بین نیستند و آمریکا نیز غیر قابل اعتماد است چه چشم اندازی را برای مذاکرات پیش بینی می‌کنید اظهار کرد: ما باید در مذاکرات به طرف مقابل خود بی‌اعتماد باشیم. ما نباید به دشمنی که سلطه گر است، اعتماد کنیم، ولی در هر حال باید برای ارتباط با آمریکا برنامه ریزی کنیم. و به این نکته نیز توجه داشته باشیم که برقراری رابطه با پسرخاله شدن تفاوت دارد.


همین که آمریکایی ها برای حل مشکلات منطقه و نابودی داعش به ما نامه می‌نویسند و از ما کمک می‌خواهند به خاطر اعتماد سازی است که صورت گرفته است. و همین اتفاقات است که باعث شده دیگر جرات بگویند همه گزینه ها روی میز است.


در ادامه بذرپاش درباره این‌که چه مواضعی باعث شد تا تحریم‌ها تشدید شود و آیا مطرح کردن هولوکاست به آن صراحت در سازمان ملل و مجامع بین‌المللی کار درستی بود یا خیر؟ بیان کرد: وقت نشد شما درباره‌ی تاریخچه تحریم ها صحبت کنید اما طرح مساله هولوکاست برای سال 85 است و تحریم‌ها درسال 89 صورت گرفته و گاهی نمی‌توان سیاست‌های مبتکرانه در سیاست خارجی را از نظر دور کرد. همه موافق توافق خوب هستیم اما این که گفته می‌شود توافق بد از توافق نکردن بهتر است حرف درستی نیست.


وی افزود:‌ این همه سفر صورت گرفته و مذاکرات انجام شده تا توافق شود پس ما مخالف توافق نیستیم. اشتباه در مذاکرات آنجایی است که وزیر خارجه ی ما می‌گوید اگر با ما توافق نکنید جناح مخالف روی کار می‌آید . آیا تاکنون آمریکایی‌ها چنین حرفی زده‌اند یامشکل در اینجاست که می‌گوییم توان هسته‌ای و دفاعی اقتدار نمی‌یابد و یا سانتریفیوژ آرمان نیست. این حرف‌ها نباید گفته شود چون طرف مقابل روی تک تک کلمات ما قضاوت می‌کند و وقتی رئیس جمهور ما چنین صحبت می‌کند می‌گویند که اینها خودشان خودشان را قبول ندارند . به همین دلیل است که نمی‌توانیم مذاکرات را به نتیجه‌ی مطلوب برسانیم.


بذرپاش همچنین در واکنش به صحبت‌های کواکبیان درباره‌ی فساد تاکید کرد: مگر الان به پرونده بابک زنجانی رسیدگی نمی‌کنند، ولی چرا عده‌ای نمی‌گذارند به پرونده‌ی کرسنت رسیدگی شود. مگر آیا به سایر پرونده‌ها مثل 3 هزار میلیارد و 12 هزار میلیارد رسیدگی نشده و حتی برای بعضی‌هاشان حکم صادر نشده، ولی از آن طرف چرا تا اسم قرارداد کرسنت می‌آید بعضی‌ها اجازه باز شدن پرونده‌اش را نمی‌دهند. و یا این که در سال 88 گفته شد یک میلیارد دلار از صندوق توسعه برداشته شده، ولی حالا که زمین و زمان می‌گویند چرا 4.1 دهم میلیارد برداشته‌اید کسی پاسخگو نیست.


در پایان کواکبیان اظهار کرد: در حال حاضر بهتر از آقای ظریف هیچ کس دیگری نمی‌تواند مذاکرات را به خوبی پیش ببرد و مسیر دیگری وجود ندارد. البته کاش این صحبت که اگر با ما توافق نکنند جناح مخالف روی کار می‌آید بیان نمی‌شد. ضمن این که در مذاکرات هسته‌ای بحث موشکی مطرح نیست و اگر قرار باشد در مذاکرات درباره‌ی موشک‌هایمان صحبت کنیم مذاکرات را تعطیل خواهیم کرد.


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: