کد خبر: ۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۶
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران عنوان كرد:
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران گفت: انجمن‏ها و تشکل های اقتصادی و تولیدکننده در نامه ای به رهبر معظم انقلاب، از ایشان درخواست کردند به منظور ممانعت از انحراف از وظیفه ذاتی بانک‏ها دستور فرمایند دستگاه ‏های نظارتی و اطلاعاتی کشور در این جهاد اقتصادی همگام با سایر ارکان، برای شفافیت اطلاعات بنگاهداری بانک‏ها اقدام کنند.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایرنا، حمیدرضا غزنوی با بیان اینکه 50 انجمن تولیدکننده این نامه را تهیه کرده اند، گفت: مقام معظم رهبری اخیرا به دو موضوع مهم یعنی بنگاهداری بانک ها و مساله واردات کالاهای خارجی اشاره داشتند اما متاسفانه بانک‏ها و نظام بانکی امروز بجای قرار گرفتن در کنار تولیدکنندگان تبدیل به رقیبی سرسخت برای آنها شده‏اند که هیچکس توان رقابت با انحصار اعتبارزایی آنها را ندارد.

وی افزود: بانک‏ها بدلیل توانایی خلق پول بالا و مقیاس بزرگی که دارند با حضور خود در هر بازار می‏توانند موجب التهاب بازارها شوند و بواسطه آن کسب سود کنند.

به همین خاطر است که نظام بانکی باید تحت نظارت شدید نهاد ناظر قرار داشته و هنگام تخلف بطور جدی با آن‏ برخورد شود.غزنوی ادامه داد: قرار گرفتن مدیران بانک‏ها در نهاد ناظر بانک‏ها و بازگشت آنها پس از دوره خدمت به بانک‏ های خصوصی زمینه تخلفات و فساد بانکی را ایجاد کرده و مانع اجرای فرایند نظارت صحیح توسط بانک مرکزی می‏شود.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران اظهار داشت: تهیه کنندگان در نامه خود تصریح کردند که مالکیت انحصاری بانک توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و عدم رعایت سقف های مجاز مالکیت سهام سبب شده تا بانک به‏جای پی‏جویی مشکلات کارآفرینان در جهت ترجیحات سهامداران و مدیران خود پیش رود.

وی افزود: نتیجه این اقدام عدم رعایت سقف‏های مجاز تسهیلات کلان و عدم رعایت اولویت‏ها برای پرداخت تسهیلات است. متاسفانه بخش صنعت و صادرات همیشه کمتر از سهم خود و بخش مسکن و بازرگانی بیش از سهم‏های تعیین شده تسهیلات دریافت کرده ‏اند.

غزنوی ادامه داد: بانک‏ ها از طریق ورود به بازارهای ارز، طلا و مسکن در کنار قدرت خلق اعتبار و همچنین بدلیل عدم حمایت از تولید و بالا بردن هزینه تمام شده تولید به تورم دامن زده و موجب کاهش قدرت خرید مردم شده و علاوه بر این با بروز رفتارهای سوداگرانه، روح سفته بازی در جامعه را زنده می‏کنند که مخرب‏ترین عامل برای تولید و سرمایه گذاری است.

وی همچنین اضافه کرد: دور زدن قوانین و بخشنامه‏های بانک مرکزی توسط بانک‏ها مشکل دیگری است که بانک‏ها با تولید رقابت می کنند. برای مثال عدم رعایت سقف‏های مالکیت سهام؛ عدم رعایت محدوده‏ سرمایه گذاری؛ پرداخت وام به افراد مرتبط با بانک و هیات مدیره، سهامداران و شرکت‏های تابعه و وابسته؛ پرداخت وام به شرکت‏های تابعه از طریق بانک ثالث به شیوه ضربدری؛ عدم رعایت ضوابط پولشویی و غیره در این میان برخورد توصیه ای بانک مرکزی و عدم وجود ضمانت اجرایی برای بخشنامه ها و حل و فصل اختلافات از طریق داوری بدون ارجاع به مراجع قضایی و همچنین کمبودهای قانونی برای مقابله با جرائم اقتصادی از جمله عدم تعریف آن موجب تشدید رفتارهای ضد تولیدی نظام بانکی شده است.

غزنوی ادامه داد: تجربه نشان داده آنگاه که رهبری در حوزه‏های تخصصی ورود پیدا کرده اند، به یکباره تحرکی همه جانبه در جهت اصلاح در تمام سطوح مدیریتی نظام رخ می‏دهد که اصلاح مسیر را تسریع و تسهیل می کند.

براین اساس است که انجمن‏ها و تشکل های اقتصادی و تولیدکننده به عنوان بزرگترین مجموعه از تولیدکنندگان کشور، در نامه ای به رهبر معظم انقلاب از آن مقام جلیل‏القدر خواستار شدند به منظور ممانعت از انحراف از وظیفه ذاتی بانک‏ها دستور فرمایید دستگاه‏های نظارتی و اطلاعاتی کشور در این جهاد اقتصادی همگام با سایر ارکان، برای شفافیت اطلاعات بنگاهداری بانک‏ها اقدام کنند.

وی تصریح کرد: تهیه کنندگان این نامه همچنین این درخواست را داشتند که در این شرایط بغرنج اقتصادی، بانک مرکزی اولاً در یک فرصت کوتاه حداکثر یک ساله نسبت به واگذاری سهام شرکت‏ها و املاک مازاد بانک‏ها اقدام فوری کند و سقف‏های مجاز سرمایه‏گذاری و تملیک ساختمان را کاهش دهد و نظارت شدیدتری بر عملکرد بانک‏ها در جهت مبانی اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

غزنوی اضافه کرد: از آنجا که این نگرانی وجود دارد برخی افراد یا دستگاه‏ها با سهل انگاری و یا کم جلوه دادن تخلفات بانکی در نظام اقتصادی زمینه را برای ادامه این تخلفات و پنهان کاری اطلاعات بانک‏ها فراهم کنند، انجمن های تولیدکننده در نامه خود از رهبر معظم انقلاب خواستند علاوه بر نظارت بانک مرکزی ایشان دستور فرمایند نظارت ارگان‏های اطلاعاتی و بازرسی نسبت به موارد فوق اقدامات اساسی و مسئولیت پذیری موثرتری داشته باشند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: